2527
Sök

måste ha nya 6x9or... funderar på cerwin vega, vad tror ni?

265 Inlägg
31 juli 2007
_Glenne_ skrev:
okej, tack för alla svar... skulle hellst vilja ha både tryck och kvalitet... gillar ju vega, men kan ju kolla på lite annat med smile  JBL har jag igentligen ingen egen uppfattning av heller, så man kan ju kolla på sånna med men dom som satt i bilen när den köptes var ingen höjdare hehe smile

Se om du kan få provlyssna JBL T595 på BRL eller annat bra ställe. Kostar just ju enbart 1500:-, ingenting tycker då jag för det draget. Men det finnns ju massa bra märken där ute, och jag säger inte att JBL är bättre än alla andra. Dock är det den klart bästa 6,9:an ur MIN synvinkel för PENGARNA.

Lycka till

-

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
ja vega är riktiga grejjer smile  men när man enda gjort en tråd så kan jag ju fråga detta så man vet till framtida planer, funderar på en sak till, vad tror ni om 2st vega v-max 10"?? eller ska man man köpa 1st v-max 12"?? har dock inga pengar just nu men jag tänkte man kunde planera lite så man har nått att sikta på smile för har ju ett steg som klarar av att driva ut 2st v-max 10or  eller 1st v-max 12" utan problem smile

alltså frågan är vilket det låter bäst med, 2st 10or eller 1st 12a??

edit: joo man kan ju provlyssna olika 6x9or men har ju inte nån affär som säljer vega i sundsvall vad jag vet? men det blir som sagt när man får råd att handla grejjerna smile
Senast redigerat av _Glenne_ (31 juli 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

494 Inlägg
31 juli 2007
_Glenne_ skrev:
ja vega är riktiga grejjer smile  men när man enda gjort en tråd så kan jag ju fråga detta så man vet till framtida planer, funderar på en sak till, vad tror ni om 2st vega v-max 10"?? eller ska man man köpa 1st v-max 12"?? har dock inga pengar just nu men jag tänkte man kunde planera lite så man har nått att sikta på smile för har ju ett steg som klarar av att driva ut 2st v-max 10or  eller 1st v-max 12" utan problem smile

alltså frågan är vilket det låter bäst med, 2st 10or eller 1st 12a??

edit: joo man kan ju provlyssna olika 6x9or men har ju inte nån affär som säljer vega i sundsvall vad jag vet? men det blir som sagt när man får råd att handla grejjerna smile

mm, vad ä ända målet da vill du ha bra trycke eller?? min 12 spelar mycket fint, men du få nog mer tryck me dubbla 10or

jag är hård som sten

Biltokig
870 Inlägg
31 juli 2007
stukastini skrev:
_Glenne_ skrev:
okej, tack för alla svar... skulle hellst vilja ha både tryck och kvalitet... gillar ju vega, men kan ju kolla på lite annat med smile  JBL har jag igentligen ingen egen uppfattning av heller, så man kan ju kolla på sånna med men dom som satt i bilen när den köptes var ingen höjdare hehe smile

Se om du kan få provlyssna JBL T595 på BRL eller annat bra ställe. Kostar just ju enbart 1500:-, ingenting tycker då jag för det draget. Men det finnns ju massa bra märken där ute, och jag säger inte att JBL är bättre än alla andra. Dock är det den klart bästa 6,9:an ur MIN synvinkel för PENGARNA.

Lycka till

'

INSTÄMMER! JBL är överreklamerat på allt utom 1 punkt - just deras 6x9or... T595 är det grymmaste nånsin vad gäller 6x9 - har aldrig hört nåt liknande! har inte lyssnat på nya uppföljaren T696 men vi får hoppas att den är ännu värre!
Senast redigerat av Mr_Gear (31 juli 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Proljece?
1 464 Inlägg
31 juli 2007
en liten fråga bara ska man bara ha dunk i 6x9 eller ska man ha nått som låter disakant och sådant eller är dom bara till för extra dunk?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Biltokig
870 Inlägg
31 juli 2007
haxer skrev:
en liten fråga bara ska man bara ha dunk i 6x9 eller ska man ha nått som låter disakant och sådant eller är dom bara till för extra dunk?

Jag tycker en bra 6x9a ska prestera en fin balans... Mycket tryck givetvis men ändå klar och fin diskant...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Proljece?
1 464 Inlägg
31 juli 2007
Jaha nee anledningen till att jag frågade är att jag har själv funderat på att köpa deras 6x9 så därför undrade jag lite om det är tyst och bara dunka dunka eller om dom spelade ljud också. Har aldrig hört 6x9 tongue
Senast redigerat av haxer (31 juli 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Smålänning
7 883 Inlägg
31 juli 2007
Jag vill ha farsans MDS 6*9.. Öronproppar rekommenderas, men så är dom också av det gamla virket, och ur den tidens toppserie...

Har också hört mycket bra om JBL T-595 och funderar på att köpa själv nästa gång jag är i jönköping. Har dock inte lyssnat på dom, men dom har bra rykte.

En sag är säker: Köp inte GAS i varje fall. Jag har det och sämre kvalitet får man leta efter. Dock bra kvalitet på ljudet, men dom blir gärna skrikiga om man matar dom med slutsteg, men gör man inte det så får man ingen bas...

men det finns som sagt många märken därute.

Har du funderat på DLS? Jag har ett av deras billigare framsystem och det låter underbart, och kan tänka mig att deras 6*9 håller minst samma klass i ljudkvalitet. DLS är ju kända för framförallt finljud. Men det går att spela sjukt högt innan ljudet blir dåligt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

539 Inlägg
31 juli 2007
dom där vega 6x9or är bara 100w rms? är inte det för lite? du ska ju ha steg till dom...
Senast redigerat av Garic (31 juli 2007)

265 Inlägg
31 juli 2007
Mr_Gear skrev:
haxer skrev:

Jag tycker en bra 6x9a ska prestera en fin balans... Mycket tryck givetvis men ändå klar och fin diskant...

Bra balans som han säger. Visst finns det lite tryck i 6,9or, men det går inte att jämföra med en ren bas om du förstår vad jag menar. Bästa basen får du nog om du har 6,9or som går att bi-ampa. Driva basen sepparat och diskant/mellan på en egen.  Jag har alltid kört 6,9or i hatthyllan, är väll kanske inte helt ultimat det heller, men har bara vart lite påfyllnadsljud för min del. I mitt nuvarande projekt kommer det bli slutna lådor till dom, tror det kommer ge mycket mer.

-

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
Garic skrev:
dom där vega 6x9or är bara 100w rms? är inte det för lite? du ska ju ha steg till dom...

beror på vad man har för steg.... även om dom bara ligger på 100W rms så tror jag att CD:n är för klen att spela dom med, sen får man ju bättre ljud kvalitet om man spelar med steg om jag fattat det rätt?

smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
var ju nån som nämde DLS... hittade dom hära när jag surfade in på ADV:s hemsida, http://www.avd.se/showproduct2.php?id=& … product=16

värt att provlyssna på eller??
Senast redigerat av _Glenne_ (31 juli 2007)

782 Inlägg
1 augusti 2007
skulle inte tveka en sekund på att köpa jbls t595 om du ska ha dom på raggen men ska du ha finljud kanske infinity, focal eller något annat funkar bättre.
kolla även in dls 7*10or som ska låta riktigt bra och borde ge mera bas än vanliga 6*9or.

2 600 Inlägg
1 augusti 2007
940k skrev:
avant billigt skit men spelar bra:D

håller me men inte redigt min 12 tums bas ifrån avant spelar riktigt bra skämtar inte nu den gör det faktiskt sen kan jag hålla me om det är billigt skit men  bra skit:P

gör som jag kör gubba racer=)

Smålänning
7 883 Inlägg
1 augusti 2007
_Glenne_ skrev:
var ju nån som nämde DLS... hittade dom hära när jag surfade in på ADV:s hemsida, http://www.avd.se/showproduct2.php?id=& … product=16

värt att provlyssna på eller??

Absolut. DLS gör ju inte världens snyggaste högtalare, men det är ju inte formen som spelar.

Och en högtalare som tillverkats så länge som 17 år kan inte vara dålig... Undrar om man ska skicka sin beställning nu...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök