2437
Sök

lyckade med att bränna baselementet, men hur?

346 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
jag har ett märkesfri steg, och kopplade in en baslåda från mds, efter 3-4 dagar gick den sönder, nu påstår de att baselementet har bränts sönder...

1. kan det vara sant?
2. hur har jag lyckats med det? :S (vill veta så jag inte gör om samma misstag)
3. kan det vara fel på steget?

Kettunen
10 juni 2007
Är du säker på detta då?
Vad händer när du ska spela igen då med den ( Brända basen )?

391 Inlägg
10 juni 2007
för klent steg

346 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
inget, händer med basen... men när ja testade med en annan baslåda så funkar den... alltså är det basen...

men jag vill bara veta vad det var som gick snett.. kan det vara så att ja hade för smala kablar från steget till basen..?

1 631 Inlägg
10 juni 2007
nabil_akhlaque skrev:
men jag vill bara veta vad det var som gick snett.. kan det vara så att ja hade för smala kablar från steget till basen..?

Nej, men kanske för klena kablar TILL steget. En av de vanligaste orsakerna till att basar går sönder är för klena steg med dålig kabeldragning, kombinerat med Bassboost eller liknande.

Du skickar ut distad signal när du krämar på, steget tappar alltså kontrollen på basen. Och då går den lätt sönder.

Skaffa ett rejält steg istället, nästa bas kommer också gå sönder...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

10 287 Inlägg
11 juni 2007
Jag håller med Gurenius, hög impedans i matningsledningar ställer till satan för steget, dock finns det flera orsaker till att man kan knäcka basar.

Primärt så kan man knäcka basar på två sätt:
- mekaniskt
- elektriskt

Mekaniskt genom att slå sönder upphängningen. Elektriskt genom att mata in för MYCKET effekt. Man kan inte bränna en talspole genom att mata in för lite effekt.
(jodå man kan, om konen står stilla, men då brinner det bara fortare med mera effekt)

Notera myten om att bränna basar med att mata in för lite effekt (för små steg).

Ofta är reonemanget att "min bas gick sönder med litet steg men din håller med stort steg" - och då drar man slutsatsen att det håller bättre med för stort steg när orsaken sannolikt är att hänföra till felaktigt konstruerade lådor och/eller för låga frekvenser. (eller klen matning)
Här har man problemet med maximalt konutslag på (bas)högtalare och ett element kan mycket väl nå sitt maximala konutslag på en bråkdel av max märkeffekt och därmed gå sönder mekaniskt i upphängningen. Här gäller det att veta hur lådan är konstruerad och vilken lägsta frekvens man har tänkt sig att spela för att kunna räkna ut konutslag.

Sedan finns det någon slags myt om "ren effekt" och att högtalare skulle vara känsliga för distorision. Detta har viss sanning men gäller diskanter(!) inte basar. Hög distorision skapar hög energi i övertoner och eftersom diskanter inte tål mycket effekt alls (i ett system med 200W märkeffekt så tål diskanten typiskt runt 20W.)

Angående konutslag , se här:

http://www.silcom.com/~aludwig/Sysdes/E … ursion.gif

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 600 Inlägg
11 juni 2007
efter att ha läst här lite så lånar jag din tråd lite bara (: jo jag ha ett slusteg på 80 watt rms men man kan brygga koppla baslådan och då undra jag om jag kan bränna min bas som är en 12 tums bas på 200 watt rms om jag kör det som vanligt då på 80 watt eller ska jag brygga koppla den så jag får ut dom här 120 watten ?

gör som jag kör gubba racer=)

264 Inlägg
11 juni 2007
för litet steg elr ev. för små kablar.

82 Inlägg
11 juni 2007
Jag håller inte riktigt med om att man inte kan bränna en bas med för litet steg!
Visst gällande konutslag att man med för mycket effekt till basen men då du har ett för klent steg som inte orkar driva basen drar man gärna upp gainen för att att basen ska slå djupare -mer bas. Men då börjar signalen få för mycket distorsion och i värsta fall bränns elementet.

Det är många som har köper "värsta basen som finns och klarar hejdundrans effekt" men har för litet steg på och bränner basen.

264 Inlägg
11 juni 2007
elr om man ska säga såhär, bränner å bränner, för litet steg "käkar" upp talspolen.
man brukar säga att man bränner basen.

med lem
1 925 Inlägg
11 juni 2007
txi skrev:
elr om man ska säga såhär, bränner å bränner, för litet steg "käkar" upp talspolen.
man brukar säga att man bränner basen.

så blev det med min både min jbl gti och min mtx 15" sad jääla skit,,,var ett jääävla tryck i JBL basen

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

264 Inlägg
11 juni 2007
det är ju bara så jävla synd att man inte tänker på att basarna går sönder med för litet steg.
enda man tänker är att med ett mindre steg så driver man inte ut basarna bara...
men man måste  lära sig av sina misstag.

1 813 Inlägg
11 juni 2007
köp en jula bas när man har klent steg;) kostar väl max 200:- en sådan bas så kan man ställa ner steget lite så det inte går på fullt ös å sen bara vara glad.. lr köper man ett nytt steg;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

264 Inlägg
11 juni 2007
ett bättre steg och en bas, går inte på så himla mkt.
spara ett tag tycker då jag smile

10 287 Inlägg
11 juni 2007
Du får ursäkta mig Txi, men min erfarenhet säger mig att man inte kan definitivt säga att "basarna går sönder med för litet steg" utan att man måste nyansera bilden lite och säga att under vissa förhållanden så kan ett "litet" steg haverera ett (bas)element.

Det intressanta är kanske om du redogör för mekanismen som leder till detta. Jag har en bekräftad teori men det skulle vara intressant om du berättar vad din syn på orsaken är.

/Göran

txi skrev:
det är ju bara så jävla synd att man inte tänker på att basarna går sönder med för litet steg.
enda man tänker är att med ett mindre steg så driver man inte ut basarna bara...
men man måste  lära sig av sina misstag.

(Groucho Marx).

264 Inlägg
11 juni 2007
vet inte exakt hur jag ska beskriva detta med ord...

2 600 Inlägg
11 juni 2007
jag ha hafft basen och slusteget i flera månader och det ha inte hänt något me det ha både ha basen bryggakopplad och som vanligt och jag ha dragit på rejlät utan att det ha hänt något då borde väll de vara helt okej va?

gör som jag kör gubba racer=)

406 Inlägg
11 juni 2007
Lättre att bränna en bas med för lite eftekt ja! När det lilla inte orkar mer blir det likström och slår ut hela skiten (basen) MEN spela inte mer när de börjar låta illa =P man har ju bara sönder högtalare om man vill... eller så är man döv alla hör ju när de börjar dista! =/

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

10 287 Inlägg
11 juni 2007
Inte alls säkert. Dåligt konstruerade slutsteg (små som stora) kan fås att klippa osymmetriskt - då får man en likströmskomponent. Denna behöver dock vara tämligen stor för att ett element med bra kylning skall ta skada.

Vettigt konstruerade slutsteg klipper symmetriskt - då får man ingen likströmskomponent.

Vettigt konstruerade slutsteg skall dessutom ha en skyddskrets som stänger av steget om kretsen detekterar likström på utgången.

/Göran

Gujen skrev:
Lättre att bränna en bas med för lite eftekt ja! När det lilla inte orkar mer blir det likström och slår ut hela skiten (basen) MEN spela inte mer när de börjar låta illa =P man har ju bara sönder högtalare om man vill... eller så är man döv alla hör ju när de börjar dista! =/

(Groucho Marx).

Fri fart för ett fritt folk!
14 107 Inlägg
11 juni 2007
använder man sunt förnuft går inte basen sönder med ett litet steg
men man spelar lätt högre än vad som går

jag förderar ett riktigt steg och skitbasar än tvärsom

har dock endast eldat talspolar med kraftiga steg
men det tog 2timmar innan det började ryka kraftigt om basen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Sök