Tokken skrev:
VW_67 skrev:
en kondensator gör nog ingen lycklig, för då har man sjuka fetischer...
och att nya batterier är bra är skitsnack, den dagen man kan tillverka ett idealt batteri, alltså utan inre resistans kommer jag hålla med om det.
Sååå du menar att en kondensator inte har en inre resistans..? För det är
väl då anledningen till att kondensatorn gör nytta enligt dig.
Jag håller med om att kondensatorerna är snabba på att leverera ström, snabbare
än många enkla batterier.. MEN!
Ett batteri placerat bak vid slutstegen kommer att göra samma jobb med bravur.
Du som verkar ha koll då på batterier och kondensatorer, hur många kondensatorer går
det på ett bra batteri?
Batterier som t.ex northstar, stinger, banner osv osv har idag sjukt bra prestanda mot
vad ett normalt DC batteri hade för 10 år sen.. Idag kan den prestandan mätas med
en normal kondensator. I bubblan t.ex där jag drar ur sjuka mängder ström matas
med 6st northstar 75Ah batterier och det sjunker vid burpar kanske 0,3-0,5V..
Blinkar i lampor.. nope.. inte ens lite.. om jag ska jämföra med kondensator? Näe..
Varför ska man det när du GARANTERAT inte hör den skillnaden när det dippar 0,3V..
Samma gäller musiklyssnade..
Det här kan man dalta med i eeevigheter och inte komma någonstans.
Jag säger fortfarande.. Kondensator.. använd den om det känns bättre.
Men den kommer inte att vara en hjälp mot en redan taskig strömbank.
OCH har du då en stabil strömbank så försvinner liksom behovet av
en kondensator i och med att batterierna är så pass snabba på att
leverera ström, ja till och med biltemas batterier har blivit riktigt bra på det.
Kondensatorer är a thing of the past.. man måste veta när det är dags att
släppa taget.
batteriers prestanda har förbättrats, det håller jag med om, men det är fortfarande inte bra.
självklart har en kondensator en inre resistans, men den är sjukt mycket mindre.
bra koll? jaa en utbildning i elektronik på två år vid universitet vore bortkastat annars...
du verkar tro att jag menar att man bara ska ha kondensatorer, det är fel. man behöver ett bra batteri för att slutsteget ska få nog mycket ström, gärna flera -PUNKT.
men hur bra batteriet än är så doppar spänningen alltid vid pulserande belastning, därför kan man om man vill avlasta batteriet och förlänga livslängden. dessutom upprätthålla effektivvärdet på spänningen och därmed höja effekten.
kondensatorn håller bara spänningen uppe under "blixtbelastningar"
den kompletterar, INTE ERSÄTTER!
en kondensator klarar av att hålla en liten laddning, men släpper den med enorm hastighet, ett batteri håller en stor laddning, men är spänningströgt.
1F=Q/U alltså laddning/spänning detta ger 12V 1F=12C (amperesekunder)
1Ah=3600C alltså behövs 22500 12V 1F kondensatorer för att ersätta laddningen i ett 75Ah batteri
låt säga att du har ett steg med ing. impedans på 0,1ohm.
maximal ström vid 12V som steget kan dra är då: 120A alltså en "effekt" på 1440W (skenbar effekt)
doppar spänningen 0,5V blir maximal ström: 115A skenbar effekt blir 1322W
enkel huvudräkning ger att du förlorar 118W
kan tyckas löjligt, men så är det. ett litet spänningsfall ger en rätt så stor effektförlust vid högre strömmar.
-klart man kan dalta i evigheter, men frågan är varför? det jag sa från början var att man kan använda en kondensator för att avlasta det svindyra batteriet, eftersom det tar skada av höga pulserande urladdningsströmmar (elektroderna sulfateras) och klart är att din spänning bara doppar 0,5V när du har 6 st northstar-batterier!