2950
Sök

En Fråga om Kondensator!

42 Inlägg
12 oktober 2007
#21
evilaudio skrev:
RF skrev:
Är trött som fan på alla diskussioner och var relativt kritisk till det och har aldrig gett mig in i diskussioner runt det men nu är det så att jag kan lova att det hjälper, ivf för mig!
Dock så tycker jag att 1F inte räcker till 1000 Watt, minst 1,5F är mitt tips, helst 2F till 1000 Watt om man har råd!
Ska själv köpa en till från RF!

Detta till trots så är det batteriet där bak som hjälper absolut mest eftersom strömmen totalt sett bibehålls enormt mycket bättre, slipper få stora dippningar när du spelar så ska du investera för runt 2000:- så hade jag nog köpt batteri först MEN utan kondensator så blinkar kupén hos mig!     

Vad rörigt det blev men skyller på ölen smile

blinkar din lampor i cupen så ka ja lova att de hänger på andra saker än att du behöver en konding.. kanske ser över din generator/laddrelät,batteriet,kablar å annat.. till 80% så e de generatorn som inte hänger me därför börjar de blinka.

Kloka ord trots bärsen!!!!!


Maskinförare
1 163 Inlägg
12 oktober 2007
#22
Vad jag har fått höra så, kan man egentligen inte gämföra en kondring och ett batteri, dom har 2 olika funktioner. men tillsammans så blir det en effekt. Desto längre sträcka strömmen ska passera i kabel, te.x från ett batteri under motorhuven, så tappar du effekt bara där om du inte har pararell koppla 2 batterier, (köp helst båda samtidigt) och från batteriet till kondring till steg. rätta mig om jag har fel. det här har jag hört av folk som tävlar i billjud. Sen var det massa babbel om peakar osv som jag inte fattade nått av. då jag inte är direkt intresserad. men rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

10 287 Inlägg
12 oktober 2007
#23
Jag är en jobbig jävel , jag vet, men man har problem med två saker om man skall kunna höra skillnad och det är dels att hörselminnet är väldigt begränsat i tiden. Så om man på en Måndag kör utan kondingar och på en Torsdag kör med så kan man inte via hörselminnet säga om det är skillnad såvida det inte är avsevärda skillnader (flera decibel). Andra problemet är pyskoakustisk bias - dvs att om man vet att det skall låta bättre därför att man tex har dyrare grejor - då tycker man att det låter bättre.
Därför måste all kvalificering av ljud göras i mätsekvenser där man dels kan skifta snabbt mellan varianterna och dels göra det så att den som lyssnar inte vet vad som är vad.
Alternativet är att mäta om man är ute efter storheter som låter sig mätas på ett sätt som alla kan vara överens om.

Notera att jag inte säger att du har fel, jag visar bara på problemen som infinner sig.

/Göran

P.S tränade lyssnare som sysslar med sådant på professionell basis - har lite andra förutsättningar att höra skillnad.....på låga och medelhöga nivåer. Över måhända 110dB så är det kört för dom också.


SBR skrev:
Sharky skrev:
Betydligt viktigare än kondensatorer är att ha fräscht batteri, tillräckliga kablar installerade på ett korrekt sätt och en bra generator.
Har man pengar över efter detta så är det fritt fram att smaska dit en kondensator.

Huruvida dom verkligen gör nytta i alla situationer är en annan sak.

/Göran

Jag håller med till viss del men det är trots allt en bra lösning och för min egen del så skjuter det på bättre och när jag spelar extremt högt så får jag bättre resultat så visst funkar dom....hur? How knows?? Ler

Jag kör med mycket feta kablar på min bägge kondar, se gärna bilden på min sida kamrat!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
12 oktober 2007
#24
Ja det gör man. Men det problem man får och som man vill avhjälpa är kabelns "tröghet" mot snabba strömändringar. Detta är en fysikalisk historia som kallas för induktans och som blir större ju längre en kabel är. Tjockleken spelar ingen roll här så man kan inte avhjälpa detta med 10000kvadrat.
Denna tröghet avhjälper man genom att ha en energikälla nära slutsteget.

/Göran

_Spawned_ skrev:
Desto längre sträcka strömmen ska passera i kabel, te.x från ett batteri under motorhuven, så tappar du effekt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

398 Inlägg
31 maj 2009
#25
kan inte en kondensator skydda ett steg på något sett?

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

2 914 Inlägg
31 maj 2009
#26
Pierre-na skrev:
kan inte en kondensator skydda ett steg på något sett?

hur? den "snabbar på" strömmen. det är nästan ingen skillnad då dagens batterier är MKT bättre än för ett tag sen då detta var ett bra hjälpmedel då batterierna var "sega" (av vad jag hört, lovar inget)

tillbaka till topic
jag ser INGEN nytta i min 2.0F konding som ger mitt 650 watts steg, ingen skillnad även om den är bara 6 mån gammal.
enligt mig finns det ingen anledning att ha konding, det är mitt livs sämsta köp, även före pokemonkort!
(och ja, jag pratar av min egna erfarenhet)
köp ett batteri istället för dom pengarna!!!!!!!!!!!! det är mitt råd.
Senast redigerat av kalle_kalle (31 maj 2009)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 juni 2009
#27
Har man en stabil strömbank behövs INTE kondensatorer!

Sätt inte ett plåster på en artärblödning!

Har man problem med strömmen fixar man det först, SEN om man nu tycker att man
vill ha en kondensator (som egentligen bara är snygg numer) så sätt dit en men
i och med att man fixat strömmen redan så är ju kondningen överflödig.

Dagens lite schysstare batterier levererar strömmen praktiskt taget lika snabbt
som kondensatorerna och det säger väl allt som behovet av en kondning.

Kondningen är inte ett mirakelpiller, det botar inte ett kasst batteri.

Kondensatorer är dyra och du får ett jäkligt schysst batteri för samma pengar, och gissa
hur många kondensatorer det ska till innan du ersätter ett bra batteri.
Senast redigerat av Tokken (1 juni 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

446 Inlägg
1 juni 2009
#28
Drönirettab skrev:
Nej, det gör inget.

jo, en för stor kondensator laddas inte upp nog snabbt och gör alltså ingen nytta.

446 Inlägg
1 juni 2009
#29
största fördelen med att använda en kondensator är att man avlastar batteriet. kondingen tar hand om de snabba "miniurladdningarna" som ett batteri inte klarar av att leverera.

och att den inte gör någon nytta ljudmässigt är lögn, för det gör den, om än väldigt lite.
hålls spänningen konstant kommer steget att dista betydligt mindre, men en konstant spänning är omöjligt att få ur ett batteri p.g.a. inre resistans.

se till att ha ett batteri som klarar av att leverera en kontinuerlig ström som är långt högre än vad som behövs, tillräckligt grova matningskablar för att inte få spänningsfall, och låt en kondensator hålla upp effektivvärdet.
jämför med glättningskondensator i ett växelströmsaggregat: glättningskondensatorer håller upp effektivvärdet på en växelspänning.

likströmmen som ett slutsteg matas med blir egentligen en växelspänning med ca 13V offset, eftersom steget drar ström "pulserande" och den inre resistansen i ett batteri gör att spänningen sjunker vid belastnig.

-koppla ett oscilloskop till batteriet när du spelar med hög belastning och titta på spänningen över batteriet, kurvan kommer INTE att vara rak. prova igen med en kondensator inkopplad, spikar i kurvan kommer att jämnas ut betydligt och inte bli lika branta.

alltså: när du har ett tillräckligt kraftigt batteri och kablar som klarar av att leda max ström, då kan man fundera på en kondensator om ekonomin tillåter det...

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 juni 2009
#30
VW_67 skrev:
största fördelen med att använda en kondensator är att man avlastar batteriet. kondingen tar hand om de snabba "miniurladdningarna" som ett batteri inte klarar av att leverera.

och att den inte gör någon nytta ljudmässigt är lögn, för det gör den, om än väldigt lite.
hålls spänningen konstant kommer steget att dista betydligt mindre, men en konstant spänning är omöjligt att få ur ett batteri p.g.a. inre resistans.

se till att ha ett batteri som klarar av att leverera en kontinuerlig ström som är långt högre än vad som behövs, tillräckligt grova matningskablar för att inte få spänningsfall, och låt en kondensator hålla upp effektivvärdet.
jämför med glättningskondensator i ett växelströmsaggregat: glättningskondensatorer håller upp effektivvärdet på en växelspänning.

likströmmen som ett slutsteg matas med blir egentligen en växelspänning med ca 13V offset, eftersom steget drar ström "pulserande" och den inre resistansen i ett batteri gör att spänningen sjunker vid belastnig.

-koppla ett oscilloskop till batteriet när du spelar med hög belastning och titta på spänningen över batteriet, kurvan kommer INTE att vara rak. prova igen med en kondensator inkopplad, spikar i kurvan kommer att jämnas ut betydligt och inte bli lika branta.

alltså: när du har ett tillräckligt kraftigt batteri och kablar som klarar av att leda max ström, då kan man fundera på en kondensator om ekonomin tillåter det...

Du kommer inte höra någon skillnad på det som du måste MÄTA dig till.

Kondensatorer gör folk glada och lyckliga.
Jag låter folk göra som dom vill.. mår man bättre psykiskt av att den
sitter där.. jättebra! Då har kondensatorn gjort nytta.

I en vanlig svenssonkärra är det totalt meningslöst med kondensatorer om
laddningen och spänningen i batterierna är OK.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

446 Inlägg
1 juni 2009
#31
en kondensator gör nog ingen lycklig, för då har man sjuka fetischer... tongue

en svenssonbil behöver ingen kondensator, det har du rätt i, men jag sa inget om svenssonbilar... man KAN hör skillnaden, men de flesta gör det inte. av den enkla anledningen att de inte vet vad de ska lyssna efter..

ljudkvaliteten blir inte märkbart bättre, men steget blir stabilare och spelar med bättre kontroll över grejerna. och att nya batterier är bra är skitsnack, den dagen man kan tillverka ett idealt batteri, alltså utan inre resistans kommer jag hålla med om det.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 juni 2009
#32
VW_67 skrev:
en kondensator gör nog ingen lycklig, för då har man sjuka fetischer... tongue

och att nya batterier är bra är skitsnack, den dagen man kan tillverka ett idealt batteri, alltså utan inre resistans kommer jag hålla med om det.

Sååå du menar att en kondensator inte har en inre resistans..? För det är
väl då anledningen till att kondensatorn gör nytta enligt dig.

Jag håller med om att kondensatorerna är snabba på att leverera ström, snabbare
än många enkla batterier.. MEN!

Ett batteri placerat bak vid slutstegen kommer att göra samma jobb med bravur.

Du som verkar ha koll då på batterier och kondensatorer, hur många kondensatorer går
det på ett bra batteri?

Batterier som t.ex northstar, stinger, banner osv osv har idag sjukt bra prestanda mot
vad ett normalt DC batteri hade för 10 år sen.. Idag kan den prestandan mätas med
en normal kondensator. I bubblan t.ex där jag drar ur sjuka mängder ström matas
med 6st northstar 75Ah batterier och det sjunker vid burpar kanske 0,3-0,5V..
Blinkar i lampor.. nope.. inte ens lite.. om jag ska jämföra med kondensator? Näe..
Varför ska man det när du GARANTERAT inte hör den skillnaden när det dippar 0,3V..
Samma gäller musiklyssnade..

Det här kan man dalta med i eeevigheter och inte komma någonstans.

Jag säger fortfarande.. Kondensator.. använd den om det känns bättre.
Men den kommer inte att vara en hjälp mot en redan taskig strömbank.
OCH har du då en stabil strömbank så försvinner liksom behovet av
en kondensator i och med att batterierna är så pass snabba på att
leverera ström, ja till och med biltemas batterier har blivit riktigt bra på det.

Kondensatorer är a thing of the past.. man måste veta när det är dags att
släppa taget. wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

446 Inlägg
2 juni 2009
#33
Tokken skrev:
VW_67 skrev:
en kondensator gör nog ingen lycklig, för då har man sjuka fetischer... tongue

och att nya batterier är bra är skitsnack, den dagen man kan tillverka ett idealt batteri, alltså utan inre resistans kommer jag hålla med om det.

Sååå du menar att en kondensator inte har en inre resistans..? För det är
väl då anledningen till att kondensatorn gör nytta enligt dig.

Jag håller med om att kondensatorerna är snabba på att leverera ström, snabbare
än många enkla batterier.. MEN!

Ett batteri placerat bak vid slutstegen kommer att göra samma jobb med bravur.

Du som verkar ha koll då på batterier och kondensatorer, hur många kondensatorer går
det på ett bra batteri?

Batterier som t.ex northstar, stinger, banner osv osv har idag sjukt bra prestanda mot
vad ett normalt DC batteri hade för 10 år sen.. Idag kan den prestandan mätas med
en normal kondensator. I bubblan t.ex där jag drar ur sjuka mängder ström matas
med 6st northstar 75Ah batterier och det sjunker vid burpar kanske 0,3-0,5V..
Blinkar i lampor.. nope.. inte ens lite.. om jag ska jämföra med kondensator? Näe..
Varför ska man det när du GARANTERAT inte hör den skillnaden när det dippar 0,3V..
Samma gäller musiklyssnade..

Det här kan man dalta med i eeevigheter och inte komma någonstans.

Jag säger fortfarande.. Kondensator.. använd den om det känns bättre.
Men den kommer inte att vara en hjälp mot en redan taskig strömbank.
OCH har du då en stabil strömbank så försvinner liksom behovet av
en kondensator i och med att batterierna är så pass snabba på att
leverera ström, ja till och med biltemas batterier har blivit riktigt bra på det.

Kondensatorer är a thing of the past.. man måste veta när det är dags att
släppa taget. wink

batteriers prestanda har förbättrats, det håller jag med om, men det är fortfarande inte bra.
självklart har en kondensator en inre resistans, men den är sjukt mycket mindre.

bra koll? jaa en utbildning i elektronik på två år vid universitet vore bortkastat annars...



du verkar tro att jag menar att man bara ska ha kondensatorer, det är fel. man behöver ett bra batteri för att slutsteget ska få nog mycket ström, gärna flera -PUNKT.
men hur bra batteriet än är så doppar spänningen alltid vid pulserande belastning, därför kan man om man vill avlasta batteriet och förlänga livslängden. dessutom upprätthålla effektivvärdet på spänningen och därmed höja effekten.

kondensatorn håller bara spänningen uppe under "blixtbelastningar"
den kompletterar, INTE ERSÄTTER!

en kondensator klarar av att hålla en liten laddning, men släpper den med enorm hastighet, ett batteri håller en stor laddning, men är spänningströgt.

1F=Q/U alltså laddning/spänning  detta ger 12V 1F=12C (amperesekunder)
1Ah=3600C alltså behövs 22500 12V 1F kondensatorer för att ersätta laddningen i ett 75Ah batteri


låt säga att du har ett steg med ing. impedans på 0,1ohm.
maximal ström vid 12V som steget kan dra är då: 120A  alltså en "effekt" på 1440W (skenbar effekt)

doppar spänningen 0,5V blir maximal ström: 115A skenbar effekt blir 1322W

enkel huvudräkning ger att du förlorar 118W

kan tyckas löjligt, men så är det. ett litet spänningsfall ger en rätt så stor effektförlust vid högre strömmar.


-klart man kan dalta i evigheter, men frågan är varför? det jag sa från början var att man kan använda en kondensator för att avlasta det svindyra batteriet, eftersom det tar skada av höga pulserande urladdningsströmmar (elektroderna sulfateras) och klart är att din spänning bara doppar 0,5V när du har 6 st northstar-batterier!
Senast redigerat av VW_67 (2 juni 2009)

21 761 Inlägg
2 juni 2009
#34
VW_67 skrev:
jo, en för stor kondensator laddas inte upp nog snabbt och gör alltså ingen nytta.

Nu var det ju sammanlagda antalet Farad det handlade om, inte storleken på kondingen. smile

21 761 Inlägg
2 juni 2009
#35
VW_67 skrev:
en F (farad) = 3600 C (coloumb, amperesekunder)
alltså klarar en 1F kondensator att leverera 3600 ampere under en sekund

Kika gärna i inlägg #17 och jämför med det du har skrivit, det är en viss skillnad.

VW_67 skrev:
ett bra batteri klarar på sin höjd 900A under en sekund, och tar dessutom skada av det.

Ett bra batteri kan gott och väl ge ut 900 A i 30 sekunder, däremot sjunker ju spänningen en hel del förstås. smile

VW_67 skrev:
det jag sa från början var att man kan använda en kondensator för att avlasta det svindyra batteriet, eftersom det tar skada av höga pulserande urladdningsströmmar (elektroderna sulfateras)

Sulfateringen beror oftast på djupa långvariga urladdningar, korta pulserande urladdningar hinner inte dra ur batteriet så att det bildas sulfat på plattorna.

446 Inlägg
2 juni 2009
#36
yes, jag skrev fel först, tankevurpa eftersom jag simultant skriver en uppsats just nu..

en Ah=3600 C, inget annat

446 Inlägg
2 juni 2009
#37
Drönirettab skrev:
VW_67 skrev:
jo, en för stor kondensator laddas inte upp nog snabbt och gör alltså ingen nytta.

Nu var det ju sammanlagda antalet Farad det handlade om, inte storleken på kondingen. smile

"storlek" på en kondensator är antalet farad... tongue
tidskonstanten blir högre ju "större" kondensatorn är.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
#38
VW_67 skrev:
Drönirettab skrev:
VW_67 skrev:
jo, en för stor kondensator laddas inte upp nog snabbt och gör alltså ingen nytta.

Nu var det ju sammanlagda antalet Farad det handlade om, inte storleken på kondingen. smile

"storlek" på en kondensator är antalet farad... tongue
tidskonstanten blir högre ju "större" kondensatorn är.

Så om man delar upp 2F på tex tio kondensatorer så laddas de upp långsammare för att totalen är 2F? wink


Men nåväl....jag säger som de andra, har man en stabil strömförsörjning så behövs inte en kondensator.
Dock KAN det göra nytta i enn klent system iom att den tar hand om de snabba dipparna precis som du säger, har man ett helt originalsystem på strömsidan så kanske det kan dippa ner till 12-13V istället för 11-12V utan den. Dock visar det ändå på att man har andra problem att lösa innan.

Så länge man ligger på 14V+ i systemet med det fullt belastat så kommer man riktigt långt. Dessa 0.4V gör bara ngr få watt beroende på vad man har för steg.

Kan ta min egna bil som exempel.
Hade en originalgenerator på 80A i min 240....bytta upp mig i generator till en på 120A från en 960 (har 142A idag) och passade på att byta kabalaget mellan generator och batteri till 50mm2 medams jag ändå höll på. Passade även på att skaffa en 14.8V regulator till generatorn och ligger idag mellan 14.4-14.5V bak vid steget (dippat ner till 14.3V som allra mest vid prov med låten Transistorized som var officiella DB-Draglåten på 90-talet). Och jag har INGA problem med dippande spänning överlag. Och detta med ett fritidsbatteri som kostar runt 8-900:-. Hur mkt nytta gör då en kondensator mig? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
#39
ett batteri motsvarar väl ca 17.000 kondingar i ampertid tongue

Jag har kört både med och utan, men som de säger i tråden så har man ordentlig strömbank så behövs inga kondingar, det lilla 1 konding hjälper oavsett Farad, ÄR en fis i rymden, sure det ger snabbt en liten ökning i spänningen då basen pressar men om vi säger att spänningsnivån är 14.4 basen slå och nivån går till 13.5v utan kondingar. vad tror ni nivån blir med konding?

Sen bör ju allt vara väldigt bra monterat, då man få spänningsförluster överallt om man slarvar så att sätta dit en konding kan även ge spänningsfall på det viset. hehe.

Lonefoxxen säger det väldigt bra. Men att en konding skulle hjälpa särskilt mycket, det är som att fisa i rymden inte särskilt anmärkningsvärt.


Supraman
2 300 Inlägg
3 juni 2009
#40
det verkar som att man i denna tråd utgår från att man kan köra med flera batterier och att alla kan köra med batterier i bagaget osv.
Verkligheten e inte så.
Som för dom flesta glada amatörer som bygger ljud så får man kompromissa och det finns dom som av ena eller andra anledningar inte kan göra den ultimata strömbanken.
Då får man försöka avhjälpa problemet på ett sätt som passar byggherrens krav och önskemål.

Ge bara ett svar på killens fråga och inte om kondingens vara eller inte vara.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök