Du säger att du vill ha något som går snålt är billigt att äga och är roligt att köra. Under dom kritirierna passar bara småbilar utan turbo.
En turbo bil om man inte kör som min mormor på 75 så kommer den dra över litern milen, skaffar du sen en 740turbo kommer du ligga runt 1,5/mil då jag knappt kan få min under litern då man kör ekonomiskt.
Skulle tipsa om typ honda civic, vw golf/polo ev, e30, corolla osv osv.
Ta golfen tex, hur mkt blyfot jag än har så rör sig inte soppa mätaren, den drar knappt något och är ett litet energiknippe, och då kör jag bara 1,8an med 90hk. sänkningssats och du ligger som ett strykjärn på backen. sen att försäkring och skatt nästan är gratis så.
E30 finns det bara ett givet val om du vill ha en pigg bil med. 318, 316 är slö och saknar karaktär. 1,8an är piggare och känns hyffsat frisk. Viktfördelningen är underbar och väghållningen suverän spec med en väghållningssats.
Så ska du ha en bil inom de kriterierna du sagt håll dig borta från turbo, stora motorer och framförallt tunga bilar, vilket kommer kosta mer än vad det smakar i det långa loppet.