Frågorna: Hur mycket hästar kan man få för 20000:-? Rak 4:a? V6? V8? Roligast? Snabbast? RWD? FWD? 4WD?
Mina urval: BMW 320,325 Opel Kadett GSi 16v Peugeot 205 GTi Honda CRX Golf GTi MK1 Audi GT Coupe
Eller, eller inte: Ford Sierra XR4i Mitsubishi Eclipse Audi Coupe 2.3E Audi 80/100 2.3E Peugeot 405 MI16 Saab 9000 Mitsubishi Lancer GTI Rover 620ti alfa romeo 155 2,0ts sport Toyota Celica GTi 2.0
Andra förslag: Saab 900 2.0t ng Audi 100 Turbo Honda Accord 2.2 16V Alfa Romeo 164 TS Saab 900 (16-ventilsversionen) Opel Vectra 2000 4x4 16V Opel Vectra 2000 16V Toyota Carina II Mazda 626 coupe Saab 900 t8 Aero/Special Opel Manta/Ascona Citroën BX 16V Ford Sierra 2.0i DOCH Chevrolet Beretta GTZ Mitsubishi Galant GTI 16V Toyota Corolla GTI 16V Peugeot 405 2.0 SRi Opel Omega 3000 Ford Escort XR3i Renault Chamad/Clio 16V Volvo 850 GLT
En kollega köpte en 89:a för 17k som funkar rätt bra Lite rost på bakluckan och så bara.. går dock jämt med en vanlig 80tals-Volvo (dock med 4ventilsteknik osv )
Kan rekommendra 405 MI16. Inte så törstiga om man kör lungt, men kan dra en del om man gasar... Men jäkligt goa bilar. Har dock erfarenheten att det är mycket elfel och andra småfel på dom... Men vafaan, går ju inte ut över motorn
Saab 900 turbo 16v är också sköna bilar. Antar att det är den gamla modellen, som jag har, eftersom du nämner att det ska vara 16 ventilaren. Aeroversionen var på sin tid en av världens snabbaste standradbilar. Och var snabbast mellan 70 - 120. Köp en tillverkad efter -88, så tar handbromsen bak.
Väldigt prisvärda faktiskt. Och roliga att köra. Vill du veta typfel så hör av dig via PM eller så.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Peugeot 405 MI16 är både snygga och snabba. Min förra bil var en Citroen BX 16V och den har samma motor och nästan samma vikt som 405 MI16. Ligger på ca 0,7l milen normal körning. Kan vara lite seg i botten då motorn är högvarvig. Dock lite skral detaljkvalité överlag på äldre franska bilar.
Peugeot 205 GTi är riktigt roliga gamla kult GTi:er men se till att köpa en från 90 och framåt. Bättre växellåda, rostskydd m.m. Pigg i motorn, kroknar dock efter 170 km genom att bara ha 8 ventiler så någon motorvägsracer är den inte. Samma förbrukning som MI16 på ett ungefär. Har ägt en själv.
Saab 900 turbo 16V. Ett mycket bra val bara växellådan är i bra skick vid köp. Växellådan = Akilleshälen på Saab turbo. Gamla 900 modellen Aero hade endast 8 ventiler och 140 hk från 88 genom katalysatorn. Satsa istället på en vanlig turbo 16V. Se också upp med att titta på 900S turbo 16V från 90-92 då dessa är lättrycksturbo på 145 hk. Svårt att hitta en fräsch 900 turbo 16V av äldre modellen, satsa då istället på en 9000 turbo 16V från 88 å framåt, helst från 90 då nya tändsystemet kom till och effekten ökade från 160 till 165 hk. Saab turbo drar inte alls så mycket i förhållande till effekt och bilens vikt men gasar du ofta och använder turbon mycket så drar det så klart iväg. Annars ligger det på runt 0,75-0,8l.
Opel omega 3000, visst lycka till att hitta en som inte rosten håller på att äta ihjäl. Annars ska dom visst vara roliga, dock lite klumpiga. Ska väl helst vara 3000 24V då 12 ventilaren inte ska vara så kvick, inte efter att katalysatorn gjorde sin entré.
Golf GTi 16V har jag också haft och kan rekommendera. Köp då en äldre innan 88 för då har du KR motorn, den icke katalysatorförsedda med 139 hk, finns 88a utan katalysator men 88b har kat och då tio hästar mindre, 129 hk. Se upp bara, finns många sönderkörda ex då många ungdomar har haft just golf GTi.
En 205 med mi16-motorn, går som satan. Med växellådan från mi16 så får den helt annan karaktär med (till det possitiva). Fast det är från -89 de fick bättre rostskydd osv, inte -90 som skrevs ovanför. 405 sri skäms inte för sig iheller, en kompis som hade en sån hängde på min fd. 320ia -94 när det lektes på motorväg. Skyller på att jag hade automat. mi16 är så klart än piggare.
En 205 med mi16-motorn, går som satan. Med växellådan från mi16 så får den helt annan karaktär med (till det possitiva). Fast det är från -89 de fick bättre rostskydd osv, inte -90 som skrevs ovanför. 405 sri skäms inte för sig iheller, en kompis som hade en sån hängde på min fd. 320ia -94 när det lektes på motorväg. Skyller på att jag hade automat. mi16 är så klart än piggare.
Rostskyddet på 205:orna blev successivt bättre för varje år som gick och särskilt från 88:a och framåt. 89 kom dock den stora förbättringen men 90 blev det ännu lite bättre och framförallt så fick växellådan en förbättring.
Att MI16 konvertera en 205:a kräver lite jobb och dessutom så blir besöket på SBP en ren chansning, du kan komma igenom utan att någon märker det men det finns ett antal personer som har åkt på att byta tillbaka till originalmotorn efter att SBP upptäckt deras motorbyte. Annars så går dom grymt bra med MI16 motorn ja, har fått åka med två personer som tidigare ägde MI16 konverterade 205:or.
405 Sri har samma motor som 205 GTi ifrån 89, alltså 1,9 8V 122 hk. Dom förlorar lite accelerationssnabbhet jämfört mot 205:orna då viktökningen gör sitt till men annars är dom väldigt pigga och har samma toppfart som 205 GTi.
Holiace skrev:
Tack Hellfire, för att du tog tid och förklarade allt detta, otroligt utförligt! Vad kör du nu då?
205 GTi: Ofta sönderkörda, krockade (och lagade efter det) men kvicka!
Saab 900: Jag vet inte vad jag ska säga, du ha redan förklarat mycket...
Omega 3000: Insåg att den var för dyr, köper en Lotus Omega senare i livet, muhahaha!
Golf GTi: Väldigt likt 205an, ofta sönderkörda eller krockade, men ack så snabba på småvägar!
------------------
Fråga 1: Hur svårt är det att montera en turbo i en bil som inte har någon (t.ex Mi16)? Vad kostar det? Är det värt det?
Fråga 2: Hur svårt är det att montera ett 3" avgassystem? Fördelar/Nackdelar? Pris? Lagligt?
Ja en 405 MI16 är snabbare än en 205 GTi. Från 0-100 så skiljer det nästan inget men när mätarnålen har passerat 120 km så drar MI16 förbi och 205:an får snällt se sig som avhängd .
205 GTi från 89 = 1,9 8V 122 hk 405 MI16 från 88 = 1,9 16V 148 hk.
Notera att äldre 205 GTi:er har mindre effekt. Se upp för 205 GTi från 88 då den har samma motorvolym som senare årtal men enkom 105 hk, detta genom att katalysatorn kom 88:a. Året efter ökade dock effekten till 122 hk. 205 GTi som är tidigare än 88:a har endast 1,6l och 105 hk.
Fråga 1: Det beror på hur bra mekarkunskaper du har. Inget är allt för svårt så länge du har bra kunnande och ett garage med lite plats. Jag skulle dock inte rekommendera dig att turbokonvertera en som från början inte har turbo. Du får den inte genom besiktigningen och det kostar en del att konvertera såtillvida att du inte känner någon som kan tillhandahålla dig med billiga delar. Är du ute efter att trimma omgående så rekommenderar jag dig att köpa en bil med turbo ifrån början.
Ett 3-tums system är inte svårare att montera jämfört mot 2-tum t.ex. Gäller bara att ha stegmuffar så att det passar på katalysatorn om du ska ha en bil med kat. Finns å andra sidan ingen anledning att montera ditt ett 3-tum på en vanlig sugmotor vars motorvolym inte överstiger 2.0l. Du kommer bara att tappa effekt på bottenregistret genom att motorn inte får det motstånd som den ska ha. På en bil med turbo så är det annorlunda och där kan du tjäna effekt. Räcker mer än väl med 2,5-tum eller 2-tum på en vanlig sugmotor. Du tjänar nästintill inget alls på att bara byta ett avgassystem men du får naturligtvis goare ljud.
Och jag äger just nu en Saab 900SE turbo-96. Fulltryckare på 185 hk som jag köpte för 15k.