Enligt Yourex.se så finns det 90-140A generator på Passaterna årsmodell efter 00, beror bla på kupemodell. Då är det i så fall en ganska vanlig storlek, runt 100-120A har väl de flesta någorlunda nya bilar eftersom de är utrustade med en del lull-lull.
Batteriet verkar vara relativt litet om det är en bensinare som du har, tex en 2.0 eller så. 55-64Ah visar tabellerna hos Tudor iaf.
Stämmer det?
I så fall, hur stor batterihylla har du?
T1500bd ger 1500WRMS i 1 Ohm vid 14,4V och verkningsgraden är 75-80% enligt specen, då kan steget dra upp till 130A om man räknar på 80% verkningsgrad. Jag antar att du har parallellkopplat talspolarna på basen, då körs steget i 1 Ohm och kan dra mycket ström.
T4004 (400-4 heter det väl egentligen) har 68% verkningsgrad vid 2 Ohm, när du bryggar steget till framsystemet så blir det den verkningsgraden och steget kan då ge 2x200WRMS vid 4 Ohm. Strömförbrukningen blir lite drygt 40A vid 2x200W.
Lägger man ihop strömmen för båda stegen när de körs med 1/3 effekt så hamnar vi på kanske 55A eller däromkring, det borde batteriet klara av utan att blinka alltför mycket. Blinkar gör det mest troligt, men det ska inte bli så mycket att sakerna nästan släcks. Framför allt ska inte allting blinka så väldigt mycket när motorn är igång.
Eftersom du inte hade någon hög volym med basen inkopplad och det ändå blinkade jättemycket så bör det vara antingen batteriet som ändå är dåligt, eller så har batteriets kablar/kabelskor dålig kontakt någonstans så att strömmen inte kommer fram till bilens alla förbrukare. I första hand kan man misstänka batterijordkabeln ner till karossen.
Mät spänningen på batteripolerna (inte på polskorna) när du spelar med basen inkopplad, gör sedan samma mätning på stegets kopplingsplint för strömkablarna och jämför mätresultaten. Om spänningen på själva batteripolerna är betydligt högre än vid steget så borde det vara batterijorden ner till karossen som har dålig kontakt tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (17 september 2007)