3136
Sök

Diesel med partikelfilter? mindre effekt?

60 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Hej.. ja undrar över en sak, har tänkt köpa en Golf V TDI GT 170 hk. de finns att välja mellan partikelfilter och utan.. hur funkar partikelfilter..?märks det på prestandan om ja har partikelfilter??

Tacksam för svar.

MVH:KenKen

12 086 Inlägg
4 juli 2007
Den gör ju allt för miljön plus att du får massa förmåner om du väljer med partikelfilter (om det är ny bil du ska köpa) så jag tycker de verkar dumt att köpa utan!
Teoretiskt sätt borde de ju inte va någon effekthöjjare iaf smile
Senast redigerat av JapMax (4 juli 2007)

60 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Den gör ju allt för miljön plus att du får massa förmåner om du väljer med partikelfilter (om det är ny bil du ska köpa) så jag tycker de verkar dumt att köpa utan!

Menar mera om partikelfilter har nån negativ inverkan på prestandan?

38 Inlägg
4 juli 2007
KenKen skrev:
JapMax skrev:

Ja det är ju ett "filter" och som bekant brukar filter dämpa eftersom saker och ting måste filtreras, dvs att små partiklarna ska fastna i filtret och detta innebär ju ett finmaskigt filter= dämpande effekt.

Tror dock inte att du kan räkna med mer än max 5hk sänkning. Chippar du bilen sen så har du ju fått mer med råge big_smile

Det är mycket fördelar med partikelfilter såsom miljöbilsskatt osv. Har du en diesel utan partikelfilter beskattas den hårt, av egen erfarenhet.

Jag tycker helt klart att du ska ta ett PF, för naturen och plånboken sen chippar du bilen så behöver du inte oroa dig för några fjuttiga hästar om du inte ska göra en banracer av bilen men det antar jag att du inte ska?

Mvh
Yoba

60 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
smile
yobaman skrev:
KenKen skrev:
JapMax skrev:

Ja det är ju ett "filter" och som bekant brukar filter dämpa eftersom saker och ting måste filtreras, dvs att små partiklarna ska fastna i filtret och detta innebär ju ett finmaskigt filter= dämpande effekt.

Tror dock inte att du kan räkna med mer än max 5hk sänkning. Chippar du bilen sen så har du ju fått mer med råge big_smile

Det är mycket fördelar med partikelfilter såsom miljöbilsskatt osv. Har du en diesel utan partikelfilter beskattas den hårt, av egen erfarenhet.

Jag tycker helt klart att du ska ta ett PF, för naturen och plånboken sen chippar du bilen så behöver du inte oroa dig för några fjuttiga hästar om du inte ska göra en banracer av bilen men det antar jag att du inte ska?

Mvh
Yoba

Okej, jo nej int skall det bli nångon banracer..smile vad har du för diesel bil då?

38 Inlägg
5 juli 2007
Har en sketen Opel astra diesel. Kör den nu medans saaben genomgår ett motorbyte. Byter förmodligen motor i helgen.

466 Inlägg
28 augusti 2007
jag har rensat mitt PF och enligt mig så svarar den bättre på lägre varv
så jag ångrar inte att jag rensade den

Christer *Dieselkungen*

42 Inlägg
15 oktober 2008
Har en sånn bil med PF, några minus om man chippar en bil med PF?

5 710 Inlägg
15 oktober 2008
Matte87 skrev:
Har en sånn bil med PF, några minus om man chippar en bil med PF?

Trimmaren bör ta hänsyn till att det sitter ett filter i systemet som varken gillar för hög eller för låg avgastemp.
Beroende på hur filtret rensas (om det är manuell rensning på service eller med tekniska hjälpmedel) så kan ju oxo rensningsintervallet påverkas.
Ett filter gillar inte att bli överöst av partiklar, något som kan bli fallet om trimmaren "kranat" på med  mycket bränsle.

Hör med den tilltänka trimmaren vettja!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

42 Inlägg
15 oktober 2008
Det har du så rätt i, det enklaste är väll att prata med "trimmaren" som sagt. Tack å bock!

Sök