2651
Sök

Frågor kring chipptrimmning på volvo 945 turbo -95 (laddtryck, dump etc.)

19 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#1
Hejsan, jag är helt nybörjare på det här med turbo och chippning men har försökt läst mig till hur jag ska göra med lite olika saker, men har inte lyckats hitta de svar jag söker. Blir bara mer och mer förvirrad.

Jag har nyligen köpt mig en 945 turbo och skaffat mig ett Viking ecomax chip till den. Nu är bara fråga vad som måste göras för att den ska gå bra med chippet.

Som jag förstått det så måste jag ställa på laddtrycket.
Hur ska man göra detta på bästa sätt? Efter att jag läst lite har jag förstått det som att man kan koppla på en strypning på vakuumslangen till dumpen och styra det med hjälp av det, men det ska tydligen inte vara så bra? Ett annat sätt är att köpa ny dumpventil eller? finns det dumpventiler för ett visst laddtryck? Kan man justera den befintliga dumpventilen så att ett högre laddtryck uppnås? Som ni märker har jag inte riktigt koll på detta...

En annan sak ang. detta som jag funderar på är Pysventil. Är inte det samma sak som dumpventil dvs, släpper på trycket när man släpper gasen eller? har förstått det som att det kan vara bra med en pysventil för att inte få baktryck i turbon. Sitter det en pysventil på 945 turbo orginal eller är det något man måste köpa extra?
Min uppfattning är att en turbo har följande huvuddelar:
IC, Turbo,  dumpventil=pysventil=wastegate stämmer detta?

Om det är någon som har ställt laddtryck eller hållt på med sakerna jag pratar om ovan på en 940/945 fullturbo så berätta gärna detaljerat hur jag ställer laddtryck, hur mycket och var osv. var mäter jag laddtrycket osv.

Alla svar uppskattas!

-.-
383 Inlägg
22 maj 2007
#2
scritz skrev:
H
Min uppfattning är att en turbo har följande huvuddelar:
IC, Turbo,  dumpventil=pysventil=wastegate stämmer detta?
Alla svar uppskattas!

Dumpventil, pysventil och wastegate är INTE samma sak.

Dumpventil : släpper ut laddtrycket som blir kvar mellan turbo o gas-spjäll när spjället stängs, vid gas-uppsläpp typ växling.
Annars tvingas luften tillbax ut igenom IC o turbo vilket får turbon att stanna upp och vända håll. När man sen gasar igen så tar det en stund för turbon att byta håll igen och det tar tid innan man får laddtryck igen. Detta sliter massor på turbon oxo.

Wastegate : är en ventil som styrs av laddtrycket. När inställt laddtryck uppnås öppnas ventilen o släpper förbi avgaser så att turbon inte bara fortsätter att öka o öka i laddtryck.

Pysventil : "läcker" ut lite laddtryck för att lura Wastegaten att tillåta högre laddtryck. Finns många olika varianter på detta, ex, ställbara från trimfirma eller billigaste alternativet som är 2st V70 spolarmunstycken på ett T-kors, ganska vanligt på 740/940.

Ta gärna en titt på Svenska 7/900 klubben´s Forum, där finns många svar på dina frågor om volvotrim. Många frågor har ställts ofta och mååånga gånger så prova att söka lite först och titta runt lite o se om du hittar nåt.

http://740klubben.server.nu/forum/index.php

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

19 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#3
Tackar för infon! Det var nyttig info, misstänkte väl att jag blandat ihop sakerna. Man kan alltså byta wastegate och på det sättet höja laddtrycket istället för att "pys" trimma?
Jag ska kolla på forumet du rekommenderade tackar!

(Jag har som sagt letat runt en del, men blev till slut helt förvirrad och det var därför jag skrev detta inlägg)

-.-
383 Inlägg
22 maj 2007
#4
Man kan justera laddtrycket genom att justera längden på stången som öppnar WG.
Men använd för guds skull en graderad laddtrycksmätare vid såna här jobb. Annars är det lätt att ladda för mycket.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

19 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#5
Ok, men hur är laddtrycksmätaren inkopplad? Är ju en fullturbo så har ju turbomätare (dock ej graderad). Är den elektrisk eller går den på vakuum om du hänger med på vad jag menar? Tänkte att man isf kunde koppla in en vacuum mätare medans man testar för att se vilket laddtryck man har som max.

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
22 maj 2007
#6
laddtrycks mätaren styrs av vakum tryck..ska kopplas till insuget..


19 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#7
Ahh, perfekt! Då är det ju bara att använda valfri vakuumätare (för tex. bränsletryck), finns på biltema för 80spänn. vet iof inte hur exakt den är men man kan ju mäta vad bilen visar orginal och sedan ser man skillnaden när man ändrar. Någon som inte tror på denna ide?

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
22 maj 2007
#8
nee köp en riktig ladd trycksmätare..dom har ju sånna på biltema med men bättre o skaffa sig en riktig så man ser att allt är korrekt..typ bsr har en som fungerar bra..sen finns de ju billiga saker...


-.-
383 Inlägg
22 maj 2007
#9
scritz skrev:
Ahh, perfekt! Då är det ju bara att använda valfri vakuumätare (för tex. bränsletryck), finns på biltema för 80spänn. vet iof inte hur exakt den är men man kan ju mäta vad bilen visar orginal och sedan ser man skillnaden när man ändrar. Någon som inte tror på denna ide?

Vakuum är ju undertryck, laddtryck är övertryck.
Vakuum-mätaren går från minus till 0bar
Laddmätaren fortsätter förbi 0 och går till 1,5bar eller mer beroende på mätare.

Jag själv kör med BSR 1,5bars mätare, funkar perfekt.
Kopplade in den med T-kors på en av slangarna på insuget, ex till BTR eller nåt.
Har hört av flera att Equus mätaren för runt 180-190:- är instabil o fladdrar o har sig, inte så bra.
I Biltemas nya svarta serie finns en laddtrycksmätare som ska vara helt ok.

Prova inte att använda nåt annat än laddtrycksmätare för att mäta laddtryck, kan bli knas om de inte är konstruerade för både vakumm och övertryck.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

948 Inlägg
22 maj 2007
#10
sätte ett t kors (som bl a ) följer med i bsr:s laddtrycksklocka inne i bilen.. under instrument panelen/plasten som du kan plocka bort kolla vart slangen går och klipp av och montera på lämpligt ställe

19 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#11
Ok, ja om det inte är vacuum som mätarn gå efter är det klart att det blir svårt att mäta med en vacuum mätare smile.
Låter iof som en bättre idé att använda laddtrycksmätare då, saken var väl den att jag inte är så jätte sugen på att ha en extra laddtrycksmätare i bilen. Ville egentligen bara ställa in den på ok tryck och sedan klara mig med orginal.

Läste dock att de bra (noggranna) laddtrycksmätarna  var svindyra, men BSR kanske är tillräckligt bra och inte så himla dyr eller?

-.-
383 Inlägg
22 maj 2007
#12
Laddtrycksmätaren går ju från vakuum -1bar upp till noll, sen blir det övertryck.
Den mäter alltså både och.

Kolla BSR mätare här :
http://www.bsrab.se/products//list/gauges/

Jag kör med 1,5bar mätaren, funkar perfekt.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

19 Inlägg
23 maj 2007
Trådstartare
#13
Tackar för alla snabba svar! En BSR mätare får det nog bli då smile.

Hur är det förresten med dumpventilen som sitter på orginal i 940 turbo. Behöver man byta den eller klarar den att släppa på mottrycket även om jag ställer på laddtrycket till ruint 1 bar?

Förresten, om jag chippar bilen och höjer laddtryck till ca 0.9-1bar så ökar det väl inte slitaget så enormt mycket lr? Fattar ju att det sliter mer, men inte så att man behöver oroa sig va?
Senast redigerat av scritz (23 maj 2007)

-.-
383 Inlägg
23 maj 2007
#14
Jag kör med original återcirkulerande dump på min, den duger alldeles utmärkt. Låter helt ok med öppet sportluftfilter oxo.
Jag laddar 1,1bar på min och det är väl egentligen för mycket, max på original snurra brukar man sätta till 0,8-0,9 framförallt om man har mitsubishi-agg.
Den blir alldeles för varm annars.
Mitt agg är ett Garrett som oxo satt på en del 940Turbo, vet inte om mitt är original dock.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

948 Inlägg
23 maj 2007
#15
scritz skrev:
Tackar för alla snabba svar! En BSR mätare får det nog bli då smile.

Hur är det förresten med dumpventilen som sitter på orginal i 940 turbo. Behöver man byta den eller klarar den att släppa på mottrycket även om jag ställer på laddtrycket till ruint 1 bar?

Förresten, om jag chippar bilen och höjer laddtryck till ca 0.9-1bar så ökar det väl inte slitaget så enormt mycket lr? Fattar ju att det sliter mer, men inte så att man behöver oroa sig va?

Du kan ju vara mer noga med oljebyten, göra rent filter kolla stiften oftare mm

19 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
#16
Jo, oljebyten osv. kommer jag vara noggrann med. Vill inte förstöra min ögonsten smile. Två ägare (min far och en äldre kompis till han) samt mycket lungt körd och fullservad. Dock har den gått 26000mil, men det är ju knappt inkörd för en volvo wink.

17 Inlägg
24 maj 2007
#17
Du har ju ett OK chip så över 0,6 BAR är då OK att ladda.
BSR mätare ligger bra i pris och fungerar bättre än många svindyra som du pratar om.De har bra service också.
Kan ju vara bra med lite andra justeringar också beroende på vilken effekt du ska ha. En VX3-kamaxel kan vara riktigt trevligt att sätta i, går att köra i normala standardtopplock.

Utgår från att du har en B230FT motor och är den från -93 eller nyare så har du oljekylning på kolvarnas undersida, vilket är bra.
En riktigt bra IC ger också en bättre effekt, eftersom kall luft tar mindre plats och då får motorn i sig mer syre på samma tid.

Skrev lite utförligt så att det blir lättfattligt. Good luck smile

Tänk också på att kopplingen slits med mer hästkrafter, och en bra koppling, sinter till exempel, kostar en del. Släpp kopplingen snabbt när du kör så slits det nämnvärt mindre.
Senast redigerat av unix (24 maj 2007)


19 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
#18
Tja Unix!

Bra med utförligt svar. Har precis börjat fippla med turbo så det behövs. Vad gör en VX3-kamaxel för förbättring? Öppnar den ventilerna mer?
Jag är inte så inne på att råtrimma, tänkte egentligen bara montera chip och utnyttja det extra man får av det. Är ju ganska mycket hp per krona smile.

Ang. det här med att ställa upp laddtrycket? Vilket sätt är bäst? Att skruva på stången till wastegaten eller sätta T-kors på vacuumnslangen (pysventil)? Hugget som stucket lr?

19 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
#19
JonasK skrev:
Jag kör med original återcirkulerande dump på min, den duger alldeles utmärkt. Låter helt ok med öppet sportluftfilter oxo.
Jag laddar 1,1bar på min och det är väl egentligen för mycket, max på original snurra brukar man sätta till 0,8-0,9 framförallt om man har mitsubishi-agg.
Den blir alldeles för varm annars.
Mitt agg är ett Garrett som oxo satt på en del 940Turbo, vet inte om mitt är original dock.

Hur har du ställt upp laddtrycket? Mha av att skuva på staget som öppnar wastegaten lr genom så kallad pystrimmning?

17 Inlägg
25 maj 2007
#20
Beroende på hur mycket ladd du ska ha så beror det också på vad tryckklockan klarar.
Minns inte exakt vad din tryckklocka klarar men har för mig att den ska klara 1 BAR utan problem.
KG Trimning har en riktigt bra och bastant pysventil har jag för mig. Den kan du använda.
Bättre är dock om stångjustering räcker till den effekt du ska ha, men då kan byte av tryckklocka bli aktuellt, eftersom det inte går att ställa upp trycket hur mycket som helst med stången. Där finns ju en begränsning när gängan tar slut.

Angående VX3-kam så är det värt mer än det man betalar och hyfsat enkelt att sätta i.
Senast redigerat av unix (25 maj 2007)



Sök