2124
Sök

Privat Uppkörning

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
Tjo jo de är såhär att jag har uppkörning nu den 10 augusti. Jag kör upp privat och tänkte kolla om ni har några tips och saker jag bör tänka extra noga på, har övningskört i typ två år, och sen har jag haft epa också.

Äre inte så att man ska göra en kontroll av bilen när man kör upp också? Typ kolla lyktor däck osv.

Ne men om ni har några tips och ideer får ni gärna tala om dom:D

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)

410 Inlägg
15 juli 2007
Tall3n skrev:
Tjo jo de är såhär att jag har uppkörning nu den 10 augusti. Jag kör upp privat och tänkte kolla om ni har några tips och saker jag bör tänka extra noga på, har övningskört i typ två år, och sen har jag haft epa också.

Äre inte så att man ska göra en kontroll av bilen när man kör upp också? Typ kolla lyktor däck osv.

du får göra delar av en säkerhetskontroll. Jag fick pröva färdbromsen typ tryck ner pedalen och starta motorn så säger du att den känns som den ska och beskriver hur det känns. Men du kan åka på en större kontroll oftast skiter dom lite i det. Som privatist ska du inte bry dig om att lyssna på vad många snackar om att dom är hårdare mot privatister. Det var dom verkligen inte mot mig och jag kuggade första gången. Men dom var rättvisa och körde upp igen så fick jag det. Så var inte för nervös och visa att du har kontroll över bilen och hitta inte risker som inte existerar.

All lycka hoppas du tar det

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
laika skrev:
Tall3n skrev:

du får göra delar av en säkerhetskontroll. Jag fick pröva färdbromsen typ tryck ner pedalen och starta motorn så säger du att den känns som den ska och beskriver hur det känns. Men du kan åka på en större kontroll oftast skiter dom lite i det. Som privatist ska du inte bry dig om att lyssna på vad många snackar om att dom är hårdare mot privatister. Det var dom verkligen inte mot mig och jag kuggade första gången. Men dom var rättvisa och körde upp igen så fick jag det. Så var inte för nervös och visa att du har kontroll över bilen och hitta inte risker som inte existerar.

All lycka hoppas du tar det

Okej tack så mycket big_smile

730 Inlägg
15 juli 2007
Det är nog inga problem. Jag körde upp privat också.
Fick göra en liten säkerhets kontroll, kolla bromsarna lite knappar i bilen o sen var de bara o köra, tog bara typ 20 minuter sen var jag klar.
Kör bara som man ska göra så är de inga problem.

Lycka till

The weirdo with a beardo
54 Inlägg
16 juli 2007
Jag fick ställa in sätet och backspegeln wink

Jag trodde rutan var nedfälld, men jag märkte när jag stack ut huvudet genom den att den var stängd.

hater
656 Inlägg
16 juli 2007
laika skrev:
...och visa att du har kontroll över bilen...

Tror du knäckte den hemliga koden smile hehe. Nee men det är väll det främsta de försöker se i en som kör upp, ja och att de håller sig till lagen dårå tongue.

Visa att du kontrollerar bilen och inte bilen dig!

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

56 Inlägg
16 juli 2007
znyder skrev:
Jag fick ställa in sätet och backspegeln wink

Haha folk kan komma billigt undan!

Jag fick kolla alla signaler man kan göra med bilen, plus alla funktioner man kan göra innifrån bilen.. Inte farligt alls! smile

168 Inlägg
16 juli 2007
det var snorkallt ute så min snubbe skippade allt sånt. sen var han magsjuk med och ville tebax så snabbt som det gick. så han förlitade sig bara på hur man körde big_smile

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 juli 2007
vad menas med att köra upp privat då ??

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
16 juli 2007
Förmodligen att man inte gått på någon körskola, utan kört hemma bara

Signaturtext kan du vara själv!

The weirdo with a beardo
54 Inlägg
16 juli 2007
Att du inte kör upp via en körskola?
Sägs att dom ska vara hårdare vilket jag har svårt att tro, visa att du kan hantera fordonet så löser sig allt big_smile

Jag trodde rutan var nedfälld, men jag märkte när jag stack ut huvudet genom den att den var stängd.

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
16 juli 2007
Problemet är väl att ens föräldrar kan ha blivit upplärda med en sak, medans dom på vägvärket vill att man gör något annat nuförtiden. Efter ett tag utvecklar dom flesta en sämre körstil, tänker mindre på regler, och sådant tar man efter. Körskola ftw wink

Signaturtext kan du vara själv!

4 Inlägg
16 juli 2007
va lugn, stressa inte, gör du något misstag, så glöm det och fortsätt bara köra, det är inte säkert att du kuggat pga. det misstaget

Ordentlig frukost skadar inte heller..
Senast redigerat av GateO (16 juli 2007)

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
16 juli 2007
körde upp 27 juni.. i  made it.. han sa vad jag skulle göra, blkinka, kolla ljusen, kolla backspeglarna, sen körde vi i 15 min sen var jag klar! tongue

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
OKej tack för alla tips smile Självklart har jag tagit körlektioner på trafikskola också typ 4 stk 70 minuters, men palla inte o köra upp via dom, för då hade jag fått vänta typ 1 månad till, men men, bara hoppas man har en bra dag o visa att man nog fan kan kontrollera bilen! hehe! Men tack ska ni ha big_smile

40 Inlägg
17 juli 2007
jag övningskörde mest bara med föräldrar och pojkvän, sedan när uppkörningen började närma sig så trippade jag in på körskolan å tog 2 lektioner. båda gånger bad jag dem att uppföra sig som att det var uppkörning och det gick det med på:) på de 2 gångerna så fick ja reda på småsaker som kan va bra. sen bokade jag själv uppkörning via vägverket å fixade kortet på första! han jag körde upp med kollade mest på om jag var bekväm å lugn när jag körde.. å sen det vanliga att man körde säkert och enligt lagarna.

JessieJames

586 Inlägg
17 juli 2007
Körde upp privat jag med. Dock körde jag väldigt mycket med farsan, ned till Malmö, semestern till Kiruna. Ja, det blev många hundra mil bakom ratten vilket också visade sig att det gjorde gott. Körde några lektioner på körskola men jag fick känslan att dom bara ville suga ur en pengar, så jag bokade min uppkörning privat. Fick göra en säkerhetskontroll sedan körde man upp i 35 minuter. Kolla mycket i backspeglarna, det uppskattar dom. Sedan är ett tips att du kör devensivt och verkligen tänker efter före, då har du körkortet sedan.

Fick en bra kommentar efter jag hade parkerat bilen.. "Detta var nog den bästa uppkörningen på länge. Jävligt bra!" Det var nästan som man gjorde kullebyttor ur ifrån uppkörningsbilen smile

Brorsan satt och väntade i sin gamla sletna 745, och när han såg att jag hade klarat det så slog han i taket på bilen och förde ett jävla oväsen wink Tur att man inte behöver skämmas ibland tongue

EDIT: Stavfel
Senast redigerat av SpotniX (17 juli 2007)

196 Inlägg
17 juli 2007
Tall3n skrev:

Angående kontrollen så kan du fråga om dom vill att du ska kolla den. Jag frågade och då sa dom att jag kunde kolla blinkers och vinderute torkarna. Sen min polare frågade och då frågade han en sak i taget. "Ska jag kolla alla lyktor ute?" "Nej jag vet att dom fungerar" "Aha bra, ska jag kolla Styrservon, handbroms och sånt då?" Nej det är lugnt du verkar kunna det"
Sen vare bara att köra på.

Sen utöver det så rekomenderar jag bara att du tar det lugnt och kör försiktigt.. Tänk inte så mycket på att det är en uppkörning. Sitt och prata med honom/henne så du blir lugnt och får annat att tänka på. Sen kör du bara som vanligt och håller hastighets begränsningarna.
Senast redigerat av Tau (17 juli 2007)

One life, Live it!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 juli 2007
Tau skrev:
Tall3n skrev:

Angående kontrollen så kan du fråga om dom vill att du ska kolla den. Jag frågade och då sa dom att jag kunde kolla blinkers och vinderute torkarna. Sen min polare frågade och då frågade han en sak i taget. "Ska jag kolla alla lyktor ute?" "Nej jag vet att dom fungerar" "Aha bra, ska jag kolla Styrservon, handbroms och sånt då?" Nej det är lugnt du verkar kunna det"

Sen utöver det så rekomenderar jag bara att du tar det lugnt och kör försiktigt.. Tänk inte så mycket på att det är en uppkörning. Sitt och prata med honom/henne så du blir lugnt och får annat att tänka på. Sen kör du bara som vanligt och håller hastighets begränsningarna.

vad händer om man (råkar) köra lite för fort ??
som på vissa ställen nästan omöjligt att hålla 50 vad gör dom om man råkar köra i tillexempel 55 ??

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
17 juli 2007
Team-Adolfsson skrev:
Tau skrev:
Tall3n skrev:

vad händer om man (råkar) köra lite för fort ??
som på vissa ställen nästan omöjligt att hålla 50 vad gör dom om man råkar köra i tillexempel 55 ??

Klarar du inte av att hålla rätt hastighet på rätt plats ska du inte ha körkort.
Är ju samma sak som att köra 35 på 30-väg.

Bygger rolig bil. :)

Sök