3351
Sök

Reggning av kitcar med höga hk?!

180 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
#1
Tjena!

Funderar på att bygga någon form av kitcar, Ultima, cobra eller nåt annat läckert, men som jag ser det just nu så stoppas jag av svensk byråkrati eftersom jag vill ha en V8 med 600hk har ju till o med sett ut vilken motor jag ska ha *suck* Finns det något sätt att regga den på så den blir "street-legal"? Minns jag helt fel när jag minns att det finns nån ultima med 1000hk gat reggad?

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

1 653 Inlägg
19 juni 2007
#2
du kan ju skaffa nån snikV8 att besiktiga med, sen byta till den du vill köra med när den är besiktigad. typ så alla volvo-V8-byggare gör.
stoppar ner en 160 hk V8, efter besiktningen lägger de ner en större maskin.
sen byter inför varje besiktning.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

180 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
#3
kan ju funka, men om man nu skulle gilla att bygga dom och hittar folk som är villiga att köpa då verkar det ju lite små jobbigt att hålla på på det sättet smile

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

2 123 Inlägg
19 juni 2007
#4
Thunderstruck skrev:
kan ju funka, men om man nu skulle gilla att bygga dom och hittar folk som är villiga att köpa då verkar det ju lite små jobbigt att hålla på på det sättet smile

Antar att du tänker regga den som amatörbyggt fordon och då får man ju max ha ett visst antal Kw/kg, kommer inte ihåg exakt hur mkt dock men det finns på vägverkets hemsida (www.vv.se)
Men det folk gör är att ha i bly vikter som gör att dom klarar gränsen : )

180 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
#5
med dom effekt siffrorna vi pratar om så lär man lasta ungefär 2 ton bly i fordonet så det är nog inte heller ett alternativ smile
Senast redigerat av Thunderstruck (19 juni 2007)

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

Proljece?
1 464 Inlägg
19 juni 2007
#6
*suck*

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

905 Inlägg
20 juni 2007
#7

27 Inlägg
20 juni 2007
#8
Man får ha 15kw/100kg. Men om du besiktigar med en mindre motor och sen byter till en med lite mer effekt så kommer dem troligtvis inte ens märka det, dvs om du inte har dubblaturbos som sticker upp genom motorhuven. Sen får man köra 3 år efter första besiktningen.

Mvh Björn

Diesel bilar drar minst bensin!

workoholic
146 Inlägg
20 juni 2007
#9
ultiman är väl ingen kitcar(amatörbyggt fordon) i laglig mening. har för mej att man kommer runt eu-reglerna pga att man utvecklar alla delar själv. blev kanske lite flummigt att läsa det ovanstående men det var ju så som jon olsson kom runt lagen med sin ultima.

10 Inlägg
22 juni 2007
#10
hur är det med bilar från 75 o äldre, byta till en större motor i en sån är väl lättare att få igenom besiktningen, fast 1000 HK är kanske lite väl mycket för att gå igen besiktningen. någon som vet?

1 893 Inlägg
22 juni 2007
#11
Varför inte börja med att fråga SBP?
Bara skicka ett mail till dem, du får svar innom några dagar. Om du talar om exakt vad du tänkt dig, så får du solkart svar. Både om det går, eller om det inte går, samt ifall det går om du ändrar lite i dina planer.
Här blir det som vanligt lite gisnings tävling. Lika många åsikter som medlemmar. wink

I dessa dagar är det ännu större idé att fråga SBP, då regel verket håller på att ses över. Det är tänkt att det skall bli lättare för oss motor intresserade att byta motor. Fast innan där det var lättast att byta motor på äldre än 75 måste man vad jag hört, numera ha avgasreningen (Fungerande) med från motorn man sätter i.

Jag fick i alla fall raka klara besked på mitt tilltänkta bygge, direkt från SBP innom 24 timmar.



Sök