3375
Sök

Hjälp.! Slö motor i audi a4 1.8t !

19 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
#1
Hejsan alla garagare! big_smile

Har en audi a4 1.8t som har varit gubbkörd men är väldigt slö ?!

Vad kan orsaken vara?

Måste bilen köras lite tufft för att få fjong i motorn igen:Pwink ?


tack på förhand:)!


Tobzii! smile

376 Inlägg
3 juli 2007
#2
Kolla så inte staget till westgateventilen inte kärvar. Annars brukar även Hallgivaren gå på A4orna. Då går bilen in i reservläge och blir slö.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

371 Inlägg
3 juli 2007
#3
kanske har sotat igen lite smile kör låg växel höga varv (ex 140km/h i 3an) ett tag.. häll även i ett medel som ja glömt namnet på.. men iaf häller i det i tanken så renar det..

Life is a bitch, then u die

371 Inlägg
3 juli 2007
#4
kolla även vad den laddar,.. laddar den mindre än 0.45 så kan det vara magnetventilen som e paj!

Life is a bitch, then u die

761 Inlägg
4 juli 2007
#5
Jorsten skrev:
Kolla så inte staget till westgateventilen inte kärvar. Annars brukar även Hallgivaren gå på A4orna. Då går bilen in i reservläge och blir slö.

hmm, är inte så säker på det.. Det är ju en givare som är direkt grundläggande på alla bilar jag vet så tvärdör de om man rycker hallgivaren,, tappar ju faktiskt vilket varvtal motorn har och det känns viktigt om tändning mm ska bli ens i närheten..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
4 juli 2007
#6
zander skrev:
kanske har sotat igen lite smile kör låg växel höga varv (ex 140km/h i 3an) ett tag.. häll även i ett medel som ja glömt namnet på.. men iaf häller i det i tanken så renar det..

Den tror väl jag mest på.

Mitt tips då: Blandtanka Bensin 95oktan och E85 (ungefär 60-40) 2-3 tankar och byt soppafiltret efter det. Då är i princip hela motorn rengjord wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

376 Inlägg
4 juli 2007
#7
Det där med hallgivren är faktiskt sant. Lånade en Chipad A4 1.8Ts för ett tag sedan. Å då gick den inge märkvärt. Men då hade han gjort en felsökning som visade att hallgivaren var paj. Jag vet, jag trodde inte helelr honom. Men På A4:orna så går datorn in i ett "limp home" läge så bilen går att köra ändå fast med märkbart sämre effekt. Sedan fick jag testa bilen då han hade bytt den. Jävlar vilken skillnad. Så gör en felsökning.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

761 Inlägg
5 juli 2007
#8
Jorsten skrev:
Det där med hallgivren är faktiskt sant. Lånade en Chipad A4 1.8Ts för ett tag sedan. Å då gick den inge märkvärt. Men då hade han gjort en felsökning som visade att hallgivaren var paj. Jag vet, jag trodde inte helelr honom. Men På A4:orna så går datorn in i ett "limp home" läge så bilen går att köra ändå fast med märkbart sämre effekt. Sedan fick jag testa bilen då han hade bytt den. Jävlar vilken skillnad. Så gör en felsökning.

Även hur mycket limphome den än går i så kan den inte känna när den ska tända vilket är ett krav för att en motor ska gå överhuvudtaget.. Eller har audi någon givare extra som styr det?? Om den tappar någon annan givare ex. gasspjäll, tempgivare eller någon annan "mindre" viktig givare så kan den ju gå endå, om än inte optimalt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

376 Inlägg
6 juli 2007
#9
nae, det vet jag. Men jg har för mig att dom tar informationen från ngn annan givare. Kan tyvärr inte säga vilken. Men jag vet iaf att det var hallgivaren som var trasig. Och den gick. Körde en hel kväll. Men gör en felsökning så ser man ju vad som felar. om det är ngn eletroniskt fel nu så att säga.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

"audiot"
287 Inlägg
6 juli 2007
#10
Åk in till VAG och kolla felkoder. Jag gissar på att du åker på nödprogram eller nåt liknande på grund av till exempel en trasig LMM eller som några andra nämnt magnetventiler och annat kraffs. Sen kanske man skulle kunna provtrycka trycksidan för att se om den inte tjuvdrar luft.

Brukar inte kosta så mycket att kolla felkoder om dom ens tar betalt?
Senast redigerat av oumi (6 juli 2007)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

735 Inlägg
6 juli 2007
#11
Finns mängder med fel som ger dessa åkommor på bilen, ingen ide att spekulera, men du har som sagt med största sannolikhet en felkod! Köp en OBDII kabel på http://www.24.se/ShowProduct.aspx?ProdI … mp;cat=227 för några hundringar, plugga in datorn till bilen, tanka VAG-COM från http://www.ilexa.co.uk/ och läs av felkoderna! Billigare än en felsökning på en verkstad + att du kan leta efter fel i framtiden också.

edit: vad jag såg går det inte längre att tanke en freeversion av vag-com där... Men finns på piratviken. Du ska ha version 409.1 eller äldre

edit 2: Finns också här om man inte orkar med bittorrent: http://www.ross-tech.com/vag-com/download/
Senast redigerat av tobee (6 juli 2007)

11 Inlägg
7 juli 2007
#12
Hade liknande problem när jag köpte min, det var membranet i Wastegaten som hade gått, gillar inte audi.s sätta att lösa det. Dom påstod att jag var tvungen att byta turbo och det skulle gå på runt 20 000, köpte i stället mig en ny wastegate på en annan firma för 1200. Borde väl gå att kolla LMM och magnetventil genom att koppla ur dom, Visserligen får han ju felkoder liggandes i motorn men dom går ju att nolla

Obey the Hoffmeister!

735 Inlägg
7 juli 2007
#13
A4Franke skrev:
Hade liknande problem när jag köpte min, det var membranet i Wastegaten som hade gått, gillar inte audi.s sätta att lösa det. Dom påstod att jag var tvungen att byta turbo och det skulle gå på runt 20 000, köpte i stället mig en ny wastegate på en annan firma för 1200. Borde väl gå att kolla LMM och magnetventil genom att koppla ur dom, Visserligen får han ju felkoder liggandes i motorn men dom går ju att nolla

Har mycket dåliga erfarenheter av min VAG verkstad, nollor som inte kan ett dyft mer om bilar än vad de behöver. Dvs service och vanliga reparationer klarar de av bra men kommer man in med sånna här motorproblem när inga felkoder rycker de på axlarna. Måttet var rågat sist när jag hade en ryckig motorgång, dom skyllde på chippad bil + "motor går ju okey iaf, är väl inga problem att köra med den ändå?" Felet var en knacksensor som var dålig och det tog mig 1 timme att lista ut med hjälp av nordicaudi!

Svårt att bara koppla ur LMM för hans bil går ju bra dock trött. Det trolige är att bilen bara kommer gå ännu sämre. Och kopplar han ur magnetventilen kommer bilen gå in i nödprogrammet och ladda max 0.3 bar men det verkar den ju redan göra så detta skulle inte göra någon skillnad!! Tror fortfarande att det enda rätta är helt enkelt testa en ny magnetventil allternativt wastegate

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök