2354
Sök

Allmänt om slutsteg

66 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
Jag ska nu köpa bashögtalare och är mest sugen på att köpa 10" då en kompis till mig köpte det plus ett steg och det låter riktigt bra! Men ja kanske behöver driva högtalarna med slutsteg med men är det 4-kanalsslutsteg jag ska köpa då eller 2 st 2-kanalssteg?

Ja kan väldigt lite om slutsteg och så vidare vad det ska va för watt på det mm. Kan det hända nåt om man ha för starkt slutsteg tex?

Aja bomba med svar så man blir nåt klokare på det här med slutsteg och det så ja inte köper fel smile

Mvh jocke

128 Inlägg
4 maj 2007
Så du ska ha en 10 tumms bas och andra högtalare i bilen...???

---2Fast 2Furious---
Clio V6

66 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
Japp det är så jag har tänkt eller 2 10" Vet inte riktigt det än.

47 Inlägg
4 maj 2007
ha ett 2kanals till basarna..! och sen beror d på vad du ska ha för framsystem..! kan räcka att driva med Sterion..!

Robin aKa BjuRRa

296 Inlägg
4 maj 2007
ja du kan ju köpa ett 2-kanaligt 4-kanlaigt  men skulle rekomendera ett monoblock. sen kopplar du in basarna i antingen 1ohm eller 2ohm beroende på steg.   
ja du kan förstöra basarna om du har för kraftfullt steg.
du kan ju fara till din lokala billjuds butik  och fråga och lyssna,

Lycka till

66 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
Tack för era svar.

Är detta nåt o ha tror ni? Hela paketet med basarna?
http://www.blocket.se/vi/11796350.htm?ca=14_s

66 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
Ingen som vet nåt om den? För det steget klarar ju av högtalarna också borde den väl göra?

21 761 Inlägg
6 maj 2007
Det står inte vad steget heter, då är det svårt att kunna kolla upp det och få en uppfattning. Sedan stod det bara stegets maxeffekt, det är inte intressant därför att vid den effekten så låter ljudet bara skräp. Jag tycker inte att det verkar vara ett bra steg med tanke på det dåliga infot.

Du bör nog fundera lite mer på hur du vill ha detta med baslåda och andra högtalare, annars är det svårt att ge förslag på lämpligt system.

66 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
Men vad är bäst då? Satsa på ett bra steg till bara lådan eller? Steron klarar ju ändå högtalarna iofs men vad blir bäst? Bara steg till basen?

21 761 Inlägg
6 maj 2007
Bäst blir att ha ett separat steg till baslådan och ett annat steg till framhögtalarna, men det blir inte billigast. Det är billigare att ha ett 4-kanals steg som kan driva både baslåda och framhögtalare, men billigast är att låta stereon driva framhögtalarna och ett 2-kanals steg driver baslådan.

För att kunna ge förslag på steg till åtminstone baslådan så behöver vi veta vilken baslåda det rör sig om och gärna hur mycket pengar du känner att du vill lägga ut på grejorna.
Senast redigerat av Drönirettab (6 maj 2007)

6 851 Inlägg
6 maj 2007
Det är mycke prat om att man skall skaffa antingen 2 el. 4 kanals steg..men ingen har nämt 3,5 el. 6 kanals steg?

Har själv 5-kanals och det funkar kanon för hela anläggningen, eller som jag har det, framsystem och bas.

66 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska ha för bas än men det ska "dunka" redigt iaf smile. Men det kanske räcker med en 10" och ett bra slutsteg? En kompis har det och det låter rätt nice faktist men jag vet inte vad föreslår ni? Det är svårt det här.

6 851 Inlägg
6 maj 2007
Vill du att det bara skall dunka kan du köpa en billigare bas och ett kraftigt steg. Gör du tvärt om, alltså billigt steg till dyr bas så kommer det låta skit.

82 Inlägg
6 maj 2007
Det är ju bättre att ha för mycket effekt än för lite på basarna! Du kan spela med bättre kontroll när du spelar högt. Sen är det självklart att du inte ska ha gainen på max för då ryker ju basen... Sen är det lika viktigt att du har en bra strömförsörjning annars kan det gå åt skogen på den vägen.

finns ju en del baspaket på tex. brls hemsida där det finns olika steg beroende på vad du vill driva.

lycka till

Sök