3016
Sök

trimförgasare till b20

318 Inlägg
9 augusti 2007
#21
en skillnad på 8 - 14 märks nog men annars är det knappt, blir dock ett hårdare ljud (mer smatter) kan inte tänka mig att det ger mer än 10 -15 hk från orginal 10 - 14 , högkomps kolvar kan ha urfräsningar i kolvarna så att man kan plana toppen och blocket så mycket att ventilerna åker ner i dessa urfräsningar inte mycket men men..

på skoj så skulle man tänka sig att det kanske går att göra det samma med din?


311 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#22
okej.. så man tjänar mer än 10-15 hästar med vanliga "b21" kolvar ? .. kanske går att göra så big_smile..

Pv med preppad b20..

152 Inlägg
10 augusti 2007
#23
sak du ha b21 kolvar skaffar du kolvar från en E motor, de e helt plana på toppen!

It´s Better to burn out than fade away

152 Inlägg
10 augusti 2007
#24
appropå mer effekt... du har inte funderat på att köpa sån brytarlös tändning ???

den funkar fint som fan den där ignitor ... blir en helt annan gång i motorn !

It´s Better to burn out than fade away

311 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#25
nae har inte tänkt på det och har nog inte råd.. smile

Pv med preppad b20..

152 Inlägg
11 augusti 2007
#26
den är itne så dyr... under 2000 kronor med hög effekts t-spole

men vafasen, brytare funkar...

testat justera tändningen som jag föreslog ännu ?? smile

It´s Better to burn out than fade away

311 Inlägg
12 augusti 2007
Trådstartare
#27
aha okej.. nej har inte hunnit ,har varit borta i helgen:) men ska testa då jag får tid:)

Pv med preppad b20..

16 Inlägg
21 augusti 2007
#28
hej när man har hårt trimmat o r kam för man inte ska få ventilsläpp så bör man ha dubbla ventilfjädrar har jag vet sånna som inte har haft de inge kul blir de sätt i dubbla ventilfjädrar ska du se så går de bra har du fått tag i några förgasare än??

om det ska göras lika bra att det görs ordentligt:P


311 Inlägg
28 augusti 2007
Trådstartare
#29
mm har oxå funderat på det men men.. är väl inte så jätte hård trimmat ändå så..  och har inte fått tag i nå förgasare. men söker för fullt!  har inte hunnit kolla vid tändningen då jag har spacklat och sånt så den ska in på lackning på torsdag ! får se efter det..

Pv med preppad b20..

24 Inlägg
30 september 2007
#30
R-kammen är designad att leverera max effekt på 6400 rpm och kräver ett par 45:or för att funka OK.

R-kammen brukar klara sig fint med de enkla gulmärkta fjädrarna.

46-37 ventiler är väl det största man kan få i utan att flytta isär ventilera med offset styrningar..

R-sport har inte byggt såna toppar utan de kallar sina 44-37 för steg 2 och en sån passar fint med den relativt lågvarviga R-kammen.

Förgasare för denna maskin under förutsättning att den är frisk skall vara 2x45:or.

Vilket märke på förgasarna spelar ur funktionshänseende mindre roll men Solexarna har gått ur produktion och det är bökigt att hitta munstycken etc till dom i dag.

Jag har ett par Solex45:or med steg 2 bestyckning och insug samt ett fint extraktorgrenrör liggande på hyllan om det kan vara intressant..?
Dock bökigt med munstycken som sagt var..

Hur är portjobbet på toppen?

Who ever said money cant by happiness, didn´t know where to shop

311 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
#31
okej kan nog vara intresserad , men dom kanske är lite snålt bestyckade?

http://www.garaget.org/?car=51863&image=525748

så ser toppen ut, utan vassa kanter och sånt så jag tror det är bra gjort..

edit :

har nu köpt dom så jag får vänta tills dom kommer hit för att test montera.!
Senast redigerat av boxarhandsken (2 oktober 2007)

Pv med preppad b20..

24 Inlägg
6 oktober 2007
#32
Frisk maskin med 46-38,5 ventiler och ett portjobb värt namnet tillsammans med R-kam och ett par bra bestyckade 45:or borde definitivt ge 150 + hk, och förmodligen närmare uppemot 170hk.

Maxeffekten på kammen = 6400rpm. -men att dra den till ca 7000rpm i växlingarna är inga problem så länge fjädrarna hänger med.

Hur ser ditt extraktorrör ut? -tändsystem?
Senast redigerat av icky (6 oktober 2007)

Who ever said money cant by happiness, didn´t know where to shop

311 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
#33
okej..smile vet ej vad det är för sorts extraktor.. tändningen är original.. säkert felinställd. Jag kunde inte varva över 6100 sist jag prova.. får justera in allt då gasarna kommer på!

och fjädrarna på toppen var ju inte dubbla lr förstärkta så det var ju ett minus. men får väl se om dom hänger med.

Pv med preppad b20..

24 Inlägg
7 oktober 2007
#34
45:orna kommer ge dig både mer ork ock varv skule jag tro, men var noga med tändningen också.. -finns häststar att hämta där..

Har du en bild av röret?

Who ever said money cant by happiness, didn´t know where to shop

311 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#35
jo fårse.. nae inte just nu bilen är på lackning så kan inte ta kort, men kan ta sen!

Pv med preppad b20..

24 Inlägg
31 oktober 2007
#36
boxarhandsken skrev:
jo fårse.. nae inte just nu bilen är på lackning så kan inte ta kort, men kan ta sen!

Har färgen torkat nu?

Sitter fuggarna på plats?
Senast redigerat av icky (31 oktober 2007)

Who ever said money cant by happiness, didn´t know where to shop

311 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#37
tongue han är seg. , varit i den där verkstan 1 månad nu och han har gjort grovjobbet på halva sidan.. men han gör nog nått ryck snart hoppas jag , och gasarna kan nog ta ett litet tag, hade tänkt besikta den först? kanske blir lite höga avgasvärdenmed dom?

Pv med preppad b20..

311 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#38
besiktad utan anmärkningar..    den går lika hårt nu som med 36'an tycker jag.. låter bara lite fränare. den bluddrar på låga varv, poffar då man motorbromsar.. tror dock det är synkningen som ska fixas.. får skruva lite på blandskruvarna oxå..!

Pv med preppad b20..

5 Inlägg
1 augusti 2009
#39
hej förlåt om jag skriverpå din tråd  här, men sökte på goggle efter en trimförgasare till saab 99, så jag tar chansen att fråga, vet nån här vart man kan få tag på en 2 ports förgasre till en B20p H-motor ?

Mvh Erik

219 Inlägg
2 augusti 2009
#40
Du bör minst ha weber45or till den bestyckningen.Dubbla ventilfjädrar,men varför ska man varva så mycket?Jag slutar efter 5500varv,sen dalar kurvan.Bara onödigt att ta kål på motorn.Men tror inte du får några 170Hk med det.Satsa på att ha vridet lågt,då slipper du varva så mycket.Titta på Tradera,där brukar det finnas 45or titt som tätt.

Kostar att ligga på topp


Sök