2423
Sök

Fråga ang, Rockford Fosgate Slutsteg

Egenföretagare
2 496 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Hejsan, ska inhandla ett rockord monblock / 2kanaligt å brygga till min nya Rockford Fosgate 10" Power bas, basen ligger på 600watt rms, och kikar man på deras steg så är det väldigt låga siffror på dom dyra power stegen tex 2*50w rms, för 4500kr tycker jag låter dyrt, men så har dom punch steg för mycket billigare peng med mkt mera effekt, ska man helt enkelt köpa ett punch, eler ska man strunta i vad det står för siffra ?

Vad skulle ni föredra ?
Ett
ROCKFORD FOSGATE PUNCH P600.1BD (600rms i 2ohm)
Eller
Rockford Fosgate Power T5001BD  Som ger (250rms i 2ohm)

Power steget är dyrare !

Mvh / Förvirrad

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

644 Inlägg
5 september 2007
Rockford stegen brukar oftast vara lite under specade så jag vet inte.. annars så kan du ju beställa ett steg ifrån carbonize där är dom billiga å dom orkar lätt driva ut säkert 2 sånna basar för typ 2500:- med frakt..

http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=257

ett sånt har jag till min power 12 å de spelar då bra iaf

Egenföretagare
2 496 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Okej tackar ! Ah det steget  har jag kollat på det verkar bra ! men jag har bestämt mig för att i slutändan när mitt bygge är klart bara köra med rockford produkter !

82 Inlägg
5 september 2007
Powerstegen är ju 1-ohmsstabila och det leverera då drygt 500wrms enligt brls hemsida.

Det som du även ska kolla på är hur mycket ström steget kan leverera. Powerbasen är rätt så trögdriven (86db känslighet) och behöver mycket ström för att spela fullt..

Egenföretagare
2 496 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
Okej smile men en fråga nu när man ändå ska lägga endel pengar på dethär !
Vad tror ni, är det värt att satts lite mera pengar nu på engång och köpa ett
ROCKFORD FOSGATE POWER T10001BD iställe ? det levererar 750 watt rms i 2ohm, hur hade ni gjort ? tycker Power T5001BD  verkar lite väl klent ? eller är det bara under specat ?

82 Inlägg
5 september 2007
tsdi skrev:
ROCKFORD FOSGATE POWER T10001BD iställe ? det levererar 750 watt rms i 2ohm, hur hade ni gjort ? tycker Power T5001BD  verkar lite väl klent ? eller är det bara under specat ?

Varför satsar du inte på T15001 steget? 6498:- och kan lätt driva den basen i 4 ohm.

De mer seriösa märkena och stegen är underspecade och du behöver inte oroa dig särskilt mycket om du satsar på ett känt märke. Man kan få tusentals watt för en billig peng men watten säger inte så mycket om hur bra det kommer att låta.

Powerbasen har 2 *2 ohmsspolar så du kommer "bara kunna köra det i 1 eller 4 ohm (All specifikationer är när du har båda spolarna kopplade så det är vettigast att göra det)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
6 september 2007
Inte för jag fattar ett skit om ljud åså:P men jag köpte iaf ett Rockford Fosgate Power 300W (830W) steg till mina 2 Rockford Fosgate Power 10" basar på 1200 Watt styck, och det funkar fint som fan:)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Berra_ skrev:
tsdi skrev:

Varför satsar du inte på T15001 steget? 6498:- och kan lätt driva den basen i 4 ohm.

De mer seriösa märkena och stegen är underspecade och du behöver inte oroa dig särskilt mycket om du satsar på ett känt märke. Man kan få tusentals watt för en billig peng men watten säger inte så mycket om hur bra det kommer att låta.

Powerbasen har 2 *2 ohmsspolar så du kommer "bara kunna köra det i 1 eller 4 ohm (All specifikationer är när du har båda spolarna kopplade så det är vettigast att göra det)

Okej, men du tror inte att T10001BD orkar då ? det ger ju 1000 rms i 1ohm ! känns lite onödigt med ett  T15001 till bara en 10" eller ?

82 Inlägg
6 september 2007
Självklart klarar T10001bd steget driva en sådan bas likså T5001 steget som du skrev om från början. Men fördelen med ett kraftigare steg är att du kan koppla den till tex. 4 ohm och ändå driva den fullt ut. Fördelen då är att det går 4 ggr mindre ström genom steget.

58 Inlägg
6 september 2007
Om man ser till hur mycket kraft T5001bd steget ger egentligen blir det ett mycket mer prisvärt steg. Här finns en lista på dom exakta värdena hos många av Rockford stegen som är mycket användbar då dom skriver ut ganska skumma värden, dessa stämmer bättre.

http://www.rockfordfosgate.com/products … output.asp

Nu finns inte just T5001bd steget med av någon anledning men det ska iallafall ge 927W i 1ohm. Detta passar perfekt till T1 power basarna då dom ungefärligt vill ha 800W för att låta som dom ska. Det steget skulle ge mycket bra kontroll till denna basen. Visst är det fint med dom andra större stegen och finns det pengar till dessa är det bara att köra men T5001bd räcker gott och väl, skulle vilja påstå att det det skulle passa perfekt.

Om du däremot ska köra för ett större steg är det nog smart att köpa ett T8002 och brygga det med basen i 4ohm. Ett monoblock blir jobbigt om man t.ex vill bygga ut med en bas till då det bara säljs 2x2ohms basar här i svedala. Med två sådana får man 2ohm hur man än vrider och vänder på det då kan T8002 steget ge max med varje kanal i 1ohm eller 2ohm till båda bryggat (1394w). Det ger även ca 700w till en bas i 4ohm vilket passar bra till power basarna.
Senast redigerat av Helderud (6 september 2007)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Okej tack för all hjälp ! tror det blir ett T10001bd, men nu är nästa fråga hur mkt ström vill det ha?

hur grov kabel ?

Har 16 kvadrats redan draget i bilen till mitt nuvarande steg, är det på tok för lite ? ska man upp i typ 30 eller där någon stans ?

Ska man skaffa mera batterier ? märke ? och hur ska det kopplas ?

86 Inlägg
6 september 2007
Har 2 Power 12;or på ingång, kablar och allt annat är redan klart!

Tycker inte du ska dra annat än 50mm2, tycker du det är för stort där bak så delar du bara upp det!
När du i framtiden vill bygga ut så har du iaf strömförsörjningen fixad och slipper riva upp bilen igen smile

21 761 Inlägg
6 september 2007
T10001bd ger 1000WRMS i 1 Ohm vid 14,4V enligt specen, steget har 75-80% verkningsgrad enligt info om klass bd tekniken. Då borde det kunna dra uppåt 85-90A vid högsta RMS-effekt i 1 Ohm, rekommenderad yttre säkring är dock 140A enligt specen.

5m lång 35mm2 kabel ger ca 0,22V spänningsfall vid 90A, det är klart godkänt. Den kabelarean får också säkras av med 140A. Vill du förbereda för ännu kraftigare saker så kan du göra som RF skriver, använda 50mm2 kabel. Men det är inte helt nödvändigt med T10001bd.

Om bilen har tex 120A generator så ska det kunna fungera även om du spelar ganska högt, men då måste motorn ha högre varv än tomgång och inga andra saker bör vara igång (typ elbakruta, extraljus etc). Ett fräscht batteri också naturligtvis.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
Okej tackar ! Både RF och Drönirettab, därför det är avsäkrat högre tror jag beror på att det är under specat, såg nån siffra på att dom tog ut 1500 rms vid 1ohm eller liknande, men om man kör det i 4ohm då ? vad behöver man då ?

21 761 Inlägg
7 september 2007
Då ger steget ut 500WRMS enligt specen, strömförbrukningen hamnar nog på runt 45A i toppström. Med din nuvarande 16mm2 kabel så blir spänningsfallet ca 0,24V vid 45A och det är också godkänt.

Men vill du köra steget med lägre impedans så är ju 16mm2 i klenaste laget, den största rekommenderade säkringen till 16mm2 kabel är 60A och det blir för lite om steget kan dra upp till 85-90A i toppström.

Du kan alltså använda din nuvarande kabel till T10001bd om steget körs med 4 Ohms belastning, men eftersom det finns betydligt mer effekt att hämta ur steget så tycker jag att det är bättre att dra en grövre kabel för körning med lägre belastning. 35 eller 50mm2.

Sök