3020
Sök

En Fråga om Kondensator!

33 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hur många Farad ska de vara på kondingen om man har Ett MDS Twelvehundered monoblock och en låda med dubbla Rockford fosgate punch 10" 400 W RMS, 800 W Peak?

1 058 Inlägg
10 oktober 2007
#2
megajane skrev:
Hur många Farad ska de vara på kondingen om man har Ett MDS Twelvehundered monoblock och en låda med dubbla Rockford fosgate punch 10" 400 W RMS, 800 W Peak?

1farad borde räcka..

PoLoud =D

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
10 oktober 2007
#3
fått höra att man ska ha ca 1 farad per 1000 watt, men om det är sant får nån annan avgöra tongue


10 287 Inlägg
10 oktober 2007
#4
Betydligt viktigare än kondensatorer är att ha fräscht batteri, tillräckliga kablar installerade på ett korrekt sätt och en bra generator.
Har man pengar över efter detta så är det fritt fram att smaska dit en kondensator.

Huruvida dom verkligen gör nytta i alla situationer är en annan sak.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
10 oktober 2007
#5
1,5f

Vandahl has been here.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
10 oktober 2007
#6
Sharky skrev:
Betydligt viktigare än kondensatorer är att ha fräscht batteri, tillräckliga kablar installerade på ett korrekt sätt och en bra generator.
Har man pengar över efter detta så är det fritt fram att smaska dit en kondensator.

Huruvida dom verkligen gör nytta i alla situationer är en annan sak.

/Göran

hehe, då börjar diskussionen igen wink

man lever bara en gång så lev väl!

86 Inlägg
10 oktober 2007
#7
Är trött som fan på alla diskussioner och var relativt kritisk till det och har aldrig gett mig in i diskussioner runt det men nu är det så att jag kan lova att det hjälper, ivf för mig!
Dock så tycker jag att 1F inte räcker till 1000 Watt, minst 1,5F är mitt tips, helst 2F till 1000 Watt om man har råd!
Ska själv köpa en till från RF!

Detta till trots så är det batteriet där bak som hjälper absolut mest eftersom strömmen totalt sett bibehålls enormt mycket bättre, slipper få stora dippningar när du spelar så ska du investera för runt 2000:- så hade jag nog köpt batteri först MEN utan kondensator så blinkar kupén hos mig!

Vad rörigt det blev men skyller på ölen smile

33 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#8
Men de gör inget om man har för många farad än vad som behövs egentligen ?

21 761 Inlägg
10 oktober 2007
#9
Nej, det gör inget.

1 785 Inlägg
11 oktober 2007
#10
megajane skrev:
Hur många Farad ska de vara på kondingen om man har Ett MDS Twelvehundered monoblock och en låda med dubbla Rockford fosgate punch 10" 400 W RMS, 800 W Peak?

1Farad på 1000watt

Men satsa på grova kablar och bra batteri i första hand

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

86 Inlägg
11 oktober 2007
#11
dbjanoz skrev:
megajane skrev:
Hur många Farad ska de vara på kondingen om man har Ett MDS Twelvehundered monoblock och en låda med dubbla Rockford fosgate punch 10" 400 W RMS, 800 W Peak?

1Farad på 1000watt

Men satsa på grova kablar och bra batteri i första hand

Vad baserar du det på?

Försäljarsnack eller erfarenhet?

141 Inlägg
11 oktober 2007
#12
jag kan säga ut efter erfarenhet att ett eller flera fräsha batterier hjälper mer än en kondensator. Grova kablar är ett måste(beroende på system hur grov kabel du ska ha) hellre för grova än tvärt om, annars blir det en så kallad flaskhals

86 Inlägg
11 oktober 2007
#13
Finns inget som heter för grova kablar wink


Personligen är jag av den åsikten att det kvittar hur många batteri du har så länge du inte har något som kan överföra strömmen tillräckligt fort från batteri till slutsteg!

16 197 Inlägg
11 oktober 2007
#14
skulle hellre satsa på ett nytt bra batteri.. för priset av 2 kondingar får ett tok vettigt batteri smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
11 oktober 2007
#15
RF skrev:
Är trött som fan på alla diskussioner och var relativt kritisk till det och har aldrig gett mig in i diskussioner runt det men nu är det så att jag kan lova att det hjälper, ivf för mig!
Dock så tycker jag att 1F inte räcker till 1000 Watt, minst 1,5F är mitt tips, helst 2F till 1000 Watt om man har råd!
Ska själv köpa en till från RF!

Detta till trots så är det batteriet där bak som hjälper absolut mest eftersom strömmen totalt sett bibehålls enormt mycket bättre, slipper få stora dippningar när du spelar så ska du investera för runt 2000:- så hade jag nog köpt batteri först MEN utan kondensator så blinkar kupén hos mig!

Vad rörigt det blev men skyller på ölen smile

blinkar din lampor i cupen så ka ja lova att de hänger på andra saker än att du behöver en konding.. kanske ser över din generator/laddrelät,batteriet,kablar å annat.. till 80% så e de generatorn som inte hänger me därför börjar de blinka.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

162 Inlägg
11 oktober 2007
#16
Tips från DLS:

En kondensator fungerar som en energireserv där
förstärkaren kan hämta extra ström vid stora effektuttag,
t.ex. vid kraftiga attacker i basen. Kondensatorn kan
jämföras med ett batteri men där kondenstorn har en
överlägsen förmåga att leverera ström snabbt, extremt
snabbt. Oavsett vad du har för slutsteg är en kondensator
oavsett storlek en förbättring. Det finns dock en
tummregel.
Ta reda på hur mycket effekt ditt slutsteg levererar
vid 13,8 Volt RMS. Alltså INTE maxeffekt. Lägg samman
effekten från alla kanaler.
Upp till 500 Watt = 0,5F
Upp till 1000 Watt = 1F
Upp till 1500 Watt = 1,5F
Upp till 2000 Watt = 2F
Upp till 2500 Watt = 2,5F
Upp till 3000 Watt = 3F
Det går utmärkt att koppla samman flera
kondensatorer. Montera om möjligt kondensatorn nära
slutsteget. En kondensatorer eller flera sammankopplade
kan försörja flera slutsteg.

10 287 Inlägg
12 oktober 2007
#17
Favorit i repris. Så här mycket energi innehåller en konding.

---------------------------------------------------
Repetition: Det är alltså alldeles för lite energi i en konding för att den skall kunna tjänstgöra som nåt slags batteri upp hålla upp spänningen i sig.

Energin i en konding räknas ut som W = (C*U*U) / 2 , där W är energin i wattsekunder, C är kapacitans i farad och U är spänningen i Volt.


Normalt bilbatteri:

- Antag 55Ah (amperetimmar)
- Antag en medelurladdningsspänning på 12V (14 V fulladdat och sedan sjunker det).
- En timma = 3600 sekunder

Då är energiinnehållet ( P = U * I och W = P * t) =>

12  * 55 * 3600 Ws = 2376000 Ws (eller tex en 10W lampa i 66 timmar)

Kondensator på 1F:

- Antag att den är uppladdad till 14V.

Då kommer den att innehålla:

W = (C*V*V) / 2 där W = lagrad energi, C = kapacitans, V = Spänning
=> W = (1*14*14) /2 = 98Ws (Joule) dvs tex en 10W lampa i ca 10sekunder.


Detta visar alltså att det krävs ca 24 000 enfaradskondensatorer för att ersätta ett bilbatteri.

/Göran

P.S. Jag orkar inte skriva om funderingarna om dom dynamiska aspekterna på yttre kondingar igen. Få se om jag piggnar till senare.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

905 Inlägg
12 oktober 2007
#18
Sharky skrev:
Favorit i repris. Så här mycket energi innehåller en konding.

---------------------------------------------------
Repetition: Det är alltså alldeles för lite energi i en konding för att den skall kunna tjänstgöra som nåt slags batteri upp hålla upp spänningen i sig.

Energin i en konding räknas ut som W = (C*U*U) / 2 , där W är energin i wattsekunder, C är kapacitans i farad och U är spänningen i Volt.


Normalt bilbatteri:

- Antag 55Ah (amperetimmar)
- Antag en medelurladdningsspänning på 12V (14 V fulladdat och sedan sjunker det).
- En timma = 3600 sekunder

Då är energiinnehållet ( P = U * I och W = P * t) =>

12  * 55 * 3600 Ws = 2376000 Ws (eller tex en 10W lampa i 66 timmar)

Kondensator på 1F:

- Antag att den är uppladdad till 14V.

Då kommer den att innehålla:

W = (C*V*V) / 2 där W = lagrad energi, C = kapacitans, V = Spänning
=> W = (1*14*14) /2 = 98Ws (Joule) dvs tex en 10W lampa i ca 10sekunder.


Detta visar alltså att det krävs ca 24 000 enfaradskondensatorer för att ersätta ett bilbatteri.

/Göran

P.S. Jag orkar inte skriva om funderingarna om dom dynamiska aspekterna på yttre kondingar igen. Få se om jag piggnar till senare.

jo men en kondensator används väl inte istället för batteri utan en kondensator används väl för sin förmåga att urladda snabbt vilket batterierna inte har?

10 287 Inlägg
12 oktober 2007
#19
Javisst. Men det är inte helt ovanligt att folk får rådet att om dom har låg batterispänning så kan detta avhjälpas med en konding för att "hålla upp spänningen". Så mitt inlägg var bara en redovisning av förhållandet mellan förmågan att lagra energi och därav grundtesen att man skall primärt lägga pengarna på batterier (och generator). Har man inte kräm där så spelar kondingarna ingen roll.

Och snabbhet kan vi ta en annan gång men problemet med den diskussionen är att frekvensmässigt skurna bassteg på låt oss säga 70Hz är väldigt långsamma. Skall vi ta det enkelt så kan dom ju max "vilja ha ström" med en frekvens på 70Hz - och det är inga problem för ett bilbatteri så länge som bilbatteriet sitter nära slutsteget.
Resonemanget runt yttre konding har med en annan sak att göra egentligen - nämligen strömsurge när nätdelen i slusteget switchar.

/Göran

loffe007 skrev:
jo men en kondensator används väl inte istället för batteri utan en kondensator används väl för sin förmåga att urladda snabbt vilket batterierna inte har?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

42 Inlägg
12 oktober 2007
#20
Sharky skrev:
Betydligt viktigare än kondensatorer är att ha fräscht batteri, tillräckliga kablar installerade på ett korrekt sätt och en bra generator.
Har man pengar över efter detta så är det fritt fram att smaska dit en kondensator.

Huruvida dom verkligen gör nytta i alla situationer är en annan sak.

/Göran

Jag håller med till viss del men det är trots allt en bra lösning och för min egen del så skjuter det på bättre och när jag spelar extremt högt så får jag bättre resultat så visst funkar dom....hur? How knows?? Ler

Jag kör med mycket feta kablar på min bägge kondar, se gärna bilden på min sida kamrat!!



Sök