2495
Sök

Trimning av sug-motorer.

Smålänning
7 883 Inlägg
14 juli 2007
#81
Holme skrev:
Det pratades om större ventiler, är det inte ett måste att porta toppen då?

Spelar ingen roll om ventilerna är stora som grytlock. Det är flödet fyllnadsgraden som räknas, storleken gör bara att man kan få in ännu mer luft.

OT fråga: Jag har en polare som är envis med att man inte ska jäklas med att sugtrimma, utan turbokonvertera istället bara för att det är snabbt enkelt och förhållandevis billigt.

Hur ska jag göra för att omvända honom? tongue Jag älskar att pilla med finjusteringar... wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
15 juli 2007
#82
twin_cam skrev:
OT fråga: Jag har en polare som är envis med att man inte ska jäklas med att sugtrimma, utan turbokonvertera istället bara för att det är snabbt enkelt och förhållandevis billigt.

Hur ska jag göra för att omvända honom? tongue Jag älskar att pilla med finjusteringar... wink

Ja. Det är väl enklare att få en sugtrimmad motor genom besiktningen istället för en turbokonverterad? smile Syns ju inte direkt lika bra om dom öppnar huven.
Och det är såklart manligare med 300 sughästar än 300 stressfläkthästar wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Vw trimmare
2 995 Inlägg
15 juli 2007
#83
beemern skrev:
* vev från 323 e30, ev vev från 324diesel om den funkar
* nya vevlager
* extraktor
* ev porta toppen om pengar finns
* förmodligen lättat svänghjul

finns de nått mer som går att göra kanske?...

Ännu värre Kamm/Kammar
Ställbart kamdrev
Borra Upp den
Blueprinta blocket
Större ventiler
dubbla kamfjädrar
Ökat varvstopp
Skvalp plåt
Mindre generator
Förstärkta lager
matchporta insug/Topp
Stroka motorn
Steel retrainers

är oftast den ekonomiska biten som sätter stopp....


Olofström , Blekinge
211 Inlägg
15 juli 2007
#84
Jag håller på att sugtrimma min vr6:a kolla under projekt eller
http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t=9939 /mvh adam!


.......
2 655 Inlägg
15 juli 2007
#85
MeloveGolf skrev:
beemern skrev:
* vev från 323 e30, ev vev från 324diesel om den funkar
* nya vevlager
* extraktor
* ev porta toppen om pengar finns
* förmodligen lättat svänghjul

finns de nått mer som går att göra kanske?...

Ännu värre Kamm/Kammar    *kommer inte ske just nu, för den ja har e ny å inte billiga
Ställbart kamdrev                  *gör verkligen de så mycke på en motor utan stressfläkt
Borra Upp den                       
Blueprinta blocket                  * öööö va?tongue.
Större ventiler                       * blir ifall ja portar toppen
dubbla kamfjädrar                 * har ja redan
Ökat varvstopp                     * kommer inte ske då den varvar 6500 vilket ja tycker e nog
Skvalp plåt                           * menar du oljetråget då eller?
Mindre generator                   
Förstärkta lager                     * blir ju nya lager åså i vinter
matchporta insug/Topp           
Stroka motorn                       *ja just därför ska ja ha 323 vev eller ev diesel vev
Steel retrainers                      * pratar vi svenska nu eller?tongue haha, va menas me de där?...



är oftast den ekonomiska biten som sätter stopp....

*därför har ja kontakter;). får sjysta priser
Senast redigerat av beemern (15 juli 2007)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
15 juli 2007
#86
beemern skrev:
MeloveGolf skrev:
beemern skrev:
* vev från 323 e30, ev vev från 324diesel om den funkar
* nya vevlager
* extraktor
* ev porta toppen om pengar finns
* förmodligen lättat svänghjul

finns de nått mer som går att göra kanske?...

Ännu värre Kamm/Kammar    *kommer inte ske just nu, för den ja har e ny å inte billiga
Ställbart kamdrev                  *gör verkligen de så mycke på en motor utan stressfläkt
Borra Upp den                       
Blueprinta blocket                  * öööö va?tongue.
Större ventiler                       * blir ifall ja portar toppen
dubbla kamfjädrar                 * har ja redan
Ökat varvstopp                     * kommer inte ske då den varvar 6500 vilket ja tycker e nog
Skvalp plåt                           * menar du oljetråget då eller?
Mindre generator                   
Förstärkta lager                     * blir ju nya lager åså i vinter
matchporta insug/Topp           
Stroka motorn                       *ja just därför ska ja ha 323 vev eller ev diesel vev
Steel retrainers                      * pratar vi svenska nu eller?tongue haha, va menas me de där?...



är oftast den ekonomiska biten som sätter stopp....

*därför har ja kontakter;). får sjysta priser


* Ställbart kamdrev för att kunna fin justera
* Blueprinta = ALLA spel och vikter balanser osv kollas upp och justeras
*Höja varvstoppet behövs kanske inte många faktorer som spelar in
om var du får själva kraften i registret
* skvalp plåt ja ska sitta i oljetråget är dock inget nödvändigt ont mest för "Säkerhets skull"
* Steel retrainers = Fjädertallrikar antingen i alu eller Titanium

Finns 1000 saker att göra Bara toppen kan du lägga 40k på innan den är maxad
Finns en idiot i usa som lagt ut 900.000kr på sin trans am motor och han är fortfarande
inte klar


.......
2 655 Inlägg
15 juli 2007
#87
MeloveGolf skrev:
beemern skrev:
MeloveGolf skrev:

Ännu värre Kamm/Kammar    *kommer inte ske just nu, för den ja har e ny å inte billiga
Ställbart kamdrev                  *gör verkligen de så mycke på en motor utan stressfläkt
Borra Upp den                       
Blueprinta blocket                  * öööö va?tongue.
Större ventiler                       * blir ifall ja portar toppen
dubbla kamfjädrar                 * har ja redan
Ökat varvstopp                     * kommer inte ske då den varvar 6500 vilket ja tycker e nog
Skvalp plåt                           * menar du oljetråget då eller?
Mindre generator                   
Förstärkta lager                     * blir ju nya lager åså i vinter
matchporta insug/Topp           
Stroka motorn                       *ja just därför ska ja ha 323 vev eller ev diesel vev
Steel retrainers                      * pratar vi svenska nu eller?tongue haha, va menas me de där?...



är oftast den ekonomiska biten som sätter stopp....

*därför har ja kontakter;). får sjysta priser


* Ställbart kamdrev för att kunna fin justera
* Blueprinta = ALLA spel och vikter balanser osv kollas upp och justeras
*Höja varvstoppet behövs kanske inte många faktorer som spelar in
om var du får själva kraften i registret
* skvalp plåt ja ska sitta i oljetråget är dock inget nödvändigt ont mest för "Säkerhets skull"
* Steel retrainers = Fjädertallrikar antingen i alu eller Titanium

Finns 1000 saker att göra Bara toppen kan du lägga 40k på innan den är maxad
Finns en idiot i usa som lagt ut 900.000kr på sin trans am motor och han är fortfarande
inte klar

hehe okej faan. allså om vi tänker hk då. eller va man ska säga, hur mycke kan man käna in på bilen om man har ett ställbart kamdrev och får de inställt riktigt bra? va gör de för skillnad.

och fjädertallrikarna, va blir skillnaden me dom? allså trycker de bättre me dom eller?...

3 Inlägg
15 juli 2007
#88
GhostRideyy skrev:
Jo jag vet att de har funnits många sådana trådar tidigare.
Men tyckte inte dom gav svar på dom frågor jag har.

Alla säger att man ska skaffa sig en turbobil, iställer för att hålla på med en sugmotor.
Alla säger att de bara kostar mycket pengar.
Se förbi de nu, jag har pengar så de räcker.
Min fråga är nu, hur ska jag göra för att få ur mer effekt ur min sugmotor, bortsett från chip, grövre avgassystem o sportfilter.

Bilen är en Bmw 328 av 96- årsmodell.
Den har alltså en rak sexa på 193hk o 280nm.

Nån som har svar e välkomna att maila mig på Ghostridey@hotmail.com   eller bara skicka ett meddelande till mig här på Garaget.

Tackar på förhand.
MvH Robban/Ghostrideyy

ja du borra om blocket kompsänk den vassare kammar smidda kolvar lättat svänhjul bättre spridare. BTR.....

9000 cde 90

Vw trimmare
2 995 Inlägg
15 juli 2007
#89
jolletommie skrev:
GhostRideyy skrev:
Jo jag vet att de har funnits många sådana trådar tidigare.
Men tyckte inte dom gav svar på dom frågor jag har.

Alla säger att man ska skaffa sig en turbobil, iställer för att hålla på med en sugmotor.
Alla säger att de bara kostar mycket pengar.
Se förbi de nu, jag har pengar så de räcker.
Min fråga är nu, hur ska jag göra för att få ur mer effekt ur min sugmotor, bortsett från chip, grövre avgassystem o sportfilter.

Bilen är en Bmw 328 av 96- årsmodell.
Den har alltså en rak sexa på 193hk o 280nm.

Nån som har svar e välkomna att maila mig på Ghostridey@hotmail.com   eller bara skicka ett meddelande till mig här på Garaget.

Tackar på förhand.
MvH Robban/Ghostrideyy

ja du borra om blocket kompsänk den vassare kammar smidda kolvar lättat svänhjul bättre spridare. BTR.....

kompsänka en motor som inte ska ha turbo? han borde snarare höja kompet wink


10 287 Inlägg
15 juli 2007
#90
Vart tog Bumpe vägen....

Nåja, jag kan (men det vete fanken om jag orkar.....) sätta mig och härleda det som är grundläggande för en förbränningsmotor.

Vi tar det så gott jag nu orkar:

1: Det första man gör är att betrakta motorn som en "black box" där man föder denna svarta box med energi i form av bränsle/luft och får ut mekanisk effekt/energi och termiska/mekaniska förluster. Tumregeln är att 1/3 av tillgänglig kemisk enegri försvinner i avgaserna och värmeförluster, 1/3 försvinner som kylförluster i motorn och den sista tredjedelen finns tillgänglig som mekanisk energi.

2. Nu tittar vi på vad vi kan göra. Kylförlusterna kan vi minska genom att låta motorn gå så varm (kyla så lite som möjligt) som det går. Och i den siste tredjedelen så gäller det att minska mekaniska förluster så mycket det går.

3. OK. Vi lyckas bygga en jäkligt effektiv motor - typ F1 effektivitet. Då kan vi tillvarata maximalt en tredjedel av den kemiska energin i bensinen som mekanisk effekt på vevaxeln.

4. Bensin innehåller (om jag nu har lyckats konvertera BTU/pound korrekt) ca 44.000 KJ/Kg bensin. Vi kan alltså få ut max 15.000KJ/Kg bensin vi matar in i motorn.

5. En bensinmotor avger mest effekt när blandningsförhållandet mellan massa luft och massa bensin ligger på runt 12.5kg luft till 1 kg bensin.

6. En fyrtaktsmotor med 2 liter slagvolym suger vid en Volumetrisk Effektivitet (VE) på 100% i sig 1 liter luft per vevaxelvarv eftersom den har insugstakt bara vartannat vevaxelvarv. Vid 7000rpm suger alltså en 2L motor med 100% VE i sig 7000 liter/minut eller 116 liter per sekund.

7. Luft väger ca 1.2kg/kubikmeter.

8. Våran motor på 2L suger alltså i sig 7 gånger 1.2 kg luft per minut, dvs ca 8.5 kg luft per minut eller 0.14 kg luft per minut.

9. För mesta effekt så skall vi alltså mata in 8.5/12.5 kg bensin per minut = 0.7 kg bensin per minut eller 12 gram bensin per sekund. (ni som fattar förstår nu hur man kan räkna på spridare...)

10. 12 gram bensin ger alltså våran 2L motor 0.012 gånger 15.0000KJ = 180KJ.

11. Vi kan alltså få max 180KJ/sekund ut från våran tänkta - bra byggda - 2L sugmotor vid 7000 rpm. Detta motsvarar ca 250Hkr.

11b: Höjer vi varvet till 8000rpm - STCC - så blir det alltså 285Hkr med en 2L spis och 100%VE - vid 110% VE en bit över 300Hkr.

11c: Höjer vi varvet till 19000rpm och bygger en 3L motor (F1....) så hamnar vi på teoretiska 1000Hkr med 100% VE. Men vid dessa varv får man så stora pumpförluster i insugsfasen att det är typ rätt svårt......att komma dit.

12. Eftersom vi vet att: Effekt = Vridmoment gånger varvtal. ( P (W) = M (Nm) * N (rad/s) så kan vi räkna om vilket vrid vi får ur denna 2L motor vid 100%VE. Vi fick 250Hkr vid 7000 rpm (att jag valde 7000rpm beror på att vid 7000rpm så blir vrid i Nm samma som antal Hkr...). => Vridet blir 250Nm.

13. Vi får alltså ett maximalt vrid på ca 125Nm/liter slagvolym hos en bra konstruerad sugmotor med 100% VE.

Någon skrev att det räcker att varva 6500rpm. Svaret där är alltså nej - skall man ha pulver ur en sugmotor så måste man varva mycket. Man kan överslagsräkna på 100Nm/liter slagvolym så ser man vart man hamnar i effekt om allt lirar.

Det som är ovan är inget Voodoo - det kräver bara gymnasiefysik och en formelsamling.

/Göran

P.S Jag tog mig friheten att hoppa över en del led i några uträkningar. jag har gjort dessa förut här på forumet. Ni får leta upp dom - jag orkar inte.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

638 Inlägg
15 juli 2007
#91
GhostRideyy skrev:
Hur går en sån här E85 konvertering till?
vad har de o göra med bilens effekt?

e85 har högre oktantal tror de e 115oktanig. mer bränsle-> mer effekt.

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

10 287 Inlägg
15 juli 2007
#92
Man måste räkna på e85 och dess stökiometriska blandning: 9.7:1 samt dess termiska energiinnehåll på 29.200KJ/kg .
Dvs göra om samma kalkyl som jag gjorde ovan för att se vart man hamnar.
Räknar jag lite snabbt så får jag det till att man matar in 10% mindre kemisk energi med e85 än med bensin. Fast jag är ingen stjärna på förbränningsmotorteknik så jag vet inte hur termiska förlustkalkylen för e85 ter sig mot Bensin.

/Göran

Ripley333 skrev:
e85 har högre oktantal tror de e 115oktanig. mer bränsle-> mer effekt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
15 juli 2007
#93
Ingen större mening med större ventiler om man inte portar upp toppen....


1 417 Inlägg
15 juli 2007
#94
Ripley333 skrev:
GhostRideyy skrev:
Hur går en sån här E85 konvertering till?
vad har de o göra med bilens effekt?

e85 har högre oktantal tror de e 115oktanig. mer bränsle-> mer effekt.

e85 har bara 103, eller högst 104 oktan.


1 417 Inlägg
15 juli 2007
#95
pv-mannen skrev:
Ingen större mening med större ventiler om man inte portar upp toppen....

Tack, var precis det jag misstänkte.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 juli 2007
#96
twin_cam skrev:
Holme skrev:
Det pratades om större ventiler, är det inte ett måste att porta toppen då?

Spelar ingen roll om ventilerna är stora som grytlock. Det är flödet fyllnadsgraden som räknas, storleken gör bara att man kan få in ännu mer luft.

Men hur tänker du nu? Mer luft ger ju just mer fyllnadsgrad, men visst, det ger mer om man portat toppen på rätt sätt och inte bara ett stort jävla hål som många tror är det optimala.
beemern skrev:
hehe okej faan. allså om vi tänker hk då. eller va man ska säga, hur mycke kan man käna in på bilen om man har ett ställbart kamdrev och får de inställt riktigt bra? va gör de för skillnad.

och fjädertallrikarna, va blir skillnaden me dom? allså trycker de bättre me dom eller?...

Ställbart drev gör att du kan få HELT olika register. Du kan få väldigt brett register med lägre vrid, du kan även få en väldigt våldsam kurva mer högre toppeffekt. Ger kanske inte så många HK i sig, men många bäckar små!

Fjädertallrikar byter du för att de är lättare och att de håller för de hårdare fjädrarna. Stabilare gång för ventilerna vid högre varv.
Sharky skrev:
Du Bumpe....skall vi/du berätta om stepped headers också?

http://www.turnermotorsport.com/html/de … 01.044012.

Hur krångligt skall vi göra det... big_smile

/Göran

Det kommer nog att bli väldigt krångligt innan de e klart.

Iaf, stepped headers är en relativt ny konstruktion på grenrör. Den har tidigare använts på resten av avgasystemet men inte på grenrör.
Det bygger på teorin att när avgaserna kyls av så blir de mindre, när de sedan blir mindre i ett större utrymme så bildas undertryck/vacum vilket är väldigt fördelaktigt. För att ta det lite enkelt.
För vem vill ha kvar gamla syrefattiga avgaser i motorn?
Sharky skrev:
(Sticky blir det när Bumpe har skrivit ihop allt och pm:at det till mig....)

Det ser ut som om det ljusnat lite på den fronten. Holme var intresserad av att hjälpa till!
Sharky skrev:
Vart tog Bumpe vägen....

Inlägg #90

Han såg till att han blev bakfull idag.

Underbart inlägg! Gäller att verkligen förstå hur motorn funkar om det ska bli mycket effekt. Bara bulta dit blir inte så mkt effekt, det måste verkligen lira till 100% om det ska hända nåt!
Senast redigerat av bumpe (15 juli 2007)


1 417 Inlägg
15 juli 2007
#97
Ja, vem ska jag maila det jag klippt ihop?


41 Inlägg
20 juli 2007
#98
Motorn är ingen luftpump. Det hela handlar om att beräkna pulser. ta ett grenrör tex. Du får en avgas puls ut ur kanalen och två tillbaka. Med rätt längd och böjar minskar du pulserna. Samma sak gäller i insug och i topplocket. Nåt mer så fråga mig. Mvh Robin

1 417 Inlägg
21 juli 2007
#99
hur bygger man för att bli av med dem?


41 Inlägg
21 juli 2007
#100
Alla kanter i kanaler och rör skapar en puls. Så ju mindre kanter och konstiga över gångar desto bättre.


Sök