Köper man en bil och väntas ha den ett bra tag vilket är de smartaste valet om man har möjlighet att välja.
Vilka är fördelarna resp. nackdelarna om man skulle välja mellan dessa motoralternativ ? Mer än de självklara att en Turbo motor är lättare att trimma.. Så de behövs inte fler "posts" om...
om det är volkswagen nya 1,8T du funderar på att skaffa så är det klart en av de bättre motorerna i audi, passat osv.... visst det kostar OM turbon rasar, men om man sköter den rätt så kommer det ta ett tag om det är en nyare bil... det är alltid skoj att ha turbo om man nu anser sig nöjd me bilen och vill ha lite mer pulver under huven, snabbt å relativt billigt att piska upp den litta... //Silver
Ska du ha den en längre tid tycker jag att du inte ska ha turbo bil om inte din plånbok är tjock dårå
skulle säga tvärtom jag 1,8t drar nog snarare mindre bensin o billigare o trimma om man skulle vilja det.
Syftade på att nån gång måste man ju byta Turbon , Wastegate, dump o hela kittet.....
Ja har man turbo bil är det lätt han att man blir drabbad av "laddtrycksberoende" vilket bara e trevligt om man har gott om pengar, e man mer fattig så är det ett helvete
En VR6 e ju så omständig att trimma så man låter det va
vr6 drar även helt okej orginal iochmed att dom väger knappt ett ton och ligger på 174hk..+ det är en hyffsat rolig bil att köra.
jag hade nog valt vr6.an.. men allt är relativt det blir dyrare att trimma men om du nu vill trimma så i med en kompressor..det kostar..men du vinner runt 100hk på det, finns ju en här på garaget som håller på med detta.
ska man köra orginal hade jag helt klart tagit vr6.an
vr6 drar även helt okej orginal iochmed att dom väger knappt ett ton och ligger på 174hk..+ det är en hyffsat rolig bil att köra.
Knappt ett ton?! Dom väger närmare 1,5ton med den tunga vr6an där framme. Jag skulle ha tagit 1,8 turbon då den har 180hk som 16ventilare (årsmodell 98-03). vr6an drar bara mer bensin och effekten ligger ju på 174hk (årsmodell 93-97). Så även om gti:n är några tusingar dyrare så är det värt det:cool:
De jag hade "hoppas" med denna tråd var att få för och nackdelar gentemot en "liten" motor med turbo och bara för att ge ett exempel tog jag en 1.8T och satt stor inom "" bara för att den inte är jätte stor men ändra 1 liter mer i slagvolym + 2 extra cylindrar. Och de jag skrev var att jag ville ha var fördelar nackdelar mellan en "liten" motor med turbo och en motor med större slagvolym och fler cylindrar... Inte att turbo bilen är lättare att trimma de vet väl de flesta... Men ända är 90% av de postade svaren att turbo motorn är lättare att trimma.........
jag tycker att det verkar vara dyrare o försäkra en turbo bil än en "vanlig" bil, kan det stämma?
alltså två bilar i samma klass. den ena har 220 turbo hästar och den andra 220 "vanliga" hästar, är turbo bilen dyrare o försäkra då eller är det jag som är ute o snurrar?
"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"
Jag skulle nog inte köpa en vr6:a. Visst de låter bra o går fint men de kan krabba nåt jävulskt och det kan kosta satan. Jag jobbade på V.A.G-verkstad innan och det var ofta bilar med vr6:an inne. Allt från småfel till generalras!!! Men klart e man bra på att skruva eller bara förbannat tät så kan man ju köpa de
Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!
jag tycker att det verkar vara dyrare o försäkra en turbo bil än en "vanlig" bil, kan det stämma?
alltså två bilar i samma klass. den ena har 220 turbo hästar och den andra 220 "vanliga" hästar, är turbo bilen dyrare o försäkra då eller är det jag som är ute o snurrar?
Jag kan ge mej fan på att det blir dyrare att försäkra bilen med turbo. Försäkringsbolagen är totalallergiska mot ord som "turbo" och hojar som har ett "R" med i modellbetäckningen
Senast redigerat av -Bergan- (4 juni 2007)
Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!
För att svara på det du har skrivit så är det roligare med turbo. har provat i stort sett allt. En sugmotor med samma effekt som en turbomotor känns slöare även om den inte är det. Den levererar en stadig och jämn effekt på hela registret, men en turbo känns nästan lite seg i början sedan smäller det till så det pirrar i magen på dem som åker med och det tar inte ens en sekund innan du måste växla. helt underbart. Kräver visserligen en redig motor. Inte nån 1.8t. Ett annat perspektiv är att en stor sugmotor dra mer bensin när du glidkör en vad en turbo skulle göra. En stor V8 på 5-8liter drar mellan 1.5-2.5 liter milen beroende på hur du kör. En V6 på 3liter med dubbelturbo drar 0.85-1.4 och är ofta snabbare.