2432
Sök

Koppla in kondensator? *LÖST*

1 585 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
Hejsan
Har fått hem min kondensator idag. Tänkte höra är det bara att dra + får batteriet med säkring precis vid batteriet. Sen vidare till kondensatorn, Sen från + på kondensatorn till + på steget?
Sen jorda minus från kondensatorn? eller ska minus från steget också till kondensatorn? Tänkte bara höra så det blir rätt när jag kopplar in det. Är ju rätt kraftiga saker man leker med. 3F kondensator för dom som undrar.

Tacksam för hjälp
Senast redigerat av Jolle87 (8 maj 2007)

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
8 maj 2007
En kondis ska kopplas enl. följande.

+från batteri, via säkring, till + på konding.
+ut på konding till + på steget.
-på steget till - på konding
-ut på konding till jord.

detta är vad jag fått som svar tidigare då jag fråga på ett annat forum... (köpte dock aldrig någon kondning så jag har själv inte testat)

*EDIT* gick inte at länka korrekt till tråden så klistrade in ett svar...
fick även svaret att + till + på kondensatorn och - till jord
Senast redigerat av Inkster (8 maj 2007)

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

1 585 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
okey då va det som jag tänkte från början då men vad jag fått fram så ska man tydligen ladda upp kondensatorn först eller stämmer det? hur gör man då står liksom bara på tyska i manualen jag fick till. Så man förstår ju inte direkt mycket.

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
8 maj 2007
ha, tyska är alltid lika roligt (vi får alla service-protokoll på tyska när vi ska serva bussar på jobbet) man fattar fan ingenting...

jadu, somsagt har jag själv inte kopplat någon kondning.. men fick också ett svar ang att man ska ladda kondensatorn med det motståndet som man får med....

men grundprincipen för en kondning är ju att den laddas upp när den får ström så där går jag bet.... hoppas någon kan förklara bättre?

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

82 Inlägg
8 maj 2007
Jolle87 skrev:
okey då va det som jag tänkte från början då men vad jag fått fram så ska man tydligen ladda upp kondensatorn först eller stämmer det? hur gör man då står liksom bara på tyska i manualen jag fick till. Så man förstår ju inte direkt mycket.

Innan du lägger + från batteriet på + på kondenstatorn ska du lägga imellan motståndet som följer med. Detta för att inte chocka kondensatorn!!

Alltså från +kabeln från batteriet till det medföljande motståndet till + på kondensatorn.
Låt den ligga på ett litet tag för att ladda upp den lite

1 585 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
tackar för svaren hitta en bra guide på dls hemsida så jag har fått alla svar jag behöver=)

Sök