2791
Sök

Kondensatorer, rykten och verklighet

10 287 Inlägg
19 september 2005
Trådstartare
#1
För att förenkla så förklarar man ibland, tyärr lite slarvigt, att en kondensator till en bilstereoinstallation fungerar som ett "extra batteri" och håller upp spänningen.
Detta är att tulla lite på sanningen.

Liten jämförelse:

---------------------------------------------------

Energi: Räknas i enheten Wattsekunder , dvs watt gånger sekund.
Lättsam enhet då den säger exakt vad man har, tex 100Ws = 10watt i 10 sekunder eller 1 W i 100 sekunder. (även Joule för den som vill).

Normalt bilbatteri:

- Antag 55Ah (amperetimmar)
- Antag en medelurladdningsspänning på 12V (14 V fulladdat och sedan sjunker det).
- En timma = 3600 sekunder

Då är energiinnehållet ( P = U * I och W = P * t) =>

12  * 55 * 3600 Ws = 2376000 Ws (eller tex en 10W lampa i 66 timmar)

Kondensator på 1F:

- Antag att den är uppladdad till 14V.

Då kommer den att innehålla:

W = (C*V*V) / 2 där W = lagrad energi, C = kapacitans, V = Spänning
=> W = (1*14*14) /2 = 98Ws (Joule) dvs tex en 10W lampa i ca 10sekunder.


Detta visar alltså att det krävs ca 24 tusen enfaradskondensatorer för att ersätta ett bilbatteri.

Den egentliga anledningen till att placera tex en 1F konding nära stegen är det fysikaliska faktum att kabeln mellan batteri och slutsteg har en inneboende tröghet (induktans) som gör att utan denna konding i kombination med höga strömuttag så kan man få kortvariga spänningsdippar i millisekundområdet.
Det är för att slippa dessa kortvariga spänningsdippar som man stoppar in dessa kondingar.

Det är alltså ingen medicin mot att "basen mattas efter ett tag" eller nåt sånt.

Mvh
Göran

Och nej, en tjock kabel kommer att uppvisa samma induktans som en tunn.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 554 Inlägg
19 september 2005
#3
jadu sharky sånt gillar jag! solklara formler.. hoppas nån mer än jag fattar:P

70 Inlägg
19 september 2005
#4
Bra skrivet:)
Du förklarade så att jag förstod i alla fall..
Tack!

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind:D

37 Inlägg
19 september 2005
#5
klockrent inlägg

238 Inlägg
19 september 2005
#6
Kanon, jag fick svar på en massa frågor som jag annars hadde frågat smile

// Tack


AT Däck
501 Inlägg
19 september 2005
#7
det lönar sig o gå el-linjen heheh

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
20 september 2005
#8
om alla gillar dessa fakta rutor så mycket, varför inte klistra dem?


20 Inlägg
24 november 2005
#9
Bra faktaruta! Men jag skulle vilka sätta mig på tvären litegrann,  jag vill bara påpeka att någon induktans inte existerar i en 12volts likströmsanläggning, utan ren och skär RESISTANS, och ju grövre kabel desto mindre Resistans och mindre spänningsfall, eftersom strömmen går åt ett å samma håll hela tiden och genom en utsträckt kabel kan där inte uppstå någon induktans, däremot kan du få induktans i en spole som det går växelström igenom, ju högre frekvens desto större induktans, därför används spolar, eller drosslar som lågpassdelningsfilter för att filtrera bort högre frekvenser till en högtalare.

Motstånd (eller uppladdningskapacitet) spole: Induktans
Motstånd (eller uppladdningskapacitet) kondensator: Kapacitans
Motstånd Resistor: resistans.


En kondensator kan inte hjälpa en slö bas, däremot ett stackars slutsteg som drabbas av spänningsfall pga batteri och generator inte hinner leverera ström tillräckligt snabbt.


BMW Power
2 362 Inlägg
24 november 2005
#10
folket älskar Sharky big_smile

BMW, bogsering med wire :/

10 287 Inlägg
24 november 2005
Trådstartare
#11
Tyvärr tänker du statiskt. Men eftersom strömmen kommer att pulsera i takt med att stegen drar mer eller mindre kräm så får du en växelströmskomponent.
Och induktans finns i raka ledningar. Har du sett faskompenseringsstationerna som står längs våra 400kV stamledningar? Dom består av stora kondensatorbatterier för att kompensera bort induktansen i kraftledningarna.

Och induktansen i en spole beror inte på frekvensen. 1 millihenry är 1 millihenry oavsett frekvens. Däremot så ändras Impedansen.

Det är egentligen inte riktigt korrekt att prata om resistans, man skall egentligen om man är korrekt prata om Impedans som består av en reell del och en imaginär del där den reella delen kallas för resistans och den imaginära delen är ett kombinat av induktanser och kapacitanser i det nät man studerar.

Jag förstår hur du tänker och det är helt naturligt för det kräver en hel del studier för att tränga in detaljerna.

Mvh
Göran

dannefrokt skrev:
Bra faktaruta! Men jag skulle vilka sätta mig på tvären litegrann,  jag vill bara påpeka att någon induktans inte existerar i en 12volts likströmsanläggning, utan ren och skär RESISTANS, och ju grövre kabel desto mindre Resistans och mindre spänningsfall, eftersom strömmen går åt ett å samma håll hela tiden och genom en utsträckt kabel kan där inte uppstå någon induktans, däremot kan du få induktans i en spole som det går växelström igenom, ju högre frekvens desto större induktans, därför används spolar, eller drosslar som lågpassdelningsfilter för att filtrera bort högre frekvenser till en högtalare.

Motstånd (eller uppladdningskapacitet) spole: Induktans
Motstånd (eller uppladdningskapacitet) kondensator: Kapacitans
Motstånd Resistor: resistans.


En kondensator kan inte hjälpa en slö bas, däremot ett stackars slutsteg som drabbas av spänningsfall pga batteri och generator inte hinner leverera ström tillräckligt snabbt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

914 Inlägg
24 november 2005
#12
Öh sharky e du typ grundaren av elnätet eller nåt eller smile Du verkar ju veta precis allt. Vad kul om man pluggat så hårt på el lektionerna å lärt sig sånt hade man kanske kunnat få ut ännu mer kräm ur bilen lol


735 Inlägg
24 november 2005
#13
Sharky är mannen som gör detta forum värt att besöka då och då! Du förklarade detta bättre än vad min elektroniklärare på högskolan gjorde förra veckan!

494 Inlägg
24 november 2005
#14
japp sharky vet vad han snackar om. han kanske har lust att ge mig lite studie hjälp så en vanlig dödlig som jag kan klara ellära B tongue för jag hänger itne med alls...

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

914 Inlägg
24 november 2005
#15
Haha okej ja det är lurigt med el smile


864 Inlägg
24 november 2005
#16
att säga emot sharky är som att säga emot moder natur, inget jag skulle våga mig på i första taget

10 287 Inlägg
25 november 2005
Trådstartare
#17
Ge er....

Jag är i snitt lika korkad som nån annan. Just sådant här råkar jag kunna genom att jag är uppfödd på vattenkraftverk, studerat skiten , undervisat i det och jobbat med det i mer är 20 års tid.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

864 Inlägg
25 november 2005
#18
det är ju de punkterna (angående elteknik) jag syftar på hmm, måste ju stryka operatörerna medhårs ibland
Senast redigerat av Tuffhaggman (25 november 2005)

412 Inlägg
8 december 2005
#19
Sharky eller någon annan som kan svara, jag har ett par frågor.

Det är så att jag precis ska inskaffa mitt första ljudsystem.
Det blir ett mds twelwhundred och Rockford Fosgate PL2210, plus 6x9or och andra fronthögtalare med mera.

Det skadar alltså ingenting att sätta in en kondensator?
Kan det bara vara till det POSETIVA? (förstår inte varför alla inte använder det isf).

Vart kan jag köpa detta och hur kopplas en sådan på? har aldrig förut haft att göra med en bil sterio. Har även inte sett någon som har använt en sådan.

Behöver den kylas på något vis?

Ska alltid jordkablen vara lika stor som strömkabeln?
Hur är det med remotekabeln?

Mvh nils
Senast redigerat av elsmurfo (8 december 2005)

61 Inlägg
8 december 2005
#20
Bas kräver ström, mycket ström.
Ett vanligt bilbatteri klarar oftast lämna strömmen kontenueligt men när någonting vill ha mycket ström snabbt och direkt om och om igen hinner inte batteriet återhämta sig. tex. mellan slagen från en stadig baskagge.

Detta medför att bilens belysning blinkar och det är ett bevis på att steget inte får strömmen det behöver .

Detta är varken bra för bilbatteriet eller slutsteget.

En kondning fungerar så att den lagrar ström och sedan släpper den mycket snabbare än ett vanligt bilbatteri kan göra.
Detta medför att steget hela tiden får strömmen det behöver och kan leverera sin maxeffekt.med en helt ren signal

lite fakta iaf

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw


Sök