3297
Sök

Intresse ang. bas

26 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Någon som har en rimlig förklaring varför i hela friden man använder sig av dubbla basar i bilar?.

Om man står i en butiken och bas A kostar 3000:- stycket varför köper man 2 st bas B á 1500kr stycket istället? Vi bortser från design och "p**is"-förlängning.

Jag påstår att det är bara ett trick från försäljare m.m att tjäna pengar på en av att köpa mera.

Någon som anser jag har fel?

9 Inlägg
26 juli 2007
Bara för att bas kostar 3000kr behöver inte det betyda att den är bättre än 2st basar för 1500.
Senast redigerat av JEPPEBOY (26 juli 2007)

26 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Behöver inte vara nej. Men då är vi inne på om tillverkaren lurar en, eller om man handlar på fel ställe. Jag undrar den pratiska ljudbiten. Har sätt forums inlägg där folk skriver "Sugen på 2x12, kan någon rekomendera något bra" För att 2x12 med korekt steg till ska låta bra är det 4ggr mera pengarna än om du köper en enkel 10a med ett korekt steg till. Jag talar förståss inte om db drag. Utan om välljud i sin bil.

9 Inlägg
26 juli 2007
Det e klart att 2st basar av samma märke med ett matchade steg spelar bättre än 1 bas med matchade steg, men om det e värt pengarna e ju upp till var och en hur mycke dom vill lägga ut. Men det är bättre att satsa på en bra bas istället för 2st sämre.

26 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Det är det jag anser med.

1 631 Inlägg
26 juli 2007
Därför att du ofta får mer dunk per krona med två lite billigare basar. Och den som köper dubbla tolvor vill ha just dunk - inte välljud.

Den dyrare basen kräver också väldigt ofta ett dyrare steg för att komma till sin rätt. Och på steget snålas det tyvärr alltid....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

26 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Jag tycker det är synd, om man vet vad kvalitet så är det konstigt att påstå att man igentligen behöver mer än en riktigt fin 10a och ett bra steg. Inga problem att få sån tryck i en bil med en 10a att man kräks och välljud samtidigt.

Noiseprojekt
26 juli 2007
2x12" flyttar ju dubbla mängden luft mot 1x12"
en dubblering av basar ger en ökning på 3dB (hörbar förändring)

det krävs en fördubbling av effekten för att få 3 dB högre ljudnivå.
20 dB kräver 100 ggr mer effekt!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 juli 2007
Ageiss skrev:
Jag tycker det är synd, om man vet vad kvalitet så är det konstigt att påstå att man igentligen behöver mer än en riktigt fin 10a och ett bra steg. Inga problem att få sån tryck i en bil med en 10a att man kräks och välljud samtidigt.

För den som vill ha BRA ljud behövs absolut inget mer än en 10tums bas som är kapabel, samt en 200-300W.

Vill man däremot kunna dra på så att det inte går att sitta i bilen krävs det kanske nåt annat, både i basväg och slutstegsväg..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Kettunen
26 juli 2007
Hellre 1 bra än 2 sämre....

Proljece?
1 464 Inlägg
26 juli 2007
Mitt system duger rätt bra till att dra på med men lyssnar jag på p1 när dom snackar och har full bas på så spricker rutan ännu mer tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

trucken
563 Inlägg
26 juli 2007
men världens högst spelande bilar har ju få basar, inte som elvis 100 eller vadhan nu ar..

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Proljece?
1 464 Inlägg
26 juli 2007
big_smile Hmmm... njaaa är väl lite mer än " 2st 12" på 600W" ? Är det inte snarare såhär 4st 15" på 4000rms/st ?
Senast redigerat av haxer (26 juli 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

26 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
Och dagens snack om watt är abbsurd, har du en 10tummare som kontinuerligt kan ta in 300 riktigt watt då är det så du spottar ut emaljen.... Vet en kille som mata in 200 riktiga watt kontinuerligt i en 12tummare i sin Saab 9000,... bagageluckan krackelera och blev 2cm skev... Vi fick bända up den.

http://www.mds.se/?artnr=52212

Där har vi ett prakt exempel, MDS, skojjare of the year... 800watt RMS 1600 peak.
Matar du in 800 watt RMS i den så får du ducka så inte konen träffar dig i huvet. Den står inte pall 800 watt en nano sekund ens...
Senast redigerat av Ageiss (26 juli 2007)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 juli 2007
Ageiss skrev:
Och dagens snack om watt är abbsurd, har du en 10tummare som kontinuerligt kan ta in 300 riktigt watt då är det så du spottar ut emaljen.... Vet en kille som mata in 200 riktiga watt kontinuerligt i en 12tummare i sin Saab 9000,... bagageluckan krackelera och blev 2cm skev... Vi fick bända up den.

http://www.mds.se/?artnr=52212

Där har vi ett prakt exempel, MDS, skojjare of the year... 800watt RMS 1600 peak.
Matar du in 800 watt RMS i den så får du ducka så inte konen träffar dig i huvet. Den står inte pall 800 watt en nano sekund ens...

Nu vet jag inte vilken bas det där är, men jag har en gång pluggat in en bas i vägguttaget och de har hållit nån minut eller så.

Du kan själv räkna på vilken effekt det är, basen var en 4ohms.

Jag tror jag förstår vad du är ute efter att berätta, men det du säger är både rätt och fel. För övrigt så testas de flesta av tillverkarnas basar ganska rejält, våra Anthem tex tål en bra bit mer än 600W KONTINUERLIGT i 3 veckor... Jag har andra exempel där jag VET att vi köt 2000W in en 10tummare, 20Hz ton och den höll så änge vi körde, typ 5 minuter.

Däremot finns det ganska gott om hopplösa hemma HiFI element som inte tål ett skit, SPECIELLT i portade lådor......

mvh Jonas

1 631 Inlägg
27 juli 2007
Ageiss skrev:

Jag vet. Men tyvärr handlar ju folk inte billjud med öronen utan på utseende och massor av watt...

Så högt att man kräks vet jag inte jag håller med om, men rejält högt går det att spela. System i absoluta toppklassen är en njutning att spela både lågt och högt med.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

26 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
Körde med en Infinity Kappa Perfect 10 i min honda civic för 2 år sedan. Ringde en kille på Annons som sålde en Dubbel 10a MDS Fanatic (fatboy upphängningen) och ett Crunch V-2800 steg väldigt billigt. Så jag slog till för jag ville ha steget. Vi monterade steget och provade både med den Dubbel 10an från MDS och Kappan. Kappan i låda ligger runt 3300kr ny och det är ungefär där den färdigbyggda MDS 2x10 låg också på. Inte för jag gjorde några korekta mätningar. Men när det gäller upplösningen så lät MDS lådan som att vi sänkt ner Kappan i en tunna med gröt. Pratar vi om exaktheten så var MDSen som en polare försökte väcka en, med att rysta i en. Medan kappan utdelade basen som precisa karate slag. Pressade kappan till nära gränsen så var det kvällningar och alla 4 personer i bilen gick ur och mådde illa, utan att basen spela illa.

Senare i veckan så la jag ut dubbel 10an på annons. Kom en kille som skulle ha den i sin Volvo 240 och driva den med ett slutsteg som gav 2x250 watt påstod han
"Najs sa jag"... öppna hans skuff för att hitta ett noname brandat 15x15cm steg där det stog i guldiga bokstäver "250WATT" efter att sträckt ut min hand o lyft detta "Monster" uppfattade jag vikten att ligga på nedre sidan av 500 gram strecket....Måste varit välfylld med dyra komponenter det steget.... Blev nästan tårögd......

Min egentagna slutsats. Handplocka 1 element, ombesörj det med rätt låda, steg, kablar och kärlek. Alla dina polare som kör runt med sina dubbel 15" med 125grams magneter och popnitad papp-korg drivna av ett Jensen roadgear steg kommer avundas dig o fråga dig hur du får så korekt och välljudande basåtervinning.

*Jonash

Känner ej till märket Anthem, kan mycket väl vara bra shit.
Inte alla som OEM brandar som testar sina element. Vissa är mycket nogranna såklart, finns alla typer i vår herres hage.

tokfrans
982 Inlägg
27 juli 2007
jag skulle verkligen vilja testa n-core anthem basarna!

jonas, kan man ha dom som midd? big_smile

26 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
jonash skrev:
Nu vet jag inte vilken bas det där är, men jag har en gång pluggat in en bas i vägguttaget och de har hållit nån minut eller så.

Du kan själv räkna på vilken effekt det är, basen var en 4ohms.

Jag tror jag förstår vad du är ute efter att berätta, men det du säger är både rätt och fel. För övrigt så testas de flesta av tillverkarnas basar ganska rejält, våra Anthem tex tål en bra bit mer än 600W KONTINUERLIGT i 3 veckor... Jag har andra exempel där jag VET att vi köt 2000W in en 10tummare, 20Hz ton och den höll så änge vi körde, typ 5 minuter.

Däremot finns det ganska gott om hopplösa hemma HiFI element som inte tål ett skit, SPECIELLT i portade lådor......

mvh Jonas

Vad var det för 10 tummar som käka 2000watt i 5 minuter? Jag är ingen fysiker... Jag har inga bevis mot dina påstående, Men 2000watt...Tyvärr köper inte det för 5 öre

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
27 juli 2007
k1mm0 skrev:
jag skulle verkligen vilja testa n-core anthem basarna!

jonas, kan man ha dom som midd? big_smile

Jajamän! Sätter man den fram, så kan man lätt köra en 4tummare delad vid 125-150Hz.

mvh Jonas

Sök