3502
Sök

Intresse ang. bas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 juli 2007
Ageiss skrev:
jonash skrev:
Nu vet jag inte vilken bas det där är, men jag har en gång pluggat in en bas i vägguttaget och de har hållit nån minut eller så.

Du kan själv räkna på vilken effekt det är, basen var en 4ohms.

Jag tror jag förstår vad du är ute efter att berätta, men det du säger är både rätt och fel. För övrigt så testas de flesta av tillverkarnas basar ganska rejält, våra Anthem tex tål en bra bit mer än 600W KONTINUERLIGT i 3 veckor... Jag har andra exempel där jag VET att vi köt 2000W in en 10tummare, 20Hz ton och den höll så änge vi körde, typ 5 minuter.

Däremot finns det ganska gott om hopplösa hemma HiFI element som inte tål ett skit, SPECIELLT i portade lådor......

mvh Jonas

Vad var det för 10 tummar som käka 2000watt i 5 minuter? Jag är ingen fysiker... Jag har inga bevis mot dina påstående, Men 2000watt...Tyvärr köper inte det för 5 öre

Det var en PhoenixGold Xenon10, drivet av ett enormt US Amps steg som ger nånstans kring 2500W RMS. Sinussvepet börjar vid 5Hz!

PhoenixGolds RSD10a testades i 3 veckor i sträck, 50Hz ton, 1300W kontinuerligt. Det som hände var att lådan vibrerade iväg över golvet, och efter 3 veckor så hade kabeln från steget gått av....

(som extra kuriosa så kan jag väl berätta at de som spelar högst i välden, dvs 179nånting dB kör med ETT element, med är det nånstans kring 32000W RMS, och det är också en ren sinuston egentligen. Burpen är nånstans kring 3-5 sekunder. Och de elementen håller också. Sen finns en variant som heter deathmatch, där kör man full mutter i 5 minuter, och den som överlever med högst dB vinner, de slutar på §65 nånstans har jag för mig, och effekten är då nånstans kring 15000W skulle jag uppskatta, för baterierna tar slut)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 142 Inlägg
27 juli 2007
ja har en mds 12a i min bil och funderar på att byta till en enkel 10a istället för ja tkker det dånar för mycket när ja spelar och det låter inte någe bra...blir det stor skillnad om ja byter till en enkel 10 vad händer med tryck och så???

Smålänning
7 883 Inlägg
27 juli 2007
snoddas skrev:
ja har en mds 12a i min bil och funderar på att byta till en enkel 10a istället för ja tkker det dånar för mycket när ja spelar och det låter inte någe bra...blir det stor skillnad om ja byter till en enkel 10 vad händer med tryck och så???

Prova först att vrida ner volymen på steget och/eller basen på stereon. Blir mycket billigare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

26 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
jonash skrev:
Ageiss skrev:
jonash skrev:
Nu vet jag inte vilken bas det där är, men jag har en gång pluggat in en bas i vägguttaget och de har hållit nån minut eller så.

Du kan själv räkna på vilken effekt det är, basen var en 4ohms.

Jag tror jag förstår vad du är ute efter att berätta, men det du säger är både rätt och fel. För övrigt så testas de flesta av tillverkarnas basar ganska rejält, våra Anthem tex tål en bra bit mer än 600W KONTINUERLIGT i 3 veckor... Jag har andra exempel där jag VET att vi köt 2000W in en 10tummare, 20Hz ton och den höll så änge vi körde, typ 5 minuter.

Däremot finns det ganska gott om hopplösa hemma HiFI element som inte tål ett skit, SPECIELLT i portade lådor......

mvh Jonas

Vad var det för 10 tummar som käka 2000watt i 5 minuter? Jag är ingen fysiker... Jag har inga bevis mot dina påstående, Men 2000watt...Tyvärr köper inte det för 5 öre

Det var en PhoenixGold Xenon10, drivet av ett enormt US Amps steg som ger nånstans kring 2500W RMS. Sinussvepet börjar vid 5Hz!

PhoenixGolds RSD10a testades i 3 veckor i sträck, 50Hz ton, 1300W kontinuerligt. Det som hände var att lådan vibrerade iväg över golvet, och efter 3 veckor så hade kabeln från steget gått av....

(som extra kuriosa så kan jag väl berätta at de som spelar högst i välden, dvs 179nånting dB kör med ETT element, med är det nånstans kring 32000W RMS, och det är också en ren sinuston egentligen. Burpen är nånstans kring 3-5 sekunder. Och de elementen håller också. Sen finns en variant som heter deathmatch, där kör man full mutter i 5 minuter, och den som överlever med högst dB vinner, de slutar på §65 nånstans har jag för mig, och effekten är då nånstans kring 15000W skulle jag uppskatta, för baterierna tar slut)

mvh Jonas

En Xenon 10a pallar inte 2500watt rms. Det måste du väll förstår själv. Vet du vad 2500watt är ? Man börjar undra vad du vet igentligen...
Du säger att hifi-element är det som överskattas och att en Phoneix Gold bas 10" pallar 2500watt kontinuerligt....

Lite perspektiv så du förstår att du yrar.

http://www.dbaudio.com/en/systems/q_series/q7/

Där har du en db Q7a, en relativt seriös PA top. Den kostar runt 40-50 tusen. Den matade vi med 400 riktigt watt, inga MDS eller hittepå watt.... det lät över 3km bort.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 juli 2007
Ageiss skrev:
jonash skrev:
Ageiss skrev:

mvh Jonas

En Xenon 10a pallar inte 2500watt rms. Det måste du väll förstår själv. Vet du vad 2500watt är ? Man börjar undra vad du vet igentligen...
Du säger att hifi-element är det som överskattas och att en Phoneix Gold bas 10" pallar 2500watt kontinuerligt....

Där har du en db Q7a, en relativt seriös PA top. Den kostar runt 40-50 tusen. Den matade vi med 400 riktigt watt, inga MDS eller hittepå watt.... det lät över 3km bort.

Du lille gubben..JAG PROVADE SJÄLV Xenon10an i mitt eget garage! Därför vet jag precis vad den tål. Det är Du som inte har koll dessvärre. Den hade säkerligen brunnit om vi låtit den stå med 2500W i flera timmar, men i 5 minuter höll den, OCH den sitter nu i en bil med och lever vidare.

I övrigt gäller allt det andra jag skrev också, dvs att i dB bilarna så spelar de nästan 180dB med EN bas och ett antal 10000 watt i matning. Och PA element med horn i all ära, men du fattar nog inte hur högt en bra dB bil spelar. Det är VÄLDIGT mycket högre än de där småfjuttarna som du länkar till det kan jag säga. Om du går på rockkonsert med Metallica så mäter du nånstans kring 140dB som max om du står i främre raden. Då har du lite perspektiv...

I övrigt är jag i princip helt ointresserad av ljudtryck, jag bara skriver hur verkligheten ser ut inom det här med basar och effekttålighet. Själv kör jag med en 10tummare och 300W på den i min EMMA SQ tävlingsbil, som jag för övrigt vunnit de två senaste tävlingarna med och leder kvalificeringslistan med.

Dina PA toppar där förresten, elementen i dem kostar med all säkerhet inte mer än en Xenon10a heller, men de tål inte i närheten av den effekt som du kan mata in i en Xenon10a vid säg 25Hz, det kan jag säga. PA element som dem där har ingen slaglängd! Så driver du dem utanför Xmax (dvs de kan ej användas för låga frekvenser utan måste ha hjälp av en port/horn etc) så kommer de dö snabbt. Därför är de specade inom 5dB ned till 60Hz. Det är liksom inte bas!

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (28 juli 2007)

2 911 Inlägg
28 juli 2007
Intressant tråd detta, nästan så popcornen måste fram smile

26 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
jonash skrev:
Ageiss skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Du lille gubben..JAG PROVADE SJÄLV Xenon10an i mitt eget garage! Därför vet jag precis vad den tål. Det är Du som inte har koll dessvärre. Den hade säkerligen brunnit om vi låtit den stå med 2500W i flera timmar, men i 5 minuter höll den, OCH den sitter nu i en bil med och lever vidare.

I övrigt gäller allt det andra jag skrev också, dvs att i dB bilarna så spelar de nästan 180dB med EN bas och ett antal 10000 watt i matning. Och PA element med horn i all ära, men du fattar nog inte hur högt en bra dB bil spelar. Det är VÄLDIGT mycket högre än de där småfjuttarna som du länkar till det kan jag säga. Om du går på rockkonsert med Metallica så mäter du nånstans kring 140dB som max om du står i främre raden. Då har du lite perspektiv...

I övrigt är jag i princip helt ointresserad av ljudtryck, jag bara skriver hur verkligheten ser ut inom det här med basar och effekttålighet. Själv kör jag med en 10tummare och 300W på den i min EMMA SQ tävlingsbil, som jag för övrigt vunnit de två senaste tävlingarna med och leder kvalificeringslistan med.

Dina PA toppar där förresten, elementen i dem kostar med all säkerhet inte mer än en Xenon10a heller, men de tål inte i närheten av den effekt som du kan mata in i en Xenon10a vid säg 25Hz, det kan jag säga. PA element som dem där har ingen slaglängd! Så driver du dem utanför Xmax (dvs de kan ej användas för låga frekvenser utan måste ha hjälp av en port/horn etc) så kommer de dö snabbt. Därför är de specade inom 5dB ned till 60Hz. Det är liksom inte bas!

mvh Jonas

Korrekt ang. slaglängd.

Just det jag är rädd för. Att du prova själv i ditt garaget och ansåg att du tog ut 2500 watt in i den. Har involverat en polare som läser just nu om sånt här på LTH i Lund, när jag berätta vilken bas du antas matat i 2500watt så sa han till mig att sluta skojja... Jag säger inte emot att dom pressar in 10000 watt i en bas på DB-drag... men då kör dom ej med en Xenon. Hur mätte du att du hade 2500watt RMS in i basen? Har du någon mät utrustning eller stog det 2500wattZ på kartongen till steget du körde med?......

22 Inlägg
28 juli 2007
Intressant.  Vill påstå att en Xenon bas, tål hur mycket stryk somhelst, ingen i hela sverige har lyckats spela sönder en sådan bas. Jo möjligtvis en kille men då hade enbart själva plastdetaljen designen på PG emblemet losstnat allså inget med basen att göra, sen kan man spekulera hur mycket man kan mata Xenon 10" osv, men har Jonash sagt att han matat in 2000w så finns det ingen anledning att inte tro på detta.

Finns till och med 8" element som får duktigt med effekt och spela högt sisådär 147-150dB, observera ETT element.
Senast redigerat av Magicfow (28 juli 2007)

tokfrans
982 Inlägg
29 juli 2007
Jonas är inte den som "Ljuger" och det som står på hans kartonger är oftast underspecat... så ja..

2 911 Inlägg
29 juli 2007
Tror inte heller det är några problems med 2kw i en xenon om man håller sig på en frekvens.

50hz ton rakt i basen och en multimeter på högtalarutgången, sure, inte helt idiotsäkert men det ger en indikation av effekten, vore ju inte direkt raketforskning att filma.

Nån med en xenon bas att låna ut ? tongue

BilstereoNörd
576 Inlägg
29 juli 2007
Kan bli en intressant film cool

I övrigt så tål de flesta seriösa basar upp till 3ggr sin rms effekt under korta stunder,
är det bara ren effekt och högtalaren sitter i en väl avstämd låda så går det fint.

Men den faktiska effekten kanske inte är så mycket pga att högtalaren har mycket högre impedans i resonansfrekvensen..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 juli 2007
Ageiss skrev:
jonash skrev:
Ageiss skrev:

mvh Jonas

Korrekt ang. slaglängd.

Just det jag är rädd för. Att du prova själv i ditt garaget och ansåg att du tog ut 2500 watt in i den. Har involverat en polare som läser just nu om sånt här på LTH i Lund, när jag berätta vilken bas du antas matat i 2500watt så sa han till mig att sluta skojja... Jag säger inte emot att dom pressar in 10000 watt i en bas på DB-drag... men då kör dom ej med en Xenon. Hur mätte du att du hade 2500watt RMS in i basen? Har du någon mät utrustning eller stog det 2500wattZ på kartongen till steget du körde med?......

Hälsa din polare att jag läst på KTH i Stockholm, för 15 år sedan och är klar ingenjör, i princip när ni gick på dagis om jag fattar situationen korrekt!!! Vad nu det skulle betyda att man läser vid en högskola!? Vi har dels mätspecen på steget vi har sen också tillgång till mätutrustning. Men den behövdes egentligen inte för detta test.

Xenon basen är inte speciellt mycket skiljd från det som dB dragracing killarna kör med heller vad gäller termisk tålighet. Den är specad EXTREMT lågt, men har både bra kylning och rejäl talspole. Och i övrigt så testade vi även samma kväll steget med en bas som vissa använder för dBdrag (DD 3510).

Jag vet inte vad det stod på kartongen, men steget var ett US Amps 2000X har jag för mig. Lasten var en dubbelspolig Xenon10, 4ohm per spole parallellkopplade.

/Jonas

2lateuloose
543 Inlägg
29 juli 2007
Ageiss skrev:

Hahaha ... ja vad säger man! varför inte lyssna på dom som kan?
2000w i en 10" bas är helt klart genomförbart! Med rätt bilstereobas & med ett sjysst
slutsteg kan du spela mycket mer en 5 minuter om man skulle vilja det!

2000w idag är inte mycket när vi snackar om dB Dragracing & basarna som dom kör med
klarar av mycket mer en så!

Lyssna på Jonash

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

"There can only be one"
205 Inlägg
30 juli 2007
Jonas du vinner mer och mer poäng hos mig wink

Och som krydda på moset för att begripa vilka effekter vi pratar om finns det numera speciellt framtagna batterier som leverar mer än 13000 A kortslutningsström utformade för dB drags tävlande och det är ETT BATTERI!! Varför finns dessa batterier? Jo för de som tävlar i dB efterfågar dessa sinnesjuka produkter och behöver dessa för att få ut all den effekt de behöver till sina slutsteg som i sin tur skall driva basen (arna)... 

Jag vet att många högre utbildade teoretiker fnyser och garvar över att läsa om dessa "fabulerade" effekter som viss "påstår" sig använda, men i de fall man räknar med impedanshöjningen i basens lindning så stämmer det som JonasH skriver....Massor av kilowatt skeppas in i dessa basar...

Dock håller jag med om kartongernas RMS specar är i regel rejält saltade, det är så vanligt att jag kallar RMS Really Means Shit,  speciellt i bilstereobranchen.. Extremaste fall vi mätt upp är 17% verkningsgrad på ett slutsteg, och har man räknat ut RMS effekten på 100% verkningsgrad så förstår alla hur detta stegs RMS spec såg ut yikes Och ja det finns massor stegtillverkare som använder sig av stegets strömförbrukning för att räkna ut RMS...

26 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
jonash skrev:
Ageiss skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Korrekt ang. slaglängd.

Hälsa din polare att jag läst på KTH i Stockholm, för 15 år sedan och är klar ingenjör, i princip när ni gick på dagis om jag fattar situationen korrekt!!! Vad nu det skulle betyda att man läser vid en högskola!? Vi har dels mätspecen på steget vi har sen också tillgång till mätutrustning. Men den behövdes egentligen inte för detta test.

Xenon basen är inte speciellt mycket skiljd från det som dB dragracing killarna kör med heller vad gäller termisk tålighet. Den är specad EXTREMT lågt, men har både bra kylning och rejäl talspole. Och i övrigt så testade vi även samma kväll steget med en bas som vissa använder för dBdrag (DD 3510).

Jag vet inte vad det stod på kartongen, men steget var ett US Amps 2000X har jag för mig. Lasten var en dubbelspolig Xenon10, 4ohm per spole parallellkopplade.

/Jonas

US Amps 2000x, såg en test där de steget sacka ihop vid 1800 watt... Men dom kan haft ett måndags ex i och försig. DD 3510 tror jag är en annan femma, det tror jag kan matas hårt.

Ska bygga ljud i min bil nu, kanske Xenonen är en hitt då med andra ord, kommer dock aldrig mata den med någonsans över 200watt.....

Magicfow..147db ur en 8tummare är lagom. Vilket element är det?

1 631 Inlägg
30 juli 2007
Ageiss skrev:
Ska bygga ljud i min bil nu, kanske Xenonen är en hitt då med andra ord, kommer dock aldrig mata den med någonsans över 200watt.....

Jag har 200 Watt på min och det är på tok för lite. Funkade mycket bättre med 600 jag hade tidigare...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 juli 2007
Ageiss skrev:
US Amps 2000x, såg en test där de steget sacka ihop vid 1800 watt... Men dom kan haft ett måndags ex i och försig. DD 3510 tror jag är en annan femma, det tror jag kan matas hårt.

Jag har själv använt Xenonbas i min förra bil, och den matade jag med ett steg som ger 650W RMS, det funkade kalas.

I en annan demobil som vi hade (en Orange Mitsubishi Galant) satt det 2st basar på samma steg, dvs då delade dem på 650W RMS. Och det funkade också......de som var på Sollentuna-mässan det året kan nog intyga det... big_smile cool

Skall man köra Xenon behöver man dock ett framsystem som kan klara sig självt ner till en 65-70Hz. Dvs, ett kapabelt 6.5tums element eller nåt i den stilen!

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (30 juli 2007)

26 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Vi får se, jag tror 200 watt rms funkar aldedes utmärkt.

Ska rapportera när jag byggt klart om mina watt räckte.... Haf iof inte valt bas enu, men jag återkommer. Har fram, baksytem och enhet för tillfället.

22 Inlägg
30 juli 2007
Ageiss skrev:

Ska rapportera när jag byggt klart om mina watt räckte.... Haf iof inte valt bas enu, men jag återkommer. Har fram, baksytem och enhet för tillfället.

Allså vilket reslutat vill du fram, om din "ev" xenon bas klarar av 200wrms? Klart somfan den klarar av 200wrms men den tål MYCKET mer. Vad för mätning är du intresserad av? Jag anser att dina mätningar och slutresultat inte säger mig ett smack, detta av många skäl.

Det finns 8"element som lirar 147dB visst, men att du påstår att det är fullt normalt för vilken 8"element somhelst, hmm tjena. Säg detta till dem som byggt och averkat flera timmar på garaget me svett och tårar...

Det som dock intresserar mig är av vem du hade tänkt köpa din "ev" xenon bas eftersom det inte är så många som säljer just dessa basar förutom just JonasH smile
Senast redigerat av Magicfow (30 juli 2007)

26 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
Magicfow skrev:
Ageiss skrev:

Allså vilket reslutat vill du fram, om din "ev" xenon bas klarar av 200wrms? Klart somfan den klarar av 200wrms men den tål MYCKET mer. Vad för mätning är du intresserad av? Jag anser att dina mätningar och slutresultat inte säger mig ett smack, detta av många skäl.

Det finns 8"element som lirar 147dB visst, men att du påstår att det är fullt normalt för vilken 8"element somhelst, hmm tjena. Säg detta till dem som byggt och averkat flera timmar på garaget me svett och tårar...

Det som dock intresserar mig är av vem du hade tänkt köpa din "ev" xenon bas eftersom det inte är så många som säljer just dessa basar förutom just JonasH smile

Mår du bra lr? Du talar i tungor?
1. Jag har inte mätt något. Har inte angivit något slutresultat.
2. Var påstår jag något alls om en 8 tummare? Jag frågade vad det var för element....
3. Man behöver inte alltid köpa nytt vetu. Men jag har inget emot av att köpa en Xenon bas av jonash ev. om han säljer en sådan och om det blir aktuellt.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök