Med alla nya länder som kommit med, är det ju inte så konstigt att gamla öststats länder hamnar på de högsta platserna.
15 länder som har närbestläktat språk, där man lysnar på varandras artister m.m. Givetvis blir det att man röstar på varandra. Inte för att man så mycket taktik röstar, som det faktum att man tycker om det man känner igen.
Vi fick bra röster från Norge, Danmark och Finland. För de lysnar på svensk producerad musik dagarna i ända så deras öron är vana vid vår musik och därför kommer rösterna.
De som vann har 14 "grannländer" medans vi har tre. Inte konstigt att de får mera poäng.
Vi får nog vänja oss vid det.
Efter som det är folken i respektive länder som tele-röstar och inga gamla stofiler i jyrun som röstar, så får vi inse att det är Europas befolkning som röstade fram vinnaren.
Ingen låt som jag hållit som nr#1 har någonsin vunnit. Jag brukar inte ens titta på det längre, igår var ett undantag. (Jag har inte sett några deltävlingar.)
De gånger jag tittat har jag mest blivit iriterad över "folks dåliga smak", men eftersom majoriteten röstat fram de senaste vinnarna, är det ju jag som har dålig smak.