Hej på er!
Jag skulle behöva ha tag i en volvo expert som kan hjälpa mig med min 740! Det vorre bra om du bodde i Växjötrakten och kan hjälpa mig omgående. Självklart får du BETALT.
Har haft kardanaxeln nere och bytt knutkors och när jag sedan satte dit kardanen igen har jag fått hemska vibrationer i hela bilen. Har haft bilen upphissad och gjort en koll under, men hittar inget fel. Troligtvis kan kardanen sitta ett varv för mycket åt ett håll? Däcken är balanserade så det är inget fel på dom.
Kan du hjälpa mig?
MVH rizzuh
------------------------------------------------------------------
25 juni 2007 --- LÖSNING
Vet att tråden är rätt gammal nu, men vad jag har märkt så skriver aldrig folk hur de slutligen har löst problemet.
Här är min lösning:
Byter du knutkors, stödlager osv så MÄRK UPP innan du plockar bort kardanaxeln, och behöver du bara byta knutkors så DELA DEN ALDRIG i splinsen där stödlagret sitter.
Kardanaxelns två rör har varsinn pil som ska sitta mot varandra.
Hursomhelst, även om du byter detta så är kardanaxeln så grymt känslig för minsta felsteg att du troligtvis kommer få vibrationer i vilket fall.
Såhär ser priserna ut för nya delar till kardanaxeln på en 740:
Knutkors - 180kr/styck
Stödlager - 700kr/styck
Dum som jag var så köpte jag detta till min bil och bytte delarna. I 2 veckor efter detta höll jag på i stort sett varje dag med att försöka få bort mina vibrationer efter detta. LÖNLÖST.
Det hela slutade med att jag åkte ut till skroten och köpte en komplett kardanaxel med fräscht stödlager och fina knutkors. Pris: 250 kronor komplett.
Jag bytte axeln till den jag köpt på skroten och nu går bilen som aldrig förr.
Det jag vill ha sagt med detta är: Ge er inte på att byta korsen och stödlager, köp en komplett begagnad på skroten istället, det är både betydligt billigare och enklare!
MVH rizzuh
Senast redigerat av rizzuh (25 juni 2007)
The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.