3276
Sök

Hur sänker jag volymen på mina 6*9or?

781 Inlägg
26 oktober 2005
Trådstartare
hej har precis byggt klart mitt billjud. och blev nöjd över det..

men har ett litet problem och det är att jag vill sänka ljudet på mina 6/9or.

steget sitter lite dumt placerat i en *låda* under de andra stora 2 kanlaiga steget.

om ja ska sänka volymen på de måsta ja riva ner hela bygget igen vilket inte är så kul..

därför undrar jag om det finns någon grej man kan köpa å sätta på högtalarkabken där man kan sänka högtalarna eller iallafall diskant å mellan.

har sett en sådan sak någonstans men som sakt då behövde ja inte de.. någon som vet vad man kan hitta de?

eller nåt annat skojj man kan göra?

Mvh Timme

23 Inlägg
26 oktober 2005
Går det inte sänka från huvudenheten?

859 Inlägg
26 oktober 2005
Det låter som om det ändå är värt att "riva" bygget. Jag kan inte komma på något sätt som du kan sänka dem på utan att få en ljudförsämring. Om du inte kan ställa fram/bak på CDn då...

*Ändrade rubriken också....

Hewi
571 Inlägg
26 oktober 2005
Detta skulle du tänkt på när du designade ditt bygge eftersom det brukar krävas en hel del justerande av steg m,m innan man är helt nöjd med ljudet , om jag vore dig skulle jag bygga anorlunda.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

458 Inlägg
26 oktober 2005
timpan_87 skrev:
hej har precis byggt klart mitt billjud. och blev nöjd över det..

men har ett litet problem och det är att jag vill sänka ljudet på mina 6/9or.

steget sitter lite dumt placerat i en *låda* under de andra stora 2 kanlaiga steget.

om ja ska sänka volymen på de måsta ja riva ner hela bygget igen vilket inte är så kul..

därför undrar jag om det finns någon grej man kan köpa å sätta på högtalarkabken där man kan sänka högtalarna eller iallafall diskant å mellan.

har sett en sådan sak någonstans men som sakt då behövde ja inte de.. någon som vet vad man kan hitta de?

eller nåt annat skojj man kan göra?

Mvh Timme

Jag skulle aldrig bygga in ett slutsteg.. p.g.a viss brandskada och liknande + det som hände dig nu då att man måste komma åt det.. så jag håller med Theo.. "värt att riva ner igen" ..

781 Inlägg
26 oktober 2005
Trådstartare
hehe ja hade ja ändå haft 2 lågnivoutgångar på cd så hade de ju gåt å ställa på den:P å brandrisken är de ingen risk och inte heller att steget ska bli överhetat då de är god ventilation.. men oki hade varit bra at komma till steget men då det är ett steg där du bara kan ställa volymen så är de inte så stor mening:P:lol

16 Inlägg
27 oktober 2005
Hehe jo det är inte så smart å bygga steget så man inte kan sjustera.. jag har mitt steg till framhögtalarna inbyggt i handsfacket så man kan justera när man kör tongue å det bak är injusterat redan smile

328 Turbo E36
635whp 890wnm

458 Inlägg
27 oktober 2005
timpan_87 skrev:
hehe ja hade ja ändå haft 2 lågnivoutgångar på cd så hade de ju gåt å ställa på den:P å brandrisken är de ingen risk och inte heller att steget ska bli överhetat då de är god ventilation.. men oki hade varit bra at komma till steget men då det är ett steg där du bara kan ställa volymen så är de inte så stor mening:P:lol

Men bygger du in steget då det inte är någon ventilation som det förmodligen inte är i detta fal så är det en risk.. jag fattar la det själv att det inte är någon risk om det är bra ventilation det behöver du inte förklara!

75 Inlägg
27 oktober 2005
Men hur gör du om säkringen i steget går då?

Har bytt namn till ''Robininfocus'' pga bilbyte..

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
781 Inlägg
28 oktober 2005
Trådstartare
ja går steget då får ja problem:) får se till att inte kortsluta de haha:D finns de inga andra som har några roliga ljudbyggen?

SSS -12
3 217 Inlägg
28 oktober 2005
Hehe... På garaget finns det hur många ljudbyggen som helst ska du veta... Men sällan så två ljudbyggen lika varandra!

Jag kan börja med mitt:
Någon high-tech huvudenhet från Sony Xplod
Kommande 6,5 Sony Xplod
6x9" Gas Alpha
10" Sony 400W (tveksam)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

SSS -12
3 217 Inlägg
28 oktober 2005
Jag kanske skämmer ut mig lite när jag skriver att ett delningsfilter är svaret?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

71 Inlägg
10 november 2005
Fuckface skrev:
Jag kanske skämmer ut mig lite när jag skriver att ett delningsfilter är svaret?

det hade ju funkat att sätta 1 keramik motstånd på varje högtalar kabel annars..

781 Inlägg
10 november 2005
Trådstartare
vad är de för motstånd då? och vad får man tag på de? pris?

71 Inlägg
10 november 2005
timpan_87 skrev:
vad är de för motstånd då? och vad får man tag på de? pris?

vanliga keramik motstånd , säljs lite överallt.. vad det ska vara för värde är jag inte så haj på men.. det kostar ca: 10-30 kr styck..

10 287 Inlägg
10 november 2005
Sätt helst inte motstånd i serie med elementen, man tappar allt vad dämpfaktor heter. Vill man dämpa bort basen ur dom så får man köra spole // motstånd.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

71 Inlägg
10 november 2005
Sharky skrev:
Sätt helst inte motstånd i serie med elementen, man tappar allt vad dämpfaktor heter. Vill man dämpa bort basen ur dom så får man köra spole // motstånd.

Mvh
Göran

jo men nu var det inte det vi skulle göra , vi skulle minska på volymen och då funkar det hur bra som hellst med motstånd..

10 287 Inlägg
11 november 2005
Nja, enligt inlägg #1 i tråden så vill han främst sänka mellan + diskant. Och skall man göra det med minimal ljudpåverkan så blir det spole // motstånd.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

781 Inlägg
11 november 2005
Trådstartare
mm de har du rätt i.. för de är ju diskan å mellan som spelar för högt.. men har fixat de me en volymratt just nu.. de funkar å låter som de ska.. hittade den på en gammal högtalare ja hade.. fast vet inte om de är så bra å ha de så.. men de funkar så länge tills ja orka flytta steget år 2010:P

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök