Enligt mig har 4T tekniken väldigt mycket lära av 2T när de gäller motstånd, flöde, turbulens och friktion
kan lägga upp lite fakta, 2Takt vs. 4Takt, men detta är baserat mest på skoter motorer när de är skrivet men är ju lika i tekniken iallafall.
Skillnaden på 2takt och 4takts motorer i skotrar
(Värme) förluster:
Grovt räknat kan man dela in förlusterna i tre källor; Pumpförluster, Friktion och direkta värmeförluster... Pumpförlusterna är större på 4T än 2T... Friktionen är större på 4T än 2T... Friktionen spelar typiskt allt mindre roll ju större motorn är, och kan ofta försummas vid rimliga varvtal... Både pump- och friktionsförlusterna påverkas klart av motorns varvtal, ex. friktionsförlusterna ökar som kvadraten av varvtalet och kan vid extrema varvtal ej längre försummas... Den största förlusten är direkta värmeförluster, dvs energi efter förbränningen som måste kylas/ledas bort. Dessa är klart större på 2T...
Borrning/Slaglängd:
2T har en övre effektiv gräns för hur stort Borr/Slag kan vara... För stort förhållande får motorn att bli allt mer ineffektiv... Neråt finns en gräns som bestäms av kolvens acceleration vid ett givet varvtal... För långt slag får detta värde att nå en kritisk gräns... En väl avvägd kompromiss har visat sig vara ett förhållande borr/slag på 1.0-1.25... För 4T så finns också en övre gräns, dock mycket mer förlåtande... Denna gräns bestäms till stor del av utformningen av förbränningsrummet... Vid för stort förhållande måste kompressionen sänkas för att inte gaserna vid "squish" ska få för hög hastighet... F1 anger idag tonen för detta... Värden på ca 2.25 används i dessa motorer... Fördelen med att använda kort slag är att man därmed kan höja varvtalet och närma sig 2T i effekt vid given cylindervolym... Vid en viss gräns äts dock eventuella vinster upp av den ökade friktionen som skrivits ovan...
Vibrationer:
För motorer med motsvarande effekt (2T och 4T) och lika många cylindrar och samma varvtal, så har en 4T betydande mycket mer vibrationer än 2T... Detta pga att dessa måste fördela hela arbetet på hälften så många förbränningar... Summa summarum: För att 4T ska gå lika vibrationsfritt som en 2T, krävs i princip dubbla antalet cylindrar... Verkligheten är dock lite mer komplex än så, vikten på de rörliga delarna spelar in...
Effekt/vikt:
I dagens läge så har gapet mellan sugmatade 2T och 4T minskat... Dock så är det ännu så att för en given effekt så är 4T betydligt tyngre än 2T...
Effektregister:
Effektregistret på 4T är känt att vara avsevärt bredare än för 2T... Detta kommer av det faktum att 4T mest är att betrakta som en pump, medans 2T ligger närmare ett resonansinstrument...
Bränsleförbrukning/Utsläpp:
Med traditionella förgasare har 4T ett ointagligt försprång mot traditionell 2T, pga att 2T vid ogynnsamma fall har förluster på upp till 30% (kortslutning) via avgasporten... Används den mest extrema tekniken, direktinsprutning direkt i topp (DI) blir dessa ungefär likartade, tom lite till fördel för 2T...
Hållbarhet:
4T har relativt sett mindre kolv/-ring slitage än motsvarande 2T, i vanliga bruksfordon... I 4T är det i gengäld många fler delar som slits...
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -