2373
Sök

Pysventil....? snabbaste sättet o trimma en turbo bil?

166 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
#1
Tjenare , Är det någon som vet något om detta som står i rubriken ? läste om pysventilerna på en hemsida men vet om ja ska tro på det:/
Senast redigerat av MrAudiNissE (16 september 2007)

Turbo femma

4 Inlägg
16 september 2007
#2
de e absolut snabbaste sättet att förstöra turbon på. smile lägg några tusen på ett chipp i stället.
då slipper du köpa en ny turbo för dubbla prset wink

9-5 2.3t

1 004 Inlägg
16 september 2007
#3
Ek_ skrev:
de e absolut snabbaste sättet att förstöra turbon på. smile lägg några tusen på ett chipp i stället.
då slipper du köpa en ny turbo för dubbla prset wink

och varför skulle turbon paja?  är nog större risk att få en sönder spikad motor,.......

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 503 Inlägg
16 september 2007
#4
Väldigt snabbt och enkelt sätt att höja laddtrycket med. Se till att ha en laddtrycksmätare bara så du har ordentlig koll på laddet. Många har dock upplevt ojämnt laddtryck efter montering av pysventil, dock inte jag tongue

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

4 822 Inlägg
16 september 2007
#5
Ek_ skrev:
de e absolut snabbaste sättet att förstöra turbon på. smile lägg några tusen på ett chipp i stället.
då slipper du köpa en ny turbo för dubbla prset wink

Själva turbon är inte så farligt därimot kan det bli välldigt dyrt om man rasar motorn då man bara höjer laddtrycket med pysventilen och inte följer med med soppa & tändning.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

217 Inlägg
16 september 2007
#6
nja, billidare att pilla på wg-staget

low profile
253 Inlägg
16 september 2007
#7
chip ska du ha inte någon pysventil.

381 Inlägg
16 september 2007
#8
Skaffa ett chipp i stället så du får det riktigt. Inte alls bra med skenande laddtryck. I så fall så ska du ha en elektronisk boost controller. Den har inte lika lätt för att skena som en pysventil som man själv ställer "Mekanisk" Den elektroniska hanterar det mycket bättre.

Men På en sån bil du har så är nog ett chip att föredra. Bara att kolla runder lite. Kolla ex på www.powerchip.se
Han är mkt duktig på VAG bilar och har bra priser! Körde Deras steg 3 trim på min Aero funkade riktigt bra. Har du hårdvaran så fixar han mjukvara till dig å det är samma priser!! Ex mjukvara till steg 1 och 3 osv samma pris


127 Inlägg
16 september 2007
#9
Pysventil ska man akta sig för om man inte vet exakt vad man ger sig in på. En bil med fungerande laddtryckstyrning såsom Trionic på SAAB osv, ska man inte lura med en pysventil.

Det pysventilen gör är att lura wastegatedosan att laddtrycket är mindre än vad det faktiskt är. 
Jag hade en SAAB 900S innan, dvs en lättryckare. Den hade inget styrsystem för laddtrycket utan körde på det som kallas grundladdtryck, eller GLT. Därför passade det bra att slänga på en ventil som reglerade laddet, eftersom det inte fanns något system för det innan.

Dock finns det ju nackdelar med detta sätt att trimma, och den största är ju såklart risken för haveri då man inte har något system som ställer ner laddet om motorn skulle gå varm och spika, eller liknande.

Och sen får man en jävligt tråkig laddtryckskurva på köpet. Ingen momentbegränsning, och fullt ladd på låga varv och låga växlar.


Sök