4368
Sök

Finlands system för fortkörningsböter

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2007
Jag tjänar inga miljarder, men jag skiter fullständigt i både lag och straff.
Borde jag då betala femtio årslöner eftersom att jag skiter i det?

Och det jag menar när jag säger att folk inte tänker stanna kvar är för att det är inte fan inte rätt att man ska straffas för hur man har det.

Det är helt och hållet kommunisttänk, inget annat.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

9 108 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:

Och det jag menar när jag säger att folk inte tänker stanna kvar är för att det är inte fan inte rätt att man ska straffas för hur man har det.

Nej du ska inte betala femtio årslöner, men om du åker dit för något du begått ska du inte gnälla för att straffet är högt då du vetat konsekvenserna från början.

Man straffas inte för hur man har det, utan för vilket brott man begått. Du måste väl erkänna att det är fel på straffet när folk kan begå brott och det är i princip ostraffat (obemärkt) även om man åker dit för det.

Det är inte kommunisttänk utan helt enkelt en åtgärd för att få folk att följa lagen.

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2007
Klart att jag vet vad jag riskerar när jag kör för fort.
Det är ju något som jag är medveten om.
Skulle aldrig fått för mig att klaga på att straffet är för högt eftersom att det då är hur lagen är utformad och jag har accepterat den genom att köra för fort.

Men nu när vi inte har den sortens lagstiftning så klagar jag som en dåre långt innan det ens är aktuellt med det.
För jag tycker att det är fel, det är inget som förbättrar och gör att folk kör lagligare.
Det är enbart ett straff som gör att rikare får det hårdare.

Och redan nu så är det så att det är fult att tjäna pengar i sverige, så tyvärr så är inte denna sortens straff helt otänkbart.

Ja, det är fel på straffet om en våldtäktsman åker in i 2 år och sen är livet frid och fröjd.
Men det är också fel att de som tjänar väldigt bra och har skapat en trygg framtid ska behöva betala flera hundratusen kronor för en så simpel sak som fortkörning.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

9 108 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Tror faktiskt det är väldigt ovanligt med såpass höga böter så den lagom rike mannen kan nog vara lugn. Det är ju inte så att fattiga slipper betala heller.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:

du verkar tro att du ska få betala en massa om du åker fast ju,  hmm
du skall få rätt låga böter isåfall eftersom du inte tjänar så mkt... 
eftersom att du tjänar som oss andra vanliga ska dina böter vara så dom svider men samtidigt så du klarar av det...  säg att du tjänar 25 papp i månaden,  då skall du få vanliga böter..
men däremot om man har en lön på 100 000kr så ska det svida lite mer, och ett bötestraff som är lite högre... ingen har sagt att du kommer lida av detta!  och det handlar om att följa lagen inte kommunist-tänk. bara för att folk har mer pengar ska det inte bli lättare att köra fort!

och du straffas inte för hur du har det om du följer lagen, precis som alla som har dålig inkomst.. de följer lagen.. inte du.. va kan de bero på?  JO! du har råd med böterna.. de har du själv skrivigt flera gånger..   50-papp om året kanske inte är mkt för dig..

men för en ensamstående mamma med 3 barn och dyr hyra är 3000kr mycket,
hon kör då inte fort eftersom hon inte skulle klara 50-papp om året i böter...
skulle man höja böterna lite för dig som exempel, så du istället skulle betalat 250papp om året... då skulle det svida mer va? .. och då skulle du inte köra fort lika ofta...

det är de som är grejjen!  vi vill att tex: du ska sänka hastigheten!  och vara lika orolig för böter som en ensamstående morsa...  detta handlar verkligen inte om rött o blått..!

178 Inlägg
24 oktober 2007
Håller med firetraxx. Man ska typ inte kunna bli rik i Sverige verkar det som.

Citat från Donald Trump: "Det är svårt och bli rik i Sverige, ni svenskar skattar ihjäl er!!!"

Vet inte om det hörde hit men ändå smile

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 oktober 2007
-Bergan- skrev:
Håller med firetraxx. Man ska typ inte kunna bli rik i Sverige verkar det som.

Citat från Donald Trump: "Det är svårt och bli rik i Sverige, ni svenskar skattar ihjäl er!!!"

Vet inte om det hörde hit men ändå smile

jag håller också med firetraXx i den frågan men det handlar inte om det nu, hmm
vi skattar rätt mkt, och det borde bli mer lönt att jobba,! absolut! men det hör inte hit!

8 886 Inlägg
24 oktober 2007
richardoo290 skrev:
FireTraXX skrev:

du verkar tro att du ska få betala en massa om du åker fast ju,  hmm
du skall få rätt låga böter isåfall eftersom du inte tjänar så mkt... 
eftersom att du tjänar som oss andra vanliga ska dina böter vara så dom svider men samtidigt så du klarar av det...  säg att du tjänar 25 papp i månaden,  då skall du få vanliga böter..
men däremot om man har en lön på 100 000kr så ska det svida lite mer, och ett bötestraff som är lite högre... ingen har sagt att du kommer lida av detta!  och det handlar om att följa lagen inte kommunist-tänk. bara för att folk har mer pengar ska det inte bli lättare att köra fort!

och du straffas inte för hur du har det om du följer lagen, precis som alla som har dålig inkomst.. de följer lagen.. inte du.. va kan de bero på?  JO! du har råd med böterna.. de har du själv skrivigt flera gånger..   50-papp om året kanske inte är mkt för dig..

men för en ensamstående mamma med 3 barn och dyr hyra är 3000kr mycket,
hon kör då inte fort eftersom hon inte skulle klara 50-papp om året i böter...
skulle man höja böterna lite för dig som exempel, så du istället skulle betalat 250papp om året... då skulle det svida mer va? .. och då skulle du inte köra fort lika ofta...

det är de som är grejjen!  vi vill att tex: du ska sänka hastigheten!  och vara lika orolig för böter som en ensamstående morsa...  detta handlar verkligen inte om rött o blått..!

Fortkörning är inte en rättighet man kan köpa!
Finns ingen rim och reson i att betala olika böter för samma brott.
Då kan man lika bra ha matpriser som är baserade på inkomsten också....

Fotograf på tierpidag.se

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 oktober 2007

men det skulle ju antingen rika eller fattiga förlora på? ingen logik i det?
Fortkörning är inte en rättighet man kan köpa! precis!  big_smile  - bara för att man är rik ska det inte vara lättare att kunna köra fort!

8 886 Inlägg
24 oktober 2007
richardoo290 skrev:

Fortkörning är inte en rättighet man kan köpa! precis!  big_smile  - bara för att man är rik ska det inte vara lättare att kunna köra fort!

Om vi ska ha böter efter inkomst så borde ju rimligtvis dom som har socialbidrag slippa böterna då?

Fotograf på tierpidag.se

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 oktober 2007
Hamilton skrev:
richardoo290 skrev:

Om vi ska ha böter efter inkomst så borde ju rimligtvis dom som har socialbidrag slippa böterna då?

nu är du ju löjlig, om en mamma på 43 lever på soss, och får ut 10-papp i månaden efter skatt.. och det ska räcka till hyra och mat/kläder till 3 ungar..  tror du hon klarar en böteslapp på 5000kr lätt?  nej!  ojojoj va hon får kämpa me att få ihop det den månaden du!

men om en som tjänar 100-000kr i månade får en bot på 5000kr, tror du han klarar det bättre?

mamman får sig ett straff hon sent glömmer.......... den rike kan göra samma sak om o om igen utan att ens förstå att han har gjort fel... fattar du?

om han istället får en bot på 20-000kr för samma brott så käns det lite för han också, och då sänker han farten i fortsättningen och det är det man är ute efter med systemet!

det handlar inte om någott annat!  har inget med rött o blått/bidrag o skit att göra...
prata politik i en annan tråd plz...

8 886 Inlägg
24 oktober 2007
richardoo290 skrev:
Hamilton skrev:
richardoo290 skrev:

nu är du ju löjlig, om en mamma på 43 lever på soss, och får ut 10-papp i månaden efter skatt.. och det ska räcka till hyra och mat/kläder till 3 ungar..  tror du hon klarar en böteslapp på 5000kr lätt?  nej!  ojojoj va hon får kämpa me att få ihop det den månaden du!

men om en som tjänar 100-000kr i månade får en bot på 5000kr, tror du han klarar det bättre?

mamman får sig ett straff hon sent glömmer.......... den rike kan göra samma sak om o om igen utan att ens förstå att han har gjort fel... fattar du?

om han istället får en bot på 20-000kr för samma brott så käns det lite för han också, och då sänker han farten i fortsättningen och det är det man är ute efter med systemet!

det handlar inte om någott annat!  har inget med rött o blått/bidrag o skit att göra...
prata politik i en annan tråd plz...

Och hur ska man räkna ut bötesbellopen enligt dig?

Fotograf på tierpidag.se

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
24 oktober 2007

men visst ja orkar inte mer ,,
låt de som e rika köra runt fort i sina dyra bilar då medans de fattiga (och då menar tex: en ensamstående morsa me 3 barn) får köra runt och bli tvingade att följa lagen..
det är väll rättvist?

sj tycker jag det är rättvist om alla var tvingade till att följa lagen, men men .. va ska man gö?

8 886 Inlägg
24 oktober 2007
richardoo290 skrev:

men visst ja orkar inte mer ,,
låt de som e rika köra runt fort i sina dyra bilar då medans de fattiga (och då menar tex: en ensamstående morsa me 3 barn) får köra runt och bli tvingade att följa lagen..
det är väll rättvist?

sj tycker jag det är rättvist om alla var tvingade till att följa lagen, men men .. va ska man gö?

Alla är ju tvingade att följa lagen! Sen om man är direktör eller 3-barns morsa spelar ju ingen roll.
Sedan om den ena eller andra bryter mot den får ju stå för dom.
Hur man en vrider och vänder på det så är det alltid någon som blir missnöjd.

Fotograf på tierpidag.se

9 108 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Hamilton skrev:

Dagsböter, som vi idag har som straff för väldigt många brott och det fungerar bra.

Självklart ska inte den med soc-bidrag slippa böter, dom kommer ju inte slippa undan billigare precis.

"A Johlsson"
302 Inlägg
24 oktober 2007
Klart det ska svida när man gjort fel, det förstår väl alla, och det vore ju en ganska enkel uträkning att en person som drar in 2,5 Mille/år inte kommer skadas så mycket av själva bötesbeloppet 2400:- så som en som tjänar 125,000/år.
På så sätt så anser jag detta systemet vara smart, why not, det ska ju svida och då svider det "lika mycket" för alla.

Och gällande allt om att "människor skulle fly Sverige" om de skulle straffas efter inkomsten, skulle det isf vara en förlust, vad är det då för människor som är så rädda att begå brott så att de skulle fly landet för att slippa den risken, är det inte snarare en vinst att bli av med de människorna då?

DFFL
9 020 Inlägg
24 oktober 2007
Johlsson skrev:
Och gällande allt om att "människor skulle fly Sverige" om de skulle straffas efter inkomsten, skulle det isf vara en förlust, vad är det då för människor som är så rädda att begå brott så att de skulle fly landet för att slippa den risken, är det inte snarare en vinst att bli av med de människorna då?

Inte när de innebär en skatteförlust på väldigt många miljoner.

Russel Crowe, Gladiator.

240 Inlägg
24 oktober 2007
bättre dom drar körkorte för honom då i 4 månader. man betalar inte så mycke i böter. hellre fängelse i ngn månad med för den delen.

ja jag och topcat är väll ungefär lika slöa:)

"A Johlsson"
302 Inlägg
24 oktober 2007
FireTraXX skrev:
Johlsson skrev:

Inte när de innebär en skatteförlust på väldigt många miljoner.

Jag tror knappast att Sverige skulle gå under på det, isf är det sannerligen ett tändsticksland man lever i. Landet står knappast och faller på dessa individer, och chansen att det skulle bli ett sådant uppror av det hela är knappast stor. Klarade Finland det så borde ju Sverige klara det med, ser knappast detta som ett argument till att detta systemet är dåligt.

Tror tråden hoppat in i massa olika mindre trådar, för detta handlar inte om att "rika" ska ha det "bättre", ingen ska ha det bättre gällande ett brott, det känns ju ganska logiskt, folk med pengar ska ju inte kunna ta en "mesig fortkörning" med en axelryckning, för vad är isf meningen med hastighetsbestämmelser överhuvudtaget om det bara kan handla om en "mesig fortkörning"?

Faktum kvarstår, begår du ett brott, rik elr inte, så ska det straffas, det kan inte ju bara inte argumenteras emot, eller hur? Och följden av ett brott borde ju kännas lika mycket för alla, för vi ska ju alla vara "lika inför lagen", så i det avseendet ser jag detta som ett fint förslag.
Men det är mina tankar, och de ser jag inte som någon mall för andras, så som jag inte heller ser andras tankar som en mall för mina, upp till var och en vad de tycker och tänker, simple as that...
Senast redigerat av Johlsson (24 oktober 2007)

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
24 oktober 2007
en sak jag hört.. vet dock inte om det stämmer... om du är student i finland så har man ju ingen årsinkomst?.. och därför inte kan få höga böter... va nån snubbe som körde rätt för fort och eftersom han inte hade någon inkomst så vart boten inte på mycket alls.. typ nån hundring.. stämmer detta?

Team Insane Racing

Sök