2731
Sök

turbo konventera 740 förgasar motor?

305 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#1
hej jag undrar vad jag behöver för att turbo konventera min 740 85a- , jag vet att jag behöver nytt grenrör och en turbo men vet inte mer vad jag ska ha?


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 oktober 2007
#2
grenrör, turbo, trycktät förgasare, eller trycktäta en själv kanske, olje kylare, tryck rör/slangar, slangar till olja och det också.... det är väll vad jag kommer på just nu.... sen ett + är ju intercooler smile
Senast redigerat av _Glenne_ (3 oktober 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

168 Inlägg
3 oktober 2007
#3
blir nog mkt dyrare än att bara köpa en 740tic direkt. sen ska du ju kunna BES oxo

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 oktober 2007
#4
nja turbo konvertering gör han ju på runt ca 3000kr skulle jag tro (om det ska bli ett budget bygge).. och bes, då plockar man ju bara bort grejjerna när man besiktar och sätter tillbaka dom när bilen gått igenom bes wink
Senast redigerat av _Glenne_ (3 oktober 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

305 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#5
jaa. nån som säljer kan vell skriva i tråden. som det ska vara till ett projekt arbete i skolan.


Driifter;)
1 630 Inlägg
3 oktober 2007
#6
han behöver väl sänka komet med.. om han inte ska köra på 0.2 ladd för vem tycker de e roligt mer än 2 timmar :?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
3 oktober 2007
#7
ger samma vanliga tråkiga svar.. sälj och köp en färdig volvo med turbo i stället.

varför?
det kommer bli dubbelt så dyrt som du beräknar.
det kommer vara dubblet som mycket jobb som du förväntar dig.
det kommer ej gå besiktiga bilen.

om du verkligen vill bygga om just den bilen du har. köp en komplett turbo-motor på skroten med kabelstam rör och hela skiten och flytta över.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

305 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#8
men det ska sitta i en a-traktor så jag vill bara ha dumpen. så jag undrar om det funkar att bara byta grenrör och sätta på en turbo och sen röret från trubon pluggar jag igen . så jag bara får dumpet och inte kopplar in trubon:P


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 oktober 2007
#9
Amazon_123GT skrev:
han behöver väl sänka komet med.. om han inte ska köra på 0.2 ladd för vem tycker de e roligt mer än 2 timmar :?

inte behöver du säkna kompen heller... volvo motorerna pallar ju för iaf 0,5 i ladd (orginal ladd på en tic om jag inte minns fel?) utan kompsäkning... och dom går endå betydligt mer än 2 timmar endå...

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

49 Inlägg
3 oktober 2007
#10
Gillberg skrev:
men det ska sitta i en a-traktor så jag vill bara ha dumpen. så jag undrar om det funkar att bara byta grenrör och sätta på en turbo och sen röret från trubon pluggar jag igen . så jag bara får dumpet och inte kopplar in trubon:P

va? hur ska du kunna få någon dump då?, dumpen är ju för att släppa ut övertrycket när du stänger spjället (släpper gasen), det går inte, och sedan kommer turbinen att stå nästan still och hindra avgaserna från att komma ut.


BTC RACING
114 Inlägg
3 oktober 2007
#11
Gillberg skrev:
men det ska sitta i en a-traktor så jag vill bara ha dumpen. så jag undrar om det funkar att bara byta grenrör och sätta på en turbo och sen röret från trubon pluggar jag igen . så jag bara får dumpet och inte kopplar in trubon:P

Om du bara är ute efter dumpljudet så köp en elektronisk dump.
http://www.youtube.com/watch?v=G0XGVBec … amp;search

Personligen tycker jag det är störtlöjligt, det är som att sätta Turbo performance club på en 740 gl (vilket är j-vlit vanligt) men.....
"what ever makes you happy"

MVH: Nalle
Senast redigerat av Nalle-74 (3 oktober 2007)

Supra MKIII powerd by NOS
Supra MKIV BPU

305 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#12
vart finns den att köpa då?. men det var någon som skrev sätt på trubon sen röret ut från turbon täper du i gen i slutet sen borrar ett hål i et så får du trycket där?


99 Inlägg
4 oktober 2007
#14
Vad är det för skillnad på Wastegate och Dumpventl ? tongue

Eller tvärtom!

BTC RACING
114 Inlägg
4 oktober 2007
#15
Jollejas skrev:
Vad är det för skillnad på Wastegate och Dumpventl ? tongue

Dumpen släpper ut "överflödigt" tryck när du släpper på gasen (spjället stängs) så att turbon inte ska bromsas av mottryck.
Medans en Wastegate ställer du trycket med TEX att den ska öppna vid 1bar och leda ut avgaserna en annan väg.
MVH: Nalle

Supra MKIII powerd by NOS
Supra MKIV BPU

305 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#16
men tror du min grej funkar om jag bara är ute efter dumpen?


305 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#17
hej jag undrar fall jag kopplar in min trubo. men bara kopplar den på grenröret och sen röret som går utt där ifrån kan jag svetsa igen det och sen borra ett litet hål i den . s¨å jag får trcyket  som att jag ändast är ute efter dumpen?. obs det ska sitta på en a-traktor som min bror håller på med.


97 Inlägg
9 oktober 2008
#18
jag håller inte riktigt med myran jag turbokonverterade min 740 med k motor det kostade mig 1500 ca o det tog 12 timmar att göra. när polare nsom köpte de nav mig bänkade den på mantorp i sommras så blev det 236 hk o det va det värt tycker jag

lever mitt liv i bredställ omgiven av däckrök

12 086 Inlägg
9 oktober 2008
#19
De här med trycktäta fuggisar, varför sätter man inte fuggen innan turbon?
Jag är inte så insatt i förgasarturbo smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 oktober 2008
#20
därför att turbon inte e en soppapump.....den ska trycka inte suga smile


Sök