19 september 2005
Trådstartare
För att förenkla så förklarar man ibland, tyärr lite slarvigt, att en kondensator till en bilstereoinstallation fungerar som ett "extra batteri" och håller upp spänningen.
Detta är att tulla lite på sanningen.
Liten jämförelse:
---------------------------------------------------
Energi: Räknas i enheten Wattsekunder , dvs watt gånger sekund.
Lättsam enhet då den säger exakt vad man har, tex 100Ws = 10watt i 10 sekunder eller 1 W i 100 sekunder. (även Joule för den som vill).
Normalt bilbatteri:
- Antag 55Ah (amperetimmar)
- Antag en medelurladdningsspänning på 12V (14 V fulladdat och sedan sjunker det).
- En timma = 3600 sekunder
Då är energiinnehållet ( P = U * I och W = P * t) =>
12 * 55 * 3600 Ws = 2376000 Ws (eller tex en 10W lampa i 66 timmar)
Kondensator på 1F:
- Antag att den är uppladdad till 14V.
Då kommer den att innehålla:
W = (C*V*V) / 2 där W = lagrad energi, C = kapacitans, V = Spänning
=> W = (1*14*14) /2 = 98Ws (Joule) dvs tex en 10W lampa i ca 10sekunder.
Detta visar alltså att det krävs ca 24 tusen enfaradskondensatorer för att ersätta ett bilbatteri.
Den egentliga anledningen till att placera tex en 1F konding nära stegen är det fysikaliska faktum att kabeln mellan batteri och slutsteg har en inneboende tröghet (induktans) som gör att utan denna konding i kombination med höga strömuttag så kan man få kortvariga spänningsdippar i millisekundområdet.
Det är för att slippa dessa kortvariga spänningsdippar som man stoppar in dessa kondingar.
Det är alltså ingen medicin mot att "basen mattas efter ett tag" eller nåt sånt.
Mvh
Göran
Och nej, en tjock kabel kommer att uppvisa samma induktans som en tunn.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI