3049
Sök

Billigt ljud till Ford Sierra -89?

4 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
Tja!

Jag fick en Ford Sierra från 89 på min 18-årsdag. Den går fint förutom att det låter som högtalarna är helt slut. Dock satte den förre ägaren in en ny (?) stereo för inte så längesen. Det är en Pioneer DEH-1400R. Specsen för den är:

Max strömförbrukning: 10,0 A
Max uteffekt: 45 W x 4
Kontinuerlig effekt: 25 W x 4 (DIN 45324, + B = 14,4 V)
Belastningsimpedans: 4 ohm (4 - 8 ohm tillåten)
Max. preout utgångsnivå/utgångsimpedans: 2,2 V/1 kiloohm

(vet inte riktigt vad allt det betyder men tror att det ska vara de sakerna som kan vara av nytta)

Jag är inte så insatt i billjud (eller ljud i allmänhet) så jag skulle uppskatta lite grundläggande tips/förklaringar eller någon länk till någon bra guide. Jag har läst Magazinet på nardik.se.

Den huvudsakliga frågan jag har är: kan någon tipsa om delar till ett billigt ljudsystem till den här bilen (max ett par tusenlappar). Jag vill absolut inte ha något värstingljud men det håller inte som det är nu.

Tack på förhand
Tillman

123 Inlägg
2 augusti 2007
Min första bil var just en sierra 89. Det ända ljud jag hade i den var NXS 6x9or i hatthyllan (sågade ur hålen själv) och NXS framsystem, kostade sammlagt drygt 700kr.. Drev det på steron och det dunkade på bra.. Folk frågade vad jag hade för baslåda osv (; Lycka till!

1 634 Inlägg
2 augusti 2007
Ett framsystem för kanske 1500kr och ett litet 2-kanals steg av känt märke för 1000-1500kr så kommer du en bit wink Gör inte som alldeles för många och surfa in på nån import-sida och köp ett paket med 2000W för 1500kr. hitta nåt fint märkes steg som specar 2x25w lr liknande samt ett framsystem från exempelvis samma märke så blir du nöjdare.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
2 augusti 2007
det är coupe modellen va? isf så är det lätt att få det att låta bra i dom smile sen finns det ju massvis med sidor med ljud smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Abiit, excessit, evasit, erupit
145 Inlägg
2 augusti 2007
jag hadde en sierra som första bil..! (väldigt bra bil) jag statte i mutant kit-system..! nått jag köpte på elmia nåt år..! fick ju självklart ett bra pris..! men jag tor det kostade ord pris typ 700..  å sen tycker jag att du ska sätta 6x9 i hatthyllan eller lägga en baslåda i skuffen..! men dom framhögtalarna är det jag råder dig att sattsa på..!

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.

Sök