twin_cam skrev:
Holme skrev:
Det pratades om större ventiler, är det inte ett måste att porta toppen då?
Spelar ingen roll om ventilerna är stora som grytlock. Det är flödet fyllnadsgraden som räknas, storleken gör bara att man kan få in ännu mer luft.
Men hur tänker du nu? Mer luft ger ju just mer fyllnadsgrad, men visst, det ger mer om man portat toppen på rätt sätt och inte bara ett stort jävla hål som många tror är det optimala.
beemern skrev:
hehe okej faan. allså om vi tänker hk då. eller va man ska säga, hur mycke kan man käna in på bilen om man har ett ställbart kamdrev och får de inställt riktigt bra? va gör de för skillnad.
och fjädertallrikarna, va blir skillnaden me dom? allså trycker de bättre me dom eller?...
Ställbart drev gör att du kan få HELT olika register. Du kan få väldigt brett register med lägre vrid, du kan även få en väldigt våldsam kurva mer högre toppeffekt. Ger kanske inte så många HK i sig, men många bäckar små!
Fjädertallrikar byter du för att de är lättare och att de håller för de hårdare fjädrarna. Stabilare gång för ventilerna vid högre varv.
Det kommer nog att bli väldigt krångligt innan de e klart.
Iaf, stepped headers är en relativt ny konstruktion på grenrör. Den har tidigare använts på resten av avgasystemet men inte på grenrör.
Det bygger på teorin att när avgaserna kyls av så blir de mindre, när de sedan blir mindre i ett större utrymme så bildas undertryck/vacum vilket är väldigt fördelaktigt. För att ta det lite enkelt.
För vem vill ha kvar gamla syrefattiga avgaser i motorn?
Sharky skrev:
(Sticky blir det när Bumpe har skrivit ihop allt och pm:at det till mig....)
Det ser ut som om det ljusnat lite på den fronten. Holme var intresserad av att hjälpa till!
Sharky skrev:
Vart tog Bumpe vägen....
Inlägg #90
Han såg till att han blev bakfull idag.
Underbart inlägg! Gäller att verkligen förstå hur motorn funkar om det ska bli mycket effekt. Bara bulta dit blir inte så mkt effekt, det måste verkligen lira till 100% om det ska hända nåt!