Jag förstår din känsla, skulle också vara arg för att ha åkt fast när man tänkte släppa fram dem...
Men +30km/h är mycket och såvitt jag vet undre gränsen för att de ska röka på ditt körkort (ursäkta ordvitsen..) dina medtrafikanter p åsidan borde ha släppt in dig så polisen kunnat köra om, om de hade blåljusen på vill säga...
//offtopic
jag har sett ett antal exempel på poliser som helt klart begått "tjänstefel" (grovt?) i o m att de kört bra mycket fortare än vad vägen är föreskriven, UTAN blåljus
sånna gånger skulle man haft ögonen med och anmält det till befälhavaren (eller vad det nu heter inom polisen) tagit reg nr eller något så att ansvarig polis blivit noterad och varnad, sådant beteende hos polismakten gör just inte annat än uppmuntrar till fortkörning, dessutom är polisbilar precis lika hårda som personbilar att bli påkörd av...
ett annat exempel från tiden då JAG övningskörde, kom på en 50-väg mot en korsning, inga vägskyltar alls, således högerregeln!...Jag ska till vänster i densamma, blinkar i god tid, tittar till vänster, ingen bil, till höger ingen bil, väl framme i korsningen så har en polisbil kommit fram till korsningen, från mitt vänstra håll, således kommer jag från polisens högra sida, jag antar att polismannen kan trafikreglerna och gör en ansats till att köra ut i korsningen (bilen rullar hela tiden). men ack så fel jag hade, polisen bara kör på, helt obehindrat, till synes helt utan att ens uppmärksamma mig, så jag får tvärnita och snällt vänta tills polisen åkt förbi...
Borde inte lagens långa arm kunna styra sina ben och fötter så pass att de får stopp på sitt åkdon då de ska? Då önskade jag faktiskt att jag hade saknat allt vad "skrupler" heter och fullbordat min körning så att polisen drämt in i sidan på min bil, det hade känts underbart skönt på ett sätt, att få SÄTTA DIT polisen
//END Offtopic
//Kim3n
*edit* enligt miklen nedan så är det tydligen inte ens tjänstefel när polisen kör fortare än tillåtet utan blåljus, det har de rätt till om de behagar/finner lämpligt... *end edit*