Konstigt ljud vid vänster framhjul

Patrik1975
2 augusti 2007 · 24 Inlägg

Hej

Ett konstigt missljud har börjat uppstå vid vänster framhjul. Först var det bara när jag körde på gupp & liknande. Det liksom knakade till lite.
Men nu låter det typ hela tiden.... Så fort bilen rullar (speciellt med lite belastning på vänstersidan. högersvängar etc)
Vågar inte köra med bilen innan jag tittat närmare på det...
Vad skulle det kunna vara?
Hjullager?

Det är en 855:a se -94:a

Tack i förhand!

Patrik

haxer Proljece?
2 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

borde vara hjulllager.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
OpelAscona
2 augusti 2007 · 124 Inlägg

kan vell inte va nått annat än hjullagret.. om de inte är hela jävla bromshoket som är söst å sitter å skramlar tongue

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)
Patrik1975
2 augusti 2007 · 24 Inlägg

finns det nå smidigt sätt att "testa" eller "felsöka"?
....innan jag kastar mig iväg till biltema & köper nya lager menar jag smile

Hittade detta vid en sökning.....

"Jag har en Volvo V40 (2000), men problemet känns "klassiskt":

Det knackar när jag släpper på gasen. Speciellt när jag svänger. Både vänster och höger. Frekvensen på ljudet är beroende på hjulens fart.
Både när bilen är varm och kall. Det kom ganska plötsligt.

Något idé? Drivknut? Hjullager?

Svar:
Kolla om damaskerna är hela, kan nästan garantera att dom har gått sönder och du har fått skit i knutarna.

Fast kan ju vara som på min audi, damaskerna var bytta men inte i tid, vilket gjorde att knutarna skar ihop"



Problemet låter precis som på min....

det låter när jag släpper gasen... och vid högersvängar....

Kan det vara drivknuten?
Vart sitter den? Och hur kollar jag det?
Svårt att byta?

Senast redigerat av Patrik1975 (2 augusti 2007)

MatteR Sänk bensinskatten!
2 augusti 2007 · 182 Inlägg

Kan ju vara drivknuten. Eftersom bilen är framhjulsdriven. Så lät det i min primera innan knuten gick sönder iaf.
/MatteR

/MatteR
RaaZer
3 augusti 2007 · 87 Inlägg

Ett sett att testa ifall de är drivknuten är att svänga max och ifall det knackande/knapriga ljudet uppstår är det drivknuten som är slut.
/Jocke

Nizze007
3 augusti 2007 · 4 Inlägg

Bytte hjullager på min Primera förra veckan, hade precis samma symtom som du beskriver.
Och det upphörde med ett lagerbyte.

Reichte86
3 augusti 2007 · 509 Inlägg

Tror inte det är drivknuten! bytte den på min gammla 850 och det va ju lixom bara när jag svängde som det lät som en tröskkvarn!

Darkis Saab-fetischist
23 juli 2008 · 9 Inlägg

Att kolla om det är ett hjullager är väldigt enkelt,
I ditt fall hissar du upp vänster framhjul, snurra sedan på hjulet och håll en hand på fjädern.
Känner du vibrationer i fjädern, så har du ett dåligt lager.

Senast redigerat av Darkis (23 juli 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang