Får jag berätta lite här nu?
Den bittra sanningen...
Jag har provat de flesta av de mer eller minte kända kurerna ang bantning.
Cambridge
naturdiet
viktväktarna
GI
Atkins
Ris och kykling-diet
kött-diet
cernecal
osv osv you fucking name it...
Alla människor fungerar olika, både vad gäller matsmältning, inställning till livet, motivation, livsstil osv osv, allt sånt spelar in vad som funkar för DIG, men gemensammt för ALLA dieter är att det krävs motivation och viljan att förändra.
Det är vad det hela handlar om, förändring, det spelar ingen roll om du så börjar käka enligt tallriksmodellen, börjar mortionera, käka naturdiet med 500 Kcal per dag osv osv, det handlar om att motivera sig själv till viktminskning.
Antingen motiverar du dig till att ändra ditt liv från och med idag, dvs kör viktväktarna, tallriksmodellen, mortionera mera, ät bättre osv och nå din drömvikt om sisådär 1-5 år...
sen fins det dom, som jag, som inte har den inspirationen, utan vill se resultat på en gång, då är det så kallade VLCD som gäller, "Very low calory diet", dvs dieter som bygger på mindre än 800 Kcal per dag.
Hit räknas Cambridge, naturdiet, "ris och kyckling-diet" osv osv.
Men det många gör fel med dessa är att de kör stenhårt med nån av dessa dieter i 2-3 månader, går ner uppemot 20 kg eller mer och blir smala fort osv, men går sen tillbaka till samma mönster igen, och vips efter ett halvår är man tillbaka på ruta ett, och kanske tillåmed lagt på lite mer än det var innan du började.
lagom kul, eller hur?
Been there done that... fler än 2 ggr kan ju tilläggas...
Man har motivationen att ändra sig för stunden, du står ut med förändringen i 2 månader sen gnager ditt förflutna upp dig innifrån, och du faller tillbaka till ditt gamla mönster med pizza 4 ggr i veckan, utelunch varje dag, godis å chips på fredag/lördag osv osv ja du vet själv hur det blir...
Så även om du kör en VLCD-metod, så är det alltid en FÖRÄNDRIG FÖR RESTEN AV DITT LIV som krävs för att du ska lyckas!
Så det du ska jaga efter är den långvariga motivationen, den som ger dig inspiration till att ändra din livsstil helt och hållet.
För det är som du lever idag som inte fungerar, det måste bort.
Sen hur du gör det är en helt annan sak, det måste du prova dig fram till, det som funkar jättebra för en funkar inte alls för en annan.
jag hatar att träna, det tråkigaste jag vet... då måste jag acceptera att käka mindre helt enkelt.
Det hela bygger på att du gör dig av med mer än du stoppar i det, det går inte att diskutera den frågan, så är det bara!
VLCD-metoder funkar, och funkar bra, men du måste ha mentaliteten att du inte får käka en vanlig måltid på 2 månader, klarar du det, och kan stå ut med dåligt humör och kurrande mage första veckan så funkar det, men glöm inte bort att du inte får falla tillbaka i ditt gamla mönster igen, för när du nått din målvikt, gäller det att stå på vågen ofta och balansera dig. går alltid att köra samma VLCD i några dagar eller vecka för att snabbt åtehämta nått kilo, men fundera samtidigt över varför det kilot kom tillbaka från början.
Personligen föredrar jag VLCD-metider då det ger en kärnvapenexplossion till startskått, 3-4 kg första veckan ger en rejäl motivationskick att fortsätta.
Viktväktarna gav mig 3-5 hk i veckan, efter 16 veckor gav jag upp, för mycket planerande, skrivande, lagande av mat, långsam viktminskning osv, det sög rent ut sagt och det hänte ingenting på vågen i mina ögon, men det är en långsiktig lösning från första dagen, inget startskått som säger att nu jävlar är du på gång på allvar här, då tryter lätt motivationen.
Men glöm för guds skull inte bort att det inte handlar om 2 månader, utan resten av ditt liv, förändring är ett måste, långsiktigt.
personligen är jag messt nöjd med naturdiet, smakar betydligt bättre än cambridge, är billigare, mer lättiljängligt och har samma effekt på vågen. hittils 6 kg på 2 veckor!
men som jag sagt ovan, det gäller fortfarande att tänka långsiktigt, vilket jag gjort fel de gånger jag provat andra dieter. Det är inte att "bara göra det", motivation får man inte på beställning bara sådär...
Lycka till med din viktminskning!
Du kommer lyckas bara du själv vill!
tumregel nummer ett i motivation: GÖR DET FÖR DIN EGEN SKULL, inte för att någon annan vill att du ska göra det!
påtryckningar från andra är bara påfrestande och jobbigt!
/Philip
Senast redigerat av Thullen (28 september 2007)