3142
Sök

Varför så många bilar utan info om NM?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
18 augusti 2007
#21
inte orkar man bry sig på en orginal bil därav står inte nm på någon av mina bilar

skulle tippa på att jag har ungefär 2nm i golfen iallfall för shit va slö den är smile

Kör fort så hinner inget hända...

Övningskör
51 Inlägg
18 augusti 2007
#22
Vill någon skriva vad Nm, vridmoment, exakt är för något? För jag vet inte det smile


VAG entusiast
277 Inlägg
18 augusti 2007
#23
Vet inte om det var så bra förklarat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all

Övningskör
51 Inlägg
18 augusti 2007
#24
pz_racing skrev:
Vet inte om det var så bra förklarat
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment

Ok, jag pluggar fysik, så jag vet vad vridmoment i ord är, som din länk förklarade. Men jag förstår inte sammanhanget med det i en bil.. Har det med hur mycket växellådan klarar av eller?


31 Inlägg
18 augusti 2007
#25
Du kan nog räkna med att 95 % av alla som skrivit i den här tråden inte vet vad det är:)

Men jag kan fixa fram lite info om den här vrid myten om nån vill?

Vrid är igentligen helt ointressant !

eller har jag fel?smile

I Love my Råååtax!

498 Inlägg
18 augusti 2007
#26
Nm: lite förenklat antal newton på en hävarm  av 1 meter.
Anta att en bil har 300Nm och du svetsar fast en hävarm på en meter direkt på vevaxeln.
Då klara denna motor av att lyfta denna hävarm med en belastning av 30kg(30kg=300NM) på en meters avstånd.


761 Inlägg
18 augusti 2007
#27
Effekten är en sorts summa mellan vridmoment och varvtal.. Vridet är således ganska viktigt för motorns karaktäristik. Om du har kört en dieselbil någon gång så kanske du har reflekterat över att den är pigg på låga varv men mattas ganska snabbt på grund av att de inte är varvvilliga. En bensinbil är oftast precis tvärtom.. Då är det så att dieselmotorer har ett större vridmoment på låga varv än motsvarande bensinmotorer.. Så om du ställer en 100 hk dieselbil mot en 100hk bensinbil med samma motorvolym och utväxling så kommer dieselbilen att köra ifrån bensinaren precis i början på varje växel, och bensinaren kommer att köra ifrån dieseln när det närmar sig slutet på växlarna.

Detta är inte någon exakt förklaring på något sätt, men det ger kanske en bild av hur vridmomentet inverkar på accelerationen.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 723 Inlägg
18 augusti 2007
#28
viklund skrev:
Vrid är ju alltid bra att ha om man drar husvagn:)

tror jag ska montera dragkrok wink

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
18 augusti 2007
#29
viklund skrev:
Vrid är ju alltid bra att ha om man drar husvagn:)

Eller om man vill kunna ha 5 pers i bilen och ändå dra ifrån folk. wink


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
18 augusti 2007
#30
personligen tycker jag att hk är ingenting, nm är det de handlar om, som sierra 2,8 har mer hk än 2,9 men 2,9 är piggare gå grund av att den har mer nm och orkar komma upp i fart fortare, så nm är viktiare enligt mig,!! smile



klaga inte på stavningen, då jag är rärtt full och kan inte kontrollera tagneneterna

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Övningskör
51 Inlägg
18 augusti 2007
#31
Hm.. så Nm är den kraft som krävs för att uppnå hk ? Lågt Nm förhållande till högt Hk accelerar långsamt och är seg i början?

Dragracers har alltså skithöga vridmoment jämfört med hästkrafterna i deras motorer?
Senast redigerat av kevinw (18 augusti 2007)


31 Inlägg
18 augusti 2007
#32
falloutboy skrev:
viklund skrev:
Vrid är ju alltid bra att ha om man drar husvagn:)

tror jag ska montera dragkrok wink

haha ja gö de:)

I Love my Råååtax!

36 Inlägg
18 augusti 2007
#33
Nm är ingen kraft i sig utan kraften är inblandad som en produkt av kraft och hävarm som till slut blir ett arbete som motorn utför!

"Det finns 10 sorters människor, de som förstår sig på binära tal och de som inte gör det"

31 Inlägg
18 augusti 2007
#34
kevinw skrev:
Hm.. så Nm är den kraft som krävs för att uppnå hk ? Lågt Nm förhållande till högt Hk accelerar långsamt och är seg i början?

Dragracers har alltså skithöga vridmoment jämfört med hästkrafterna i deras motorer?

nej du bygger upp vrid med effekt och varv....

I Love my Råååtax!

31 Inlägg
18 augusti 2007
#35
Vrid är TOTALT ointressant! 

Effekt är ALLT...  eftersom vi har växellådor i bilarna. Hade vi kört utan växellådor hade
vridmomentet varit av högre intresse!


Jag ska försöka och förklara lite för er som inte vet hur det ligger till!

Vi börjar i ena änden och frågar oss vad som skiljer effekt från vridmoment?
Alla vet att en bra motor har gott om både effekt och vridmoment och många inser
att det finns en koppling mellan dessa två saker. Lyckligtvis är kopplingen
mycket enkel och den kallas "varvtal".

Effekt = Vrdmoment x Varvtal

Vi tar en ganska ball motor som exempel... En Volvo S40T4, lite lätt moddad med
trimprylar. Den är riktigt stark och ger 450 hk vid 5.700 rpm och ett maximalt
vridmoment på 620 Nm vid 3.500 rpm enligt trimfirma "chips & dip" själva.

Nu är det bara att börja räkna då... Eftersom vi pratar "hästkrafter" o.s.v. och
inte kilowatt så behövs lite omräkningskonstanter men det ser ut såhär.



Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Vridmoment = (7024 x Effekt) / varvtal

Alltså ser vi att Volvon utvecklar följande vridmoment vid 5.700 rpm där
maxeffekt ligger.

Vridmoment = ( 7024 x 450 ) / 5700 = 555 Nm



Vi kan även se att bilen utvecklar förljande effekt vid sitt maximala vridmoment

Effekt = ( 620 x 3500 ) / 7024 = 309 hk





Alltså ser vi att 620 Nm vid 3.500 rpm exakt motsvarar 309 hästar vid det
varvtalet. Så är det alltid, eftersom det finns ett matematiskt samband mellan
effekt och vridmoment. 620 Nm vid 3.500 rpm kommer alltid att vara 309 hästar
oavsett vilken motor man mäter på.

Nu ser man om man tittar noga att vridmoment är "effekt per varvtal" och att Du
når högst vridmoment när Du kan utveckla så mycket effekt som möjligt med så
lite motorvarvtal som möjligt.



Nu har vi listat ut hälften av det här. Ett högt vridmoment betyder alltså att
det finns gott om effekt per varvtal som motorn genererar. Sedan ska ju den här
effekten ner i backen oxå och det görs via växellådan. Växellådans huvuduppgift
är att anpassa hjulens varvtal till de varvtal som motorn kan jobba med. I en T4
vill man ju kunna köra allt mellan 20 km/h till 300 km/h, d.v.s. 15 gångers
förändring. Tyvärr jobbar ju bara moton mellan 2.000 rpm till 6.000 rpm vilket
bara är 3 gångers förändring så då går det knappast att köra inom dessa
intervall på bara en enda växel.

Utväxlingen på denna Volvos första växel ligger på 12,92. Det betyder att 2.000
rpm i motorn blir 155 rpm på bakhulen som ger en fart på 18 km/h. Sexans växel
har utväxling 2,54 vilket ger 307 km/h vid 6.700 rpm i motorn.

På ettans växel snurrar motorn 12,92 varv när bakhjulet samtidigt bara snurrar
ett enda varv. Växellådan ändrar därmed både varvtalet och kraften eftersom "det
man förlorar i väg vinner man i kraft". Vi förlorar ju 12,92 gånger av "vägen"
eftersom motorn snurrar mycket med hjulen snurrar lite. Dock vinner vi således i
kraft... Faktiskt vinner vi 12,92 gånger i kraft och när motorn ger 620 Nm vid
3.500 rpm så har vi på hjulen 620 x 12,92 = 8010 Nm

Nu ser vi det verkliga drivande momentet på bilen, och det är inte det
vridmoment vi har i motorn utan det vridmoment vi har på hjulen eftersom vi har
en växellåda emellan.

För att förstå vad som är "bäst" att ha när det gäller effekt eller vridmoment
så kommer effekt alltid att vara bättre om vi har en växellåda som passar motorn
sätt att arbeta. Vridmoment kommer bara att vara bättre när växellådan är illa
anpassad till motorns karaktär.

Vi drar en jämförelse...





T4:an som jag har pratat om är äckligt snabb. Så är det bara. Dess motor med
450hk/620Nm leker man inte med. Vad är det som gör den snabb? Effekten på 450 hk
eller vridmomentet på 620 Nm? Många säger att det är vridmomentet på 620 Nm som
gör att den vinner race, men det är faktiskt fel. Jag jämför med en motor med
ett maximalt vridmoment på 343 Nm som är bra mycket snabbare än T4:an (finns det
något sådan't förresten???)... ...trots att "vridet" är bra mycket mindre...



Ute på motorvägen ska Volvo'n dra ifrån bilen med "bara" 343 Nm i motorn. T4:an
växlar ner till 2:an och trycker fullt. Utväxlingen på 2:ans växel är för
Volvo'n 6,93:1 och vi behöver varva 6.000 rpm för att kunna köra på 2:an. Vid
6.000 rpm har Volvo'n 500 Nm i motorn och således 500 x 6,93 = 3.465 Nm på
hjulen.

Den andra bilen, som är en F1-bil har 800 hk vid 18.000 rpm och 343Nm vid samma
varvtal. För att kunna köra i 100 km/h med F1-bilen är utväxlingen på vald växel
18:1 och då ser vi att vi på F1-bilens bakhjul 343 x 18 = 6.174 Nm på hjulen.
Alltså dubbelt så mycket som T4:an, och vips blir F1-bilen dubbelt så snabb (om
de väger lika mycket) trots att F1-bilen inte har så mycket vridmoment.

Vad man kan se är att trots att vi väljer ett högre varvtal som ger ett lägre
motormoment så ger oss utväxlingen ett högre hjulmoment vilket i sin tur alltid
kommer att ge en bättre acceleration.





Så.... Att säga att man vinner race på "vrid" är fel. Man vinner race på effekt
i kombination med en bra växellåda. That's it.

...och kom ihåg... Vridmoment är inget annat än effekt per varvtal så en bil med
högt vridmoment klarar alltså av att leverera mycket effekt utan att behöva
varva så mycket.

I Love my Råååtax!

137 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
#36
Och med alla ovanstående exempel med både Volvo och F1 bilar kan vi alltså konstatera att vridmoment är ett intressant "mått" på en bils prestanda, eftersom normala bilar inte har en redline på 18k rpm..

Övningskör
51 Inlägg
18 augusti 2007
#37
viklund, tack så mycket för förklaringen!

viklund skrev:
...och kom ihåg... Vridmoment är inget annat än effekt per varvtal så en bil med
högt vridmoment klarar alltså av att leverera mycket effekt utan att behöva
varva så mycket.

Det ska jag speciellt komma ihåg... (och ja, jag läste hela din post) smile


Trucker
234 Inlägg
18 augusti 2007
#38
kevinw skrev:
Vill någon skriva vad Nm, vridmoment, exakt är för något? För jag vet inte det smile

Hur stark motorn är kan man förklara det lätt, så mycket vrid är bra om du har tung bil.
Dieselbilar används ju oftast som arbetsfordon för de är starka pga högt vridmoment.

Lastbilar tex har ju Volvos 400hk motor 2000Nm & deras största 660hk 3100Nm

Hoppas du förstår lite bättre smile

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

Moderator+
1 081 Inlägg
18 augusti 2007
#39
FL3JM skrev:
De flesta har så lite att dom inte vågar skriva det kanske? wink

535hk/780nm får du ha drygt innan du snackar, innas dess spöar min gubbbil dig i hk/liter wink

Vem jag?

Proljece?
1 464 Inlägg
18 augusti 2007
#40
Tror inte alla bryr sej heltenkelt. Så länge bilen är fin och den går hyffsat så skiter jag i om den har 2000000nm eller 128. Tror att en bil som hade vägt 500kg haft 150hk och 128nm hade rastat det mesta här på blocket.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!


Sök