3572
Sök

B230FT/ET eller FK?. 242 Gata/Ban racer projekt

4 506 Inlägg
12 september 2007
Trådstartare
#1
Hejsan alla, Nu blir det högst troligt ett bil byte för min del. Har letat upp en 242'a från 75 som jag tänkte skrämma liv i.

Vilket motoralternativ är bässt att bygga med av B230FT eller B230ET, Och varför skulle jag vilja veta.

Sammt vad skiljer en FT ifrån en ET och en FK?


Är tacksam för seriösa svar. MVH Wallis!
Senast redigerat av _Wallis_ (13 september 2007)

Kan du andas kan du dö.

10 287 Inlägg
13 september 2007
#2
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Göran
Moderator


_Wallis_ skrev:
yikes Någon?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
13 september 2007
#3
B230ET kan du glömma direkt. Det är Volvos klena lågfriktionsmotor och direkt olämplig som trimningsobjekt utan totalt ombygge.

Senare B230FT med oljekylda kolvar är det som gäller. Bl a för att det går att få tag på fräscha motorer utan större problem.

FT och FK är exakt samma motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

118 Inlägg
13 september 2007
#4
Senare B230FT/FK... tror det är 95- smile Vad jag vet/hört så skall det enda som skilljer FT o FKn vara Wastegate klockan... Men är inte 100 på d
Senast redigerat av LeNNy_ (13 september 2007)

4 506 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
B230ET kan du glömma direkt. Det är Volvos klena lågfriktionsmotor och direkt olämplig som trimningsobjekt utan totalt ombygge.

Senare B230FT med oljekylda kolvar är det som gäller. Bl a för att det går att få tag på fräscha motorer utan större problem.

FT och FK är exakt samma motor.

/Göran

Ok Göran och Lenny_ Tackar för svaren, Då vet jag vad som gäller, Det blir en FT från 95eller -> frammåt, Trodde det var ifrån 96.

Kommer bya motor/låda, Men jag blir väll tvungen att ordna kardan och bakaxel ochså, för det blir väll fel mått och jag vet inte om det är 10-31 axel på 75års modell?

//Wallis

Kan du andas kan du dö.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
13 september 2007
#6
Sharky skrev:
B230ET kan du glömma direkt. Det är Volvos klena lågfriktionsmotor och direkt olämplig som trimningsobjekt utan totalt ombygge.

Senare B230FT med oljekylda kolvar är det som gäller. Bl a för att det går att få tag på fräscha motorer utan större problem.

FT och FK är exakt samma motor.

/Göran

FT är fulltrycks turbo och FK är lätt tryck. Men samma saker sitter i dem. De är typ inställningar och nåra små saker på turbon som skiljer. Köp FT

Lika bra att byta hela drivlinan på en gång. Vet dock inte vilka modifieringar som behövs, om ens några behövs.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

4 506 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
#7
Ja men då är det som jag trott, Fan va gött. Nu väntar jag bara på besked om min bil, Blir jag av med den så börjar projektet, Tackar!!!

Kan du andas kan du dö.

10 287 Inlägg
15 september 2007
#8
Och du Wallis...

Det första du gör att att sätta in en riktig bur (typ Guss) och riktiga bälten plus stolar.

Fuska inte med det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 506 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
#9
Darkwizard. B25?!

Göran: Japp det ska i. Men om detta går vägen så blir det att försöka få köppt den bil jag vill ha först. Har hittat en tant som har en 75'a 19650mil, och hon är den enda ägaren!! Ska försöka få köpa den av henne,, Sedan blir det motor + drivlina sedan lättning (det är ju det enda som är gratis haha)., Efter det ska får jag jobba lite så kommer det en bur å stolar+ bälten..

Kan du andas kan du dö.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
16 september 2007
#10
Jadu, Wallis. Dom där frågetecknen ska vi rätta ut. Det är B23;or med marinvev plus andra kolvar, och fick så benämningen av en som jobbade där B25;a

Lev livet, det kan ta slut fort


Sök