3769
Sök

Ska en turbo motor "vina"

5 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
Jag har köpt en bil med turbo för första gången. Har bara haft den 1 vecka.
När jag drar på så hörs ett "vinande" ljud innan och samtidigt som man känner
att effekten av turbon kommer. Ska det låta så ? Det är en Audi a4 1.8T (2006), allt är oginal och den har gått 3200 mil.

Tacksam för svar!
Senast redigerat av colred (25 juli 2007)

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
5 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
speedfreak racing skrev:
ja de ska de...

Okej big_smile Tack för ett snabbt svar!

5 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
RouziMotorsport skrev:
hahaha...det vinande ljudet är ju när turbon jobbar! big_smile

Hehe, inte mobbas nu tongue första gången jag kör en bil med turbo! Var rädd att nått var fel hmm

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
25 juli 2007
det vet i fan om det ska vina..jag har dock inget vinande i min bil..men det är kanske bil till bil..när jag hade ett vinande/missljud så var det packningen mellan turbo och grenrör som var kass

FreddeK
25 juli 2007
hahaha nej jag skrattar inte. bra att du frågar! ingen fråga är för dum utan bara svaren som kan komma/bli!

Ja som dom andra sa så ska det vina....desto mer vin desto mer snubblar du, nej jag mena desto fortare går bilen=)

Trevlig bil förresten..grymt snygga är dom också!

Hur mycket låter det då? kan ju vara ett lager eller något som gör ljudet högre...man vet ju inte.

Mvh Fredde
Senast redigerat av Freddeponken (25 juli 2007)

245 Inlägg
25 juli 2007
maximus skrev:
det vet i fan om det ska vina..jag har dock inget vinande i min bil..

Då har du för liten turbo wink

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
25 juli 2007
E-son skrev:
maximus skrev:
det vet i fan om det ska vina..jag har dock inget vinande i min bil..

Då har du för liten turbo wink

eller en tät turbo

9 108 Inlägg
25 juli 2007
Ett ovanligt högt vinande tyder väl på att turbon är kass. Brukar vara rejält trimmade bilar som viner som Jet-plan annars. Har den bara gått 3200 mil bör det dock vara original-vin du hör.

198 Inlägg
25 juli 2007
jag har en 855 t5 och den viner och går som ett skott å vinder gör alla andra turbo bilar vad jag vet iaf de är juh då dom laddar!

5 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
MilleN skrev:
Ett ovanligt högt vinande tyder väl på att turbon är kass. Brukar vara rejält trimmade bilar som viner som Jet-plan annars. Har den bara gått 3200 mil bör det dock vara original-vin du hör.

Det är inget högt vinande, men det hörs!

178 Inlägg
26 juli 2007
Det är så det ska vara, min viner me som fan big_smile

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

1 741 Inlägg
26 juli 2007
jo min viner/visslar den med är ett vackert ljud :-D

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

586 Inlägg
26 juli 2007
jag tycker att det mer är ett susande ljud ifrån en turbo som jobbar, eller så är det bara jag som hör fel tongue

5 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Freddeponken skrev:
hahaha nej jag skrattar inte. bra att du frågar! ingen fråga är för dum utan bara svaren som kan komma/bli!

Ja som dom andra sa så ska det vina....desto mer vin desto mer snubblar du, nej jag mena desto fortare går bilen=)

Trevlig bil förresten..grymt snygga är dom också!

Hur mycket låter det då? kan ju vara ett lager eller något som gör ljudet högre...man vet ju inte.

Mvh Fredde

Det låter inte speciallt högt, är kanske som SpotniX säger att det är mer som ett susande ljud, har svårt att förklara exakt hur det låter.

177 Inlägg
26 juli 2007
Min s40 viner oxå.. trodde det va nåt fel först men nix,funkar utmärkt.

208 Inlägg
26 juli 2007
Tror inte du har något fel alls på din Turbo. Skit i vad folk skriver... Bara att fråga om det är något. Först och främst. Den har gått 3200mil. Ska inte existera nått fel på turbon då. Knappt inkörd. Det vinande ljudet är när turbon börjar jobba.... När turbinen i sig börjar snurra och trycka luft. Så det ska vara. Sen så om du nu vill få det ljudet ännu mer. Vilket är ett skönt ljud så stoppa ett sportluftfilter... Du kanske får bygga om lite. Men då är vinet ännu högre... Vilket är nice som fan.    Hoppas du trivs bra med bilen annars... Ha det bra.

Wrum!

DFFL
9 020 Inlägg
26 juli 2007
Audis 1.8 turbomotorer viner högre än andras har jag läst.
Men det är ju penisförlängaren som vi behöver som kör 1.8:or tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

gruvarbetare
152 Inlägg
26 juli 2007
hört att på saab träffar så viner vissa  bilar, och det har pratas om det vet jag  om att liten obalans/skadat  "compressorhjul" kan det vara:/ men jag har haft utbytes turbos som "vina" o andra inte alls . men inte märkt nogån skillnad mellan dem.

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
26 juli 2007
Det är ju olika från bil till bil.. men överlag så viner turbobilar.. vissa mer å vissa mindre.. inget å bry sej om.. jag tycker bara det ljudet låter gött..

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Sök