2408
Sök

Klarar inte bilen driva mitt system utan kondensator och batteri?[Problem löst]

86 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
#1
Hej gott folk, finns antagligen liknande trådar och ni börjar säkert tröttna på frågan men är verkligen i behov av hjälp!

Satte precis ihop en del av mitt system som just nu består av:
1st Rockford Fosgate T1500-1bd, Monoblock
1st Rockford Fosgate T4004, Fyrkanals till framsystem
1 Par Rockford Fosgate T162S, Framsystem
1st T112D2, 12" bas

Har kört med framsystemet ett tag och är ruggigt nöjd men idag när jag kopplar in basen på nya steget så blinkar varenda lampa innan man ens skruvar upp, och skruvar man upp till normalt "spela-högt-läge" så låter det i stort sett inget!

Varför?
Borde inte bilens original batteri klara av det?
Har Rockfords nya kondensator liggandes men orkar inte skruva dit den idag, tror dock inte man blir av med hela problemet ändå!


Tacksam för hjälp!

Mvh RF
Senast redigerat av RF (9 oktober 2007)

86 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
#2
En av få som inte avgudar Optima alltså smile
Har ingen åsikt om det ännu, kan inget om batteri än sålänge!
Och ja, bilen blinkar så nästan så det släcks även när den är igång!

Nu när jag gick ut och kopplade bort basen så spelade framsystemet på som vanligt, en stund!
Helt plötsligt så började högtalarna i framdörrarna vina utav helsike, låter precis som när man har lågnivå ihoprullad med strömkablarna!

Är riktigt knäckt just nu! Har varit helt superseriös med allt!

21 761 Inlägg
16 september 2007
#3
Det finns risk att signaljorden har brunnit av inuti stereon, testa att jorda ena RCA kontaktens hölje vid stereon. Om störningarna försvinner så har signaljorden brunnit av.

Vilken bil har du?
Hur stor generator har du?
Är ditt batteri i bra skick tror du?
Senast redigerat av Drönirettab (16 september 2007)

86 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
#4
Har en Passat Sedan -03:a och batteriet är i bra skick vad jag vet, aldrig haft strul eller hört att det sviktat ens lite!
Hur stor generator bilen har det vet jag inte, kanske kan hitta det i instruktionsboken!

Men varför skulle den kunna brinna av? Och hur åtgärdas det isf?

Testade igår att brygga fyrkanalaren och då funkade det fint, även om steget fick kämpa på rätt bra!
Inga problem har synts till inna jag kopplade in nya steget!
*suckar djupt*

1 661 Inlägg
16 september 2007
#5
Låter ju helt klart som att du inte har sås nog. När jag fick så så skickade jag generator på renovering och köpte ett nytt barreri. Fast då va bilen svår att starta också. har du inte det problemet så är det fel på dina inkopplingar eller prylar.

6 851 Inlägg
16 september 2007
#6
va har du för strömkabel till dina steg?


86 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
#7
TT-Avant skrev:
va har du för strömkabel till dina steg?

50mm2 till monoblocket och just nu "bara" 21mm2 till fyrkanalaren!

Det sista ska dras om till 33mm2 istället och köras rakt in i steget från batteriet framme och 50mm2 hade jag tänkt skulle mata den isf nya batteriet!

Tankar om det?

6 851 Inlägg
16 september 2007
#8
hmm, då är det inte kablarna so sätter gränsen tror jag iaf.


86 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
#9
Var ute och pillade precis och vinandet försvinner när bilen inte är igång, ska in till BRC i malmö på fredag och låta en snubbe jag har bra kontakt med där kolla på stereo och slutsteg!

21 761 Inlägg
17 september 2007
#10
Enligt Yourex.se så finns det 90-140A generator på Passaterna årsmodell efter 00, beror bla på kupemodell. Då är det i så fall en ganska vanlig storlek, runt 100-120A har väl de flesta någorlunda nya bilar eftersom de är utrustade med en del lull-lull.

Batteriet verkar vara relativt litet om det är en bensinare som du har, tex en 2.0 eller så. 55-64Ah visar tabellerna hos Tudor iaf.
Stämmer det?
I så fall, hur stor batterihylla har du?

T1500bd ger 1500WRMS i 1 Ohm vid 14,4V och verkningsgraden är 75-80% enligt specen, då kan steget dra upp till 130A om man räknar på 80% verkningsgrad. Jag antar att du har parallellkopplat talspolarna på basen, då körs steget i 1 Ohm och kan dra mycket ström.

T4004 (400-4 heter det väl egentligen) har 68% verkningsgrad vid 2 Ohm, när du bryggar steget till framsystemet så blir det den verkningsgraden och steget kan då ge 2x200WRMS vid 4 Ohm. Strömförbrukningen blir lite drygt 40A vid 2x200W.

Lägger man ihop strömmen för båda stegen när de körs med 1/3 effekt så hamnar vi på kanske 55A eller däromkring, det borde batteriet klara av utan att blinka alltför mycket. Blinkar gör det mest troligt, men det ska inte bli så mycket att sakerna nästan släcks. Framför allt ska inte allting blinka så väldigt mycket när motorn är igång.

Eftersom du inte hade någon hög volym med basen inkopplad och det ändå blinkade jättemycket så bör det vara antingen batteriet som ändå är dåligt, eller så har batteriets kablar/kabelskor dålig kontakt någonstans så att strömmen inte kommer fram till bilens alla förbrukare. I första hand kan man misstänka batterijordkabeln ner till karossen.

Mät spänningen på batteripolerna (inte på polskorna) när du spelar med basen inkopplad, gör sedan samma mätning på stegets kopplingsplint för strömkablarna och jämför mätresultaten. Om spänningen på själva batteripolerna är betydligt högre än vid steget så borde det vara batterijorden ner till karossen som har dålig kontakt tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (17 september 2007)

86 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
#11
Tack för ett som vanligt uttömmande svar, alltid lika inspirerande smile

Angående parallelkoppling eller inte, från steget så finns det två utgångar och har kört in plus/minus på respektive plus/minus på varje talspole!
Var landar jag då?
Kan ju tyckas att det är lite onödigt att ligga på 1 Ohm om det inte behövs!

Kan jag bara ändra på terminalen så jag får + på - istället? *kliar sig i huvudet*

21 761 Inlägg
17 september 2007
#12
Eftersom det är ett monosteg så har den bara en kanal, att det finns två terminaler är bara för att det ska bli smidigare att koppla in tex dubbla basar eller basar med dubbla talspolar.

Som du har kopplat nu så blir det 1 Ohm, även om du kopplar allt på endast en terminal så blir det 1 Ohm ändå eftersom stegets båda terminaler är ihopkopplade inuti steget.

21 761 Inlägg
17 september 2007
#13
henand372 skrev:
jag har själv sonnenschien dryfit A500 i min bil. hel nöjd.  annars brukar optima gul rekomenderas. men min käre far som jobbar mycket med batterier till städmaskiner och truckar rekomenderar inte optima gul han körde med dem förut i maskinerna men de orkade inte med påfrestingarna helt enkelt så nu har han bara sonnenschein batterier. som är mycket bättre enligt hans mening

Ja, kollar man på hur många totala urladdningar som A500-serien klarar så pallar de för nästan dubbelt så många urladdningar som Optima YT gör. Optima YT är heller inte ett äkta traktionsbatteri och är därför inte optimalt i sådana maskiner egentligen, Sonnenschein dryfit däremot är gjort för sådana saker.

Vilket av de där A500 har du, 60Ah eller större?

En sak med de batterierna är att de har betydligt högre inre resistans än ett generellt AGM batteri, då ger de inte ut snabba strömstötar riktigt lika bra som ett vanligt AGM batteri.
Senast redigerat av Drönirettab (17 september 2007)

6 851 Inlägg
17 september 2007
#14
Drönirettab skrev:
En sak med de batterierna är att de har betydligt högre inre resistans än ett generellt AGM batteri, då ger de inte ut snabba strömstötar riktigt lika bra som ett vanligt AGM batteri.

Fast det går det förståss använda en konding till att avhjälpa det problemet.

(nu blir det säkert massa påhopp?!)


86 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
#15
Beställde ett Banner - Running Bull idag, tycker det är ganska prisvärt om man jämför med Optima!
Visst, det klarar kanske inte lika många djupurladdningar som Optima men kommer inte spela på mässor ändå smile

Mätte även RCA-kablarna för att kolla om där fanns jordfel men alla kablar var hela och istället lämnade jag in steg och stereo för att få bekräftat om det finns fel i något av dom! Ingen höjdare isf!

Ny installation kommer ske om 2 veckor, bara att hålla tummarna!

zputnic
18 september 2007
#16
Vad har du för Cd-spelare?

86 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
#17
zputnic skrev:
Vad har du för Cd-spelare?

Pioneer (såklart) 6800, 9800BT kommer införskaffas fort jag får allt att funka!

21 761 Inlägg
18 september 2007
#18
RF skrev:
Beställde ett Banner - Running Bull idag, tycker det är ganska prisvärt om man jämför med Optima!
Visst, det klarar kanske inte lika många djupurladdningar som Optima men kommer inte spela på mässor ändå smile

Du blir säkert nöjd. smile

TT-Avant: Kan inte hoppa på dig, vet inte var du bor. wink  Nä, vill man använda konding så måste man väl få göra det. Det är upp till var och en. Jag vet vad jag hellre skulle välja. smile

6 851 Inlägg
18 september 2007
#19
Drönirettab skrev:
RF skrev:
Beställde ett Banner - Running Bull idag, tycker det är ganska prisvärt om man jämför med Optima!
Visst, det klarar kanske inte lika många djupurladdningar som Optima men kommer inte spela på mässor ändå smile

Du blir säkert nöjd. smile

TT-Avant: Kan inte hoppa på dig, vet inte var du bor. wink  Nä, vill man använda konding så måste man väl få göra det. Det är upp till var och en. Jag vet vad jag hellre skulle välja. smile

HAHA...
Nej jag menade mest det att även om man har ett batteri som klarar många djupurladdningar, fast kanske är lite "slöare" så kan man ju hjälpa upp detta med hjälp av en kondensator.
Dock skall man inte välja en konding framför ett bättre batteri. Men alla batterier är kanske inte gjorda för att lämna ifrån sig ström så fort, fast de är bra mycke annat, start och urladdning tex.


21 761 Inlägg
18 september 2007
#20
Ja, inget batteri är bäst på allt. Det är oftast mer eller mindre kompromisser någonstans. smile


Sök