2908
Sök

bo kvar hemma När man fyllt 18

Körv
3 535 Inlägg
8 juli 2007
Hela din situation låter löjlig. Vart ska du få tag i pengar liksom? Sälja knark?

Truckdriving Man

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
8 juli 2007
lanred skrev:
FireTraXX skrev:
Varför vill de ha era pengar?

För att klara sig? Alla har inte god ekonomi. Jag betalade dock inget till min mamma under min tid hemma efter gymnasiet. Men har gett henne presenter som täcker mycket. Tycker det låter bättre iallafall.

Men kräva pengar när man går i gymnasiet är lite överdrivet.

Inte att förglömma att man skall "lära" sig ekonomi med allt vad det innebär. En slags förberedelse för hur det är "på riktigt" när man bor själv. Tror det gör ganska gott faktiskt! Se bara på hur många ärenden kronofogden har, hur många ungdomar som inte ens kan med att betala sina räkningar (mobiler etc) och för att inte tala om alla LÅN som folk tar, utan att tänka efter en sekund. Tänk efter före!

Men, man skall givetvis inte begära sådana summor av någon som fortfarande går i gymnasiet.. det är inte bara galet utan även lag på försörjningsplikt av föräldrarna till dagen man fyller 21 år.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

OEM <3
6 957 Inlägg
8 juli 2007
Fyller 20 i höst, fastanställd,

Ja har det för jävla bra, pröjsar 700 spänn, ja sover ju förvisso bara hemma, äter sällan hemma, använder ingen telefon eller liknande,

Så då får ja låg månadskostnad big_smile + om man sköter om mammas bil å hjälper till
när päronen ska surfa internet å liknande så hjälper de att hålla nere kostnaden winkbig_smile
Senast redigerat av Bjork (8 juli 2007)

OEM <3

2 751 Inlägg
8 juli 2007
christofer_k skrev:
nu när ja fyllt 18  så  har farsan sagt att jag ska betala 2500 kr  åt han för att få bo kvar hemma yikes jag går  skola andra åtret efter sommaren.

Bor gratis som tur är big_smile Men jag har faktiskt köpt en TV till fassan för 17 000kr så han är nog nöjd några år framöver big_smile De betalar även mitt busskort och mina böcker till plugget big_smile

Who Djaa bless no man curse

Bobo
8 juli 2007
Jag flyttade direkt efter jag gjort lumpen, inte för jag tror jag skulle behöva betala men skulle inte orka bo hemma, har inte fått några bidrag eller saker, köpte allt själv fast mina föräldrar har pengar, rätt skönt senare i livet och inte behöva känna skuld till någon och veta att man gjort och skaffat allt själv.

286 Inlägg
8 juli 2007
Jag är 18år nu och har ett år kvar på El-Tekniks linjen (Elektriker) iallafall så min föräldrar har sagt att så länge jag inte har något fast arbete så behöver jag inte betala men sen när jag har fixat ett fast jobb så sa dom att jag skulle betala in typ 2k. Och tycker det är helt rätt och sen om man tänker på det så blir det ju mycket billigare också änn t.ex. att bo i lägenhet.

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!

Livsnjutare
342 Inlägg
8 juli 2007
Jag betalar 1000:- i månaden för att bo hemma, visserligen bor jag bara hemma tre dagar i veckan då jag mestadels jobbar lite överallt!
Jag flyttar till en egen lägenhet i Augusti men farsan tyckte inte det var något vidare då han har tre hus att ta hand om, och han glädjs åt att jag hjälper han! Men men!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

Kettunen
8 juli 2007
betalar inte ett piss. Ska flytta nu efter sommaren .

Idiot..
285 Inlägg
8 juli 2007
Jag behöver inte betala någonting just nu för jag inte har någon inkomst.
Men tidigare i år så höll jag på att fixa ett jobb,men det blev aldrig av och då kom det fram att morsan ville ha  3-4k i månaden.

Evolution
1 627 Inlägg
8 juli 2007
Jag får betala 2000 i månaden men nu är jag påväg hemifrån

Fäll ner pungen och landa

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
8 juli 2007
Jag är snart 17, och pappa pratade med mig om att han skulle ha pengar när jag fyllt 18, men då går jag ju fortfarande i skolan, + att mamma och pappa är skilda...Vettefan om jag flyttar till mamma på heltid då eftersom jag knappt trivs vid pappa ändå, betalar hellre henne lite pengar än att betala dubbelt för att bo hälften av tiden vid varje.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Mr JoJJe
132 Inlägg
8 juli 2007
Jag får betala 5000kr för att få bo hemma.. Men är snart utflugen jag med smile

Den som ingen turbo har, han åker utan bar
Nissan 200sx

287 Inlägg
8 juli 2007
18 och bor hemma, har fast inkomst men betalar bara när jag får pengar över eller när föräldrarna behöver. Och hjälper jag till brukar jag få mindre att betala.

Fast det känns rätt bra att betala hemma så jag gör det oftast.

Living in the fastlane
128 Inlägg
8 juli 2007
Jag fyller 20 i sep och bor gratis, jag får välja själv om jag ska betala något, jag fick jobb direkt efter gymnasit och har inte betalat något hemma, ibland mår man lite dåligt för att ma nitne pröjjsar nåt, men flyttar troligen nästa år ändå så...

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 juli 2007
bara punga upp eller flytta hemifrån.. föräldrarna har ingen anledning till  att betala för dig nu när du är vuxen.

Bmw osv..

.......
2 655 Inlägg
8 juli 2007
jag e 20år, bor hemma me morsan å hennes kille och bor gratis nu men dom säger att så fort ja börjar jobba så ska ja få betala 500kr i månaden, vilket ja gör utan problem för de lilla har ja råd me då...

FreddeK
8 juli 2007
_JoJJe skrev:
Jag får betala 5000kr för att få bo hemma.. Men är snart utflugen jag med smile

Phuu det låter mycket men kanske behövs?? är det månadsvis?

744 Inlägg
8 juli 2007
UseDubbelTurbo skrev:
bara punga upp eller flytta hemifrån.. föräldrarna har ingen anledning till  att betala för dig nu när du är vuxen.

Vuxen och vuxen, han har ju ett helt år kvar på gymnasiet, tudibidraget ligger på 1050, hur ska han få det att gå ihop?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 juli 2007
Trådstartare
de e ju bra för er som bor gratis å har 2 förlädrar men jag har bara farsan kvar å jag vill som inte säga till han att jag inte ska behöva betal nått.. han har ju bra lön tycker då jag ca 35 k månaden  + att han har 2 bilar stort hus  skulle han  behöva pengar så kan han ju sälja ? ....pengarna som jag betalar han skulle jag gärna vilja sätta in på ett spar konto till bil lr så  är lus pank nu ... fått sälja saker för att kunna ha kul på sommaren ..

får ca 4500 kr från försäkringsskassan..  nån som vet helt säkert om jag ska behöva betala han  lr är de han som gör fel ?
Senast redigerat av christofer_k (8 juli 2007)

Lokförare
126 Inlägg
8 juli 2007
ja bor kvar hemma, betalar 2000 i månan, men dom pengarna sparar morsan så ja får tillbaka dom tills ja flyttar hemifrån:P fina grejer wink

Saab 900 Aero -96

Sök