3496
Sök

Synpunkter på denna anläggning. DLS vs JL

82 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#1
God dag allesammans!

Jag sitter och ska i princip lägga order på dessa prylar, men behöver hjälp med valet av baselement samt få höra lite åsikter angående anläggningen i helhet... Är det overkill eller kan det vara en bra investering.. Högtalarna ska in i min 240. Har suttit å ritat på hur jag skall forma dörrsidorna ( diskant, 5,25 och bas ska pressas in i framdörrarna), och jag tror att det kommer se väldigt bra ut. ( har försökt få in bilder på prylarna men ej lyckats... allt finns på www.nardik.se)
Vi kan väl börja med att presentera diskant samt mellanregister:

DLS MS5 Magnesium 5,25" Högtalarsystem
http://akstylingdk.linux01.abusiness.dk … dlsms5.jpg

fakta
2-vägs system
Baselement 5,25", 13 cm
Impedans 4 Ohm
Diskantelement 28 mm UP1C silk dome
Nominell effekt 80 W
Max effekt 120 W
Känslighet (1 W / 1 m) 90 dB
Frekvensområde 40 Hz - 20 000 Hz
Filter, bas 6 dB lågpass
Filter, diskant 12 dB högpass

Baselement. Antingen JL eller DLS. Behöver hjälp med detta!!
DLS RW6
http://www.annonsfynd.se/cfd/7c3a83e7-d … _large.jpg

fakta
Baselement 6,5"" 17 cm
100 W RMS, 200 W max
Impedans 4 O
Känslighet 86,1dB 1 W 1 meter

JL 6W0
http://mobile.jlaudio.com/images/9313.jpg

fakta
Baselement 6,5", 17 cm
Effekt 75 Watt RMS
Rek förstärkare 50-150 Watt RMS
Impedans 4 O, Re 3,42 O
Känslighet (1 W / 1 m) 81,6 dB

Steg till diskant, mellan:
DLS CA41 Performance
http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_103

fakta
4 kanaler (uppmätt med alla kanaler drivna samtidigt) 13,8 Volt RMS
Effekt 4 O 4 x 70 Watt 0,1% THD
Effekt 2 O 4 x 125 Watt 0,2% THD
Effekt bryggkopplad 4 O 2 x 200 W
S/N ratio, A-vägd >100 dB
Frekvensomfång 10-35000 Hz
Dämpfaktor >100 
Ingångsimpedans >10kohm
Ingångskänslighet 0,25 - 5 V 
Filter kanal A.B
Högpass 15-500 Hz
Lågpass 50-500 eller 500-5000 Hz
Filter kanal C,D
Högpass 15-500 eller 150-5000 Hz
Högnivå ingång med autostart (100 O)
Lågnivå utgång för vidarekoppling
Grand bass frekvens 25 - 80 Hz kanal A, B
Grand bass justering 0 - 18 dB kanal A, B

Steg till Basarna:
DLS CA23 Performance
http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_100

fakta
2 kanaler (uppmätt med båda kanaler drivna samtidigt) 13,8 Volt RMS
Effekt 4O 2 x 135 Watt 0,1% THD
Effekt 2O 2 x 200 Watt 0,2% THD
Effekt 4O 1 x 400 Watt 0,4% THD
Frekvensomfång 10-35000 Hz
S/N ratio, A-vägd: >100 dB
Dämpfaktor >100 
Ingångsimpedans >10k 
Ingångskänslighet 0,25 - 5 V 
Filter högpass 15-150 Hz 
Filter lågpass 50-500 Hz 
Högnivå ingång med autostart
Grand bass frekvens 25 - 80 Hz
Grand bass justering 0 - 18 dB
Avsäkrad med 2x30 Amp



Det blev ganska mycket.. vet inte riktigt vad ni vill läsa om prylarna, så jag tog det mesta som fanns... Skulle uppskatta om jag fick utförliga svar/synpunkter så att jag lättare kan ta ställning... Tack på förhand!

/chip
Senast redigerat av Bullstinator (13 augusti 2007)

...med bakändan i väggrenen...

26 Inlägg
14 augusti 2007
#2
Tjena.

Satt här och funderade och spekulerade lite på hur vida det skulle kunna bli bäst eller iaf riktigt bra.

Jag är ganska ovis om DLS 6.5'' basar verkligen presterar som det sägs, genom att se på deras utförande så ser dom ut i princip som ''vanliga'' dörrhögtalare till skillnad mot JL's 6.5''are som ser lite mer maffiga ut.

Kanske är jag som bara fått för mig detta..

När du skall fylla dörrarna så mycket så räcker det nog med att göra någon låda till basarna och inte bry sig i så mycket hur resten av kittet har det, dvs. 5.25'' och diskant kanske inte behövs läggas så mycket krut på när det brukar fungera bra vanligtvis att bara byta rätt av i dörrar utan några vidare modifikationer.
Det är nog bara 6.5''basarna som behöver lite extra lådvolym för att uppnå sitt sanna jag.


Enligt min personliga åsikt så kan nog valen av steg du plockat fram vara riktigt bra tilll detta system, nu är jag ingen mästare men i brist på bättre vetskap så skulle jag slagit till på något i den stilen om jag skulle göra som du.



I helhet så är det ju både kul och bättre (?) att köra samma märke i hela systemet, tex. enbart DLS eller JL.

Men jag röstar ändå på JL basarna istället för DLS basar.
Lite dyrare men som jag tror, mycket bättre!


Mvh
Sebastian

Jag tycker om öl

1 631 Inlägg
14 augusti 2007
#3
Varför ska du köra både 5.25or och 6.5or i dörrarna? Det finns inte tillräckligt med luft för att det ska bli bra... Verkar som att du är på g att bygga en någon dyr och lite dum lösning faktiskt.

Är du ute efter att rocka på utan baslåda så satsa hellre på dubbla middar/kit och rejält med effekt från ETT steg. Det är ett vanligt koncept som fungerar mycket bra.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

82 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
#4
Asså saken är den att jag inte är något proffs på det här med bilstereo. Jag har prövat dom flesta lösningarna med baslådor i bagaget, men jag får inte den närheten (=P) jag vill ha... Det låter mer som att basen poppar på i bagaget medans jag sitter å lyssnar på musiken i kupén... den blir lite dov kanske...vet inte hur jag ska förklara det..

så när jag var inne på nårdiks hemsida så såg jag på förstasidan dom här dls-"basarna" och tyckte att det vore bra om man kunde klämma in dom i dörrsidorna tillsammans med ett sjysst kit... Och dörrsidorna i sig går ju att bygga ut rätt mycket i dessa 240s. Har sett på nån mds-demobil att dom har 10" eller något liknande i dörrsidorna och gillade idén... Men om du säger att det blir bättre med dubbla middar så förstår jag inte riktigt.. Finns det tillräckligt med luft för dessa? Vad är det som skiljer "standard" högtalare med baselement?

Menar Du att Jag kanske borde köra med dubbla uppsättningar DLS magnesium i dörrarna? och driva dessa med det 4-kanaliga steget som finns ovan, eller bör jag skaffa mig ett lite "tyngre" steg. Samt hur bör jag då koppla dessa för att kräma ur max?

Det jag är ute efter är att kunna spela högt utan att det ska låta dåligt, men det ska inte bara vara massa dunk utan en bra balans.


Tack för ditt korta men intressanta svar.
Hade kunnat bli en dyr och lite dum lösning det här =P

...med bakändan i väggrenen...

17 Inlägg
14 augusti 2007
#5
Det du skulle kunna göra är sätta ms5(eller annat framsystem) i dörrarna och göra baslåda/midbaslåda underhanskfacket, med 2x6.5", den lådan blir inte allt för stor.

Fast som Gurenius säger så är 2st kit i dörrarna inte att förakta, 2st bra 6.5" i varje dörr och mysigt med effekt så kan man skippa basen.  Det kanske är ett bättre alternativ. Har själv 2xAmega i varje dörr och med det så behövs inte direkt någon bas, du får lite bättre "grund" om du har en, men det är inte direkt så att man saknar en subb om den inte är påslagen. smile
Senast redigerat av Hmmpz (14 augusti 2007)

1 631 Inlägg
15 augusti 2007
#6
En baslåda i bagaget är inte speciellt kul i längden om man inte har ett matchande framsystem. Då märks det inte att den sitter bak, allt hänger ihop och det låter som det ska. I vissa bilar är det svårare än i andra. Men det går alltid att få det att funka helt okej! Med fel inställningar så blir det precis som du beskriver.

Med luft i dörren menar jag att mellanregister och midbas behöver separata lådor/utrymmen. Och det är inte lätt att bygga i en dörr.

Så, med dubbla 6.5or i dörrarna fram så har du ett framsystem som kan spela med bra attack och högt. Men just DLS Magnesium är väl inte bästa valet, har för mig att de inte har nån imponerande slaglängd för att kunna hänga med i botten...

Jag tycker inte du ska ge upp tanken på en bas i skuffen, men bygg framsystemet först! Då kan du nöja dig med ett kit och så köpa ett dyrare. 4.000:- för ett 6.5-kit, monteras stabilt i väldämpad dörr. Driv med en 4-kanalare för ungefär samma pengar. Komplettera med en bra cd för ytterliggare 4.000 så har du ett system som verkligen har potential!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

82 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
#7
gurenius skrev:
En baslåda i bagaget är inte speciellt kul i längden om man inte har ett matchande framsystem. Då märks det inte att den sitter bak, allt hänger ihop och det låter som det ska. I vissa bilar är det svårare än i andra. Men det går alltid att få det att funka helt okej! Med fel inställningar så blir det precis som du beskriver.

Med luft i dörren menar jag att mellanregister och midbas behöver separata lådor/utrymmen. Och det är inte lätt att bygga i en dörr.

Så, med dubbla 6.5or i dörrarna fram så har du ett framsystem som kan spela med bra attack och högt. Men just DLS Magnesium är väl inte bästa valet, har för mig att de inte har nån imponerande slaglängd för att kunna hänga med i botten...

Jag tycker inte du ska ge upp tanken på en bas i skuffen, men bygg framsystemet först! Då kan du nöja dig med ett kit och så köpa ett dyrare. 4.000:- för ett 6.5-kit, monteras stabilt i väldämpad dörr. Driv med en 4-kanalare för ungefär samma pengar. Komplettera med en bra cd för ytterliggare 4.000 så har du ett system som verkligen har potential!
Ok! Nu börjar det klarna lite för mig... Så Magnesium är inget att köra på då alltså?
Är Rockford Fosgate T162S Något att ha isåfall.. Priset ligger ju lite under det du angav, men dom ser rätt sjyssta ut...Drivet av Rockford Fosgate Fyrkanalsförstärkare P4504  kanske?... Vet inte riktigt hur man ska gå tillväga när man ska sammanställa ett kit.. Men där har jag iaf klivit upp i prisklass. Tanken är att även bakdörrarna skall rymma samma uppsättning...  Några kommentarer om detta?

Tack för det väl formulerade svaret:P

...med bakändan i väggrenen...

82 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
#8
Hmmpz skrev:
Det du skulle kunna göra är sätta ms5(eller annat framsystem) i dörrarna och göra baslåda/midbaslåda underhanskfacket, med 2x6.5", den lådan blir inte allt för stor.

Fast som Gurenius säger så är 2st kit i dörrarna inte att förakta, 2st bra 6.5" i varje dörr och mysigt med effekt så kan man skippa basen.  Det kanske är ett bättre alternativ. Har själv 2xAmega i varje dörr och med det så behövs inte direkt någon bas, du får lite bättre "grund" om du har en, men det är inte direkt så att man saknar en subb om den inte är påslagen. smile
Åfan.. Jag har aldrig riktigt lyssnat på en anläggning där man lagt allt krut på dörrarna... Ska bli intressant å se hur det blir.. Sen har jag haft subba istället för handskfack, och det var det sämsta jag nånsin gjort.. Hela jävla instrumentpanelen vibrera ju sönder:P

Men tydligen så var det för klent med ms5, så dom här rockfordhögtalarna i inlägget ovan kanske vore något..?


tack för ditt svar iaf;)

...med bakändan i väggrenen...

2 655 Inlägg
15 augusti 2007
#9
Åker med 4st JL Audio 6w0 basar i 200an.. De dunkar på riktigt bra, inte någon djupbas som går att skryta med men en jäkla attack i basen.
Innan jag handlade mina 2 sista JL basar så lyssnade jag på DLS basar och de är likvärdiga när det gäller bas. Kan hålla med om att JL basarna ger ett lite mer "gediget" intryck än DLS basar.. Har du möjlighet att provlyssna bägge märkena så gör det för att bilda en egen uppfattning.

Smålänning
7 882 Inlägg
15 augusti 2007
#10
Skulle nog satsa på klassikern med basen i bagaget.
Rätt justerat steg så tar inte basen över och blir dov, utan då fyller den ut på ett korrekt sätt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

82 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
#11
Streckkoden skrev:
Åker med 4st JL Audio 6w0 basar i 200an.. De dunkar på riktigt bra, inte någon djupbas som går att skryta med men en jäkla attack i basen.
Innan jag handlade mina 2 sista JL basar så lyssnade jag på DLS basar och de är likvärdiga när det gäller bas. Kan hålla med om att JL basarna ger ett lite mer "gediget" intryck än DLS basar.. Har du möjlighet att provlyssna bägge märkena så gör det för att bilda en egen uppfattning.
Åfan.. Hur funkar det med luftmängden å allt det där då? Fick du bygga ut dina dörrsidor mycket för att få ett bra ljud eller?
Om dls basar var likvärdiga, varför köper man inte dom då, med tanke på att dom var billigare?

Tack för ditt svar

...med bakändan i väggrenen...

82 Inlägg
16 augusti 2007
Trådstartare
#12
twin_cam skrev:
Skulle nog satsa på klassikern med basen i bagaget.
Rätt justerat steg så tar inte basen över och blir dov, utan då fyller den ut på ett korrekt sätt.
Jo men det är klart att det kommer komma baslåda framöver... Dock så är prioriterar jag dörrar först, med tanke på att jag har 2 st 4" noname koaxialer i framdörrarna just för tillfället... Dom spelar inte nå vidare bra vill jag lova, vilket gör att det blir ganska tråkigt att lyssna...

Så baslåda kommer att komma.. Har även försökt få något vettigt svar här på garaget ang. hur man går tillväga om man vill ta bort baksätet och sätta dit en stol istället.. Förstår att man måste regga om den, men vilka riktlinjer är det som gäller??
För när sätet är borta så tänkte jag bygga 2 st 15" basar på varsin sida om stolen, vilket inte får plats i dagens läge... 10" är max har jag för mig under hatthyllan..

Så det finns planer för baslåda... Skisser är färdiga, vet bara inte var jag ska vända mig med frågor ang. baksätet.

MEn tack för ditt svar tongue

...med bakändan i väggrenen...

82 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#13
Fan va svårt det är att få drag i trådar här asså big_smile

Är det någon som har tips på hur fan man gör så säg till...

Provar en sista gång..

Är det någon som kan kommentera Rockford Fosgate T162S... Hur dessa spelar jämfört med högtalare för halva priset, typ jbl..
Behöver jag bygga ut dörrarna med rätt volym, eller kan jag gå på utseende?
Sen så den svåra frågan enl. mig.. Slutsteg!!
Hur vet man vad man bör ha för slutsteg som matchar högtalarna?
Har ni tips så säg gärna till.. Helst RF, men inget måste..


Tack på förhand;)

...med bakändan i väggrenen...

1 631 Inlägg
18 augusti 2007
#14
De funkar betydligt bättre än högtalare för halva priset. Men jag tycker inte de är prisvärda ändå, tyvärr. Bra tryck men en jobbig diskant och ett hemskt mellanregister (för prisklassen) sist jag lyssnade.

För dörrarna gäller det att dämpa så mycket som möjligt så inget vibererar. Det betyder rejält med bitumen eller annat alternativ. Och så självklart en stadig baffel. Du använder hela dörrens volym som låda.

Från RF kan ju Powersteget på 4x60 watt vara lämpligt. Går bra att brygga om du behöver mer effekt senare och funkar även att driva en bas med.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

82 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
#15
Åfan. Jag fick för mig att det där var något slags flaggskepp i den prisklassen, men tydligen hade jag fel:P

Det är så jävla svårt det här att välja högtalare asså.. Tänk vad många det är som sticker och köper skitprylar hela tiden, och som alltid byter upp sig... dyrt säger jag bara.. Skönt med ett bollplank så man slipper göra massa misstag...

Kan du rekomendera ett kit i samma prisklass, dock inte högre, där det är skönt ljud och en bra balans... det ska inte skrika och det ska inte dåna. samt var jag kan få tag på dessa.. Skulle vara riktigt bussigt...

Powersteget blir det!!!

...med bakändan i väggrenen...

1 072 Inlägg
18 augusti 2007
#16
Jag satt & läste om att du inte tyckte att basen riktigt hänger med. Mitt tips är att montera basen under handskfacket. Gjorde detta på en 206 cc då taket tar hela skuffen. Utnyttjade en kicker 10" i detta fall. Då en 240 är massa utrymme vid passagerarens fötter så varför inte chansa och bygga en låda och se vad du tycker? Självklart kan du ta vilken bas du än vill.. PÅ detta sätt får du inget som delar av basen med cupén!


82 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
#17
sik skrev:
Jag satt & läste om att du inte tyckte att basen riktigt hänger med. Mitt tips är att montera basen under handskfacket. Gjorde detta på en 206 cc då taket tar hela skuffen. Utnyttjade en kicker 10" i detta fall. Då en 240 är massa utrymme vid passagerarens fötter så varför inte chansa och bygga en låda och se vad du tycker? Självklart kan du ta vilken bas du än vill.. PÅ detta sätt får du inget som delar av basen med cupén!
Jo men jag hade det tidigare, en GAS 10 visserligen, och det skramlade som fan i instrumentpanelen... Det kan man väl åtgärda med div. medel men det var lättare att slita ut den..  Jag tittade på en tråd här under Projekt..tror det var en volvo 340 eller nåt liknande, med en bandpasslåda ist. för handskfack. DET är nåt som jag skulle kunna tänka mig, med en 8" eller så..kanske 2 st 6.5".. Men jag har absolut ingen aning om hur man bygger bandpass.. Har läst massa om det och fått intrycket att kan man inte så är det bara att glömma.. Det ska tydligen vara skitsvårt att få den rätt, samt att den ska stämmas av på nåt sätt eller så...

...med bakändan i väggrenen...

1 631 Inlägg
19 augusti 2007
#18
Bullstinator skrev:
Åfan. Jag fick för mig att det där var något slags flaggskepp i den prisklassen, men tydligen hade jag fel:P

Det är så jävla svårt det här att välja högtalare asså.. Tänk vad många det är som sticker och köper skitprylar hela tiden, och som alltid byter upp sig... dyrt säger jag bara.. Skönt med ett bollplank så man slipper göra massa misstag...

Kan du rekomendera ett kit i samma prisklass, dock inte högre, där det är skönt ljud och en bra balans... det ska inte skrika och det ska inte dåna. samt var jag kan få tag på dessa.. Skulle vara riktigt bussigt...

Powersteget blir det!!!
Visst kan jag rekommendera ett kit, men du måste ändå lyssna på det själv innan du köper. Helst i bil såklart... Karaktären på kitet beror mycket på monteringen så det är en avgörande faktor.

Kan du inte diskutera lite med din butik och få lyssna lite där?

RF-kitet är inte dåligt på nåt sätt, men det tilltalar inte mig. Kanske passar det dina öron.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

82 Inlägg
20 augusti 2007
Trådstartare
#19
gurenius skrev:
Bullstinator skrev:
Åfan. Jag fick för mig att det där var något slags flaggskepp i den prisklassen, men tydligen hade jag fel:P

Det är så jävla svårt det här att välja högtalare asså.. Tänk vad många det är som sticker och köper skitprylar hela tiden, och som alltid byter upp sig... dyrt säger jag bara.. Skönt med ett bollplank så man slipper göra massa misstag...

Kan du rekomendera ett kit i samma prisklass, dock inte högre, där det är skönt ljud och en bra balans... det ska inte skrika och det ska inte dåna. samt var jag kan få tag på dessa.. Skulle vara riktigt bussigt...

Powersteget blir det!!!
Visst kan jag rekommendera ett kit, men du måste ändå lyssna på det själv innan du köper. Helst i bil såklart... Karaktären på kitet beror mycket på monteringen så det är en avgörande faktor.

Kan du inte diskutera lite med din butik och få lyssna lite där?

RF-kitet är inte dåligt på nåt sätt, men det tilltalar inte mig. Kanske passar det dina öron.
Jo det är klart att man kan få provlyssna i butiken.. BRL Barkaby!

Men då är ju alla högtalare uppsmällda i en monter och jag vet inte riktigt om det är sjysst för högtalarna att demonstrera dessa i en lokal på x antal kvm2 med folk som pratar överallt och så:P... Jag kan ha fel, men jag ska ta ditt råd och åka dit för att se vad jag tycker låter bra...

Tack för all din tid iaf;)

...med bakändan i väggrenen...

1 631 Inlägg
20 augusti 2007
#20
Bullstinator skrev:
Jo det är klart att man kan få provlyssna i butiken.. BRL Barkaby!

Men då är ju alla högtalare uppsmällda i en monter och jag vet inte riktigt om det är sjysst för högtalarna att demonstrera dessa i en lokal på x antal kvm2 med folk som pratar överallt och så:P... Jag kan ha fel, men jag ska ta ditt råd och åka dit för att se vad jag tycker låter bra...

Tack för all din tid iaf;)
Det låter annorlunda i demoställ ja. Men gillar du vad du hör där så är det iaf ett steg på väg. Lyssna i flera vinklar från väggen.

Det borde heller inte vara omöjligt att få fram en (kund)-bil med kitet monterat.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.


Sök