R0BB4N skrev:
För att återgå till topicen så tycker jag att du ska lämna in bilen på firma. Fick det fixat av ett proffs för 3000kr och det finns inga bubblor, sprickor eller kanter eller nåt annat som skulle kunna få det att se "ditsatt" ut. Sjukt bra jobb.
Tyvärr lite orolig nu innan man ska besikta. Oavsett vad som är rätt och fel så kommer jag troligen inte igenom som det ser ut nu. Men om man drar ner rutorna och drar säkringen så kan man köra igenom. Det finns iaf ingen lag som kräver sidorutor. Så ni vet.
Angående texten Xtra hämtade från VV så är ju den lite luddig. Man kan dessutom hålla lite vänligare ton...
Lagen när det gäller solfilm är så klar den kan bli.
Det står exakt vilken % som gäller.
Ja man kan hålla vänligare ton men när folk gång på gång på gång säger emot så blir man
ganska trött på att svara på samma fråga.
Det är 70% respektive 75% som gäller för framrutor och vindruta..
ps. för en helbilsgodkänd bil är det krav på framrutor vilket innebär att nyare bilar
inte kan veva ner rutorna och komma genom utan anmärkning...
Detta är alltså ett falskt påstående!
heikkila skrev:
Så vitt vet jag e 15-20% gränsen för tilllåtet toning på främre...
Nej det är inte det som är gränsen. ska du räkna hur mycket ljus du får ta bort så är det 25% respektive 30%.. Detta är precis så det står i lagen.
Jag förstår inte varför alla ska ha en egen uppfattning när det gäller detta.
Vindruta måste släppa genom minst 75% av ljuset och får ta bort max 25% av ljuset.
Främre dörrar måste släppa genom minst 70% av ljuset och får ta bort max 30% av ljuset..
Det finns inga oklarheter när det gäller dessa reglerna...