2699
Sök

CO 2500 halt för hög

77 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#1
Hejsan, jag är ny här på forumet så detta blir min första tråd, hoppas den hamnar rätt.
Jag kör en 940se -92 automat 20 tusen mil.

var på besiktningen för några dagarsedan och fick följande fel.

"CO-halt förhöjd tomgång, för hög."
0,5 fick jag och max är 0,3

jag undrar vad de kan vara för fel och vad jag skulle behöva byta. då jag inte har varken lust eller råd att lämna in bilen så tänkte jag byta de själv bara jag vet vad felet är.

bilen drar dessutom 1,3L milen i snitt vilket är lite mycke tycker jag, eller är de normalt för en sånhär bil?.

hoppas på bra svar

mvh Micke


ST
121 Inlägg
30 april 2007
#2
emel skrev:
Hejsan, jag är ny här på forumet så detta blir min första tråd, hoppas den hamnar rätt.
Jag kör en 940se -92 automat 20 tusen mil.

var på besiktningen för några dagarsedan och fick följande fel.

"CO-halt förhöjd tomgång, för hög."
0,5 fick jag och max är 0,3

jag undrar vad de kan vara för fel och vad jag skulle behöva byta. då jag inte har varken lust eller råd att lämna in bilen så tänkte jag byta de själv bara jag vet vad felet är.

bilen drar dessutom 1,3L milen i snitt vilket är lite mycke tycker jag, eller är de normalt för en sånhär bil?.

hoppas på bra svar

mvh Micke

Kör slut på bensinen och häll i K-sprit. Sen besiktar du bilen :-)

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
30 april 2007
#3
Kanske något fel med Lamban eller LMM?

Allt för den där jävla hatten!

ST
121 Inlägg
30 april 2007
#4
Brukar finnas en skruv man kan vrida på och få ner CO. En kompis gjorde det på en gammal bil jag hade för länge sen. Men då ska man kunna mäta också. Kan bli knepigt....

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd

Smålänning
7 883 Inlägg
30 april 2007
#5
nilbri skrev:
Brukar finnas en skruv man kan vrida på och få ner CO. En kompis gjorde det på en gammal bil jag hade för länge sen. Men då ska man kunna mäta också. Kan bli knepigt....

Volvo 940 har Bosch LH 2.4 Jetronic = Ingen justerskruv för CO eller något annat.

Antingen så är motorn slut, vilket inte är troligt, eller så är luftfiltret igensatt. Min CO gick ner från 0,3 till 0.0 när jag gjorde en service.

1,3 liter milen låter också högt, vilket får mig att misstänka luftfilter och tändstift. Du nämde inte om dom var nybytta, men det är ofta det som är felet om bilen drar mycket bensin och har höga avgasvärden.

Jag och en kompis grejade med en jeep, den drog 2,5 liter milen och rök som ett kraftverk, då tog vi ut luftfiltret och bytte tändstift, sen så gick den som den skulle igen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

77 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#6
twin_cam skrev:
nilbri skrev:
Brukar finnas en skruv man kan vrida på och få ner CO. En kompis gjorde det på en gammal bil jag hade för länge sen. Men då ska man kunna mäta också. Kan bli knepigt....

Volvo 940 har Bosch LH 2.4 Jetronic = Ingen justerskruv för CO eller något annat.

Antingen så är motorn slut, vilket inte är troligt, eller så är luftfiltret igensatt. Min CO gick ner från 0,3 till 0.0 när jag gjorde en service.

1,3 liter milen låter också högt, vilket får mig att misstänka luftfilter och tändstift. Du nämde inte om dom var nybytta, men det är ofta det som är felet om bilen drar mycket bensin och har höga avgasvärden.

Jag och en kompis grejade med en jeep, den drog 2,5 liter milen och rök som ett kraftverk, då tog vi ut luftfiltret och bytte tändstift, sen så gick den som den skulle igen.

Tack för alla svar!

luftfilter är helt nytt, tändkabelsats, fördelarlock och rotor bytt för nästan exakt ett årsedan (köpte bilen nyss och har precis hittat ett kvitto från mekonomen på detta) hittar däremot inget om stiften.
dom andra väderna serut såhär:
CO 0,4 max 0,5
HC 074  max 100
LAMBDA 1,01 max 1,04

blen har varit ägd av äldre damer innan så att motorn är slut är nog inget alternativ i detta fall ^^


Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
29 april 2008
#7
Byt olja o alla filter igen, tändstift etc. och sen drar du ut och kör rätt hårt med den, så motorn får gå ur sig ordentligt... Häll i 15 liter bensin och en flaska K-sprit o testa igen... Det är det billiga alternativet...

Annars skulle det kunna vara antingen nån givare till motorns styrsystem som felar, tex tempgivaren.

Eller helt enkelt katalysator/lambdasond som behöver bytas?

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

1 813 Inlägg
29 april 2008
#8
NEJ NEJ du ska inte byta olja lr stift lr hälla nått i din benins.. hade exakt samma problem på min golf!! katten var rensad var inget kvar i den..!! så det e bara byta katten...

jag frågade med om detta här på garaget sist när inte min gick igenom fick samma svar som du fått..

gjorde som dom sa bytte olja stift filter m.m och körde på 50/50 benins och E85 hjälpte inte ett skit körde in nästa gång med bensin och k-sprit hjälpte inte heller exakt samma värde..  tyckte det var skumt bytte då tändkablar å allt till tändsystemet typ hjälpte inte heller.. !!  sen blev jag så jävla sur så viste fan inte ut lr in så åkte till verkstaden och dom kollade upp men kunde inte hitta sen ringde han och fråga om jag hade rensat katten.. nej sa jag det e ju orginalkatten.. men kolla den om ni vill sa jag.. och visst där var felet fanns inte ett skit kvar i katten den var helt utbränd...

satte då¨på en s40 t4katt och körde in och bes igen och värdet var underbart=) !!
lycka till prova du deras andras knep här hjälper det inte så kolla katten;)

kan du inte skriva tebax när du fått den igenom besiktningen och skriva vad du gjorde ? smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!


Sök