3214
Sök

Beställde ett slutsteg. Någon med erfarenhet?

Konsult
1 247 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Som sagt, beställde ett slutsteg nyss. Blev nåt tjafs från totalljud. Det ligger på 2400w stabilt i 2ohm. Äsch slänger in länken istället, lättare då tror jag: http://www.totalljud.se/prod_show.asp?I … =414460663

Min fråga är:
Har någon beställt något liknande eller alternativt hört någonting om steget? Är lite nyfiken på hur det låter med tanke på dom relativt imponerande siffrorna för det priset. Basarna jag tänkte köra på det steget är 2 boss 12or av okänd art tongue (tänkte på att det kanske är bättre med ett stort steg än ett litet fjuttigt steg, dvs hellre för mycket än för lite)

ps. har ingen kondensator eller liknande för tillfället men jag är inställd på att sätta mig i bilen och åka någon stans där jag kan dra kort och få ett direkt smile

Tacksam för svar, även pm kan vara bra.

glömde nämna att all kritik mottages, bra som dålig.. vill verkligen veta vad det är för skräp jag impulsköpt nu tongue
Senast redigerat av Tagg3N (24 oktober 2007)

Mångsysslare
546 Inlägg
25 oktober 2007
Är själv inne på att skaffa något liknande steg från us blaster och tycker att de verkar vettiga. men har ingen erfarenhet, du får gärna lägga in ett omdöme i tråden när du testat vad steget går för...

1 058 Inlägg
25 oktober 2007
nu tycker ni att jag är jätte dum men dom här stegen är bluff!!!!! det är till och med bevisat på flera bilder att det inte lämnar några 2400W. kanske 600..

PoLoud =D

Skogsfan
649 Inlägg
25 oktober 2007
Det kan inte vara så att det är 2400 wmax då?
600wrms?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Amatör
444 Inlägg
25 oktober 2007
har osså varit inne på att köpa ett sånt här steg e snygga ialf o bra pris om dem nu e så bra som totalljud säger .. upp med ett omdöme så snabbt som möjligt så man vet =0)

Designer.
1 260 Inlägg
25 oktober 2007
Självklart ger det inga 2400wrms... Kanske inte heller 2400wmax, men så länge det driver på bra och du blir nöjd spelar väll inga siffror nån roll. smile

Effekten på steget (enligt hemsidan)
# Effekt Max:
2x1200Watt/2ohm
2x600Watt/4ohm
# Effekt Rms:
2x600Wrms/2ohm
2x300Wrms/4ohm
Senast redigerat av MIKK0 (25 oktober 2007)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

163 Inlägg
25 oktober 2007
Säkert så är det även uppmätt vid 14.4 V
# Effekt Rms:
2x600Wrms/2ohm
2x300Wrms/4ohm

Då är det riktigt bluff.

1 058 Inlägg
25 oktober 2007
det finns bättre steg för dom pengarna.

PoLoud =D

Team Autohifi!
865 Inlägg
25 oktober 2007
Ni kan enkelt räkna ut om det är en bluff eller inte!

Ta den tilltänkta max effekten på 2400watt dela den med avsäkringen vilket var 80amp och se om ni får en ström styrka ni har i bilen!

OBS!  Då är det dock en verknings grad gissningsvis på en 60% av detta värde med!

Detta skulle då göra 2400w x 1.67 ( verkningsgrad 60%) = 4008watt / 80 amp =50,1volt!

Och det har ni inte i en bil!

Då gör man så här i stället:
Ni har då 14.4 volt och avsäkring på 80 amp så blir summan 1152watt max utan verkningsgraden och med den ca 691watt

så kallt räknat ca 2x350watt få ni ut ur steget!

Good luck!

Ps.. hoppas något fattar vad som menas med detta;)

1 058 Inlägg
25 oktober 2007
där kom den ;P jag hade ett liknande svar från början som jag sen tog bort, ville inte såra era känslor men nu när ni har fakta så, det här steget suger !!!!!!!
Senast redigerat av vw_performance (25 oktober 2007)

PoLoud =D

Konsult
1 247 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Uppskattar verkligen alla svar smile Är jag inte nöjd med steget kan jag ju skicka tillbaka det, eller hur? tongue Det var lite av min tanke om det visade sig vara skräp :p men det kan ju trots allt vara så att det driver på rätt bra ändå därför kör jag på och skickar upp omdöme när jag fått hem det smile

452 Inlägg
25 oktober 2007
har du packat upp och använt steget kan du inte skicka tillbaka det!

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

Skogsfan
649 Inlägg
25 oktober 2007
de flesta siffrorna på stegen står väll uppmätta i 14,4v?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Team Autohifi!
865 Inlägg
25 oktober 2007
Faniskogen skrev:
de flesta siffrorna på stegen står väll uppmätta i 14,4v?

JA normalt sett så är alla effekt angivelser i 14.4 volt efter CEA modellen!
Dock så finns det leverantörer som anger sin effektuttag i både 12v & 13.8v.

Sen behöver inte detta steg vara dåligt på någotvis, men lite lustigt specat.
Detta är endå ett AB steg ( AB = analogt ) och då kan man gissa att det bör ligga en verkningsgrad på en 60% ca ( verkningsgrad = den del av ingående effekt som kommer ut till högtalaren efter alla typer av förluster ex. värmebildning.) Ett digitalt slutsteg har en verkningsgrad på ca 80%.

Ang. lämna tillbaka det så är det enligt konsumentköpslagen så att du kan lämna till baka din vara under de 14 första dagarna om inte det var angivet att detta köp kom genom en speciallbeställning eller liknade.
Dock så ska varan du köp vara i obrutenförpakning och oanvänd, är den inte det så ska du kontakta din återförsäljare och se vad ni kan komma fram till.
De vill nog som alla andra att du ska bli nöjd.

Good luck!

Konsult
1 247 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Tack för svaren.
Är medveten om att steget mycket väl kan vara bra, men något extremt är det ju självklart inte. Det får man helt enkelt inte för det priset. Om det nu är så att jag inte kan skicka tillbaka det så kan jag bara skicka i det att driva högtalarna i min sierra, dom ska ju steget orka med. Eller så säljer jag det till någon dum unge, brukar jag lyckas med tongue nejdå så elak är jag inte, men det är ju kul att prova eftersom det inte verkar som att det är så många som provat just det steget eller något i den serien. En rolig och kanske något dum investering men jag har inte så mycket annat att lägga pengar på smile

Steget kan nog dyka upp redan på fredagen så isf ska jag skriva ihop något om det på måndag efter att ha testat det under helgen med lite olika baslådekombinationer.

BilstereoNörd
576 Inlägg
26 oktober 2007
Ja om du missade det så står det faktiskt 1200wmax på själva steget och det heter ju faktiskt TwinFan 1200.. den andra maxeffekten på 2400watt det är bara påhitt..

Så du har fått rätt steg... och det kan nog maximalt ge 600wrms efter som det är specat 1200wmax enligt fabriken (efter som de tryckt det på höljet)..
Minus diverse ökade förluster vid 2ohms last så kanske 400-500wrms..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Konsult
1 247 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
BAE skrev:
Ja om du missade det så står det faktiskt 1200wmax på själva steget och det heter ju faktiskt TwinFan 1200.. den andra maxeffekten på 2400watt det är bara påhitt..

Så du har fått rätt steg... och det kan nog maximalt ge 600wrms efter som det är specat 1200wmax enligt fabriken (efter som de tryckt det på höljet)..
Minus diverse ökade förluster vid 2ohms last så kanske 400-500wrms..
// Tommy

det står 600w på steget wink men det verkar fungera så jag behåller det .. ska ställa in det och spöa den lite få se vad det är för någe smile

BilstereoNörd
576 Inlägg
26 oktober 2007
Om du har fått fel modell så ska du ju inte behålla det, du ska ju ha det du beställt iallafall??
Nu får du ju bara halva av halva effekten för den pengen, inte mycket att hurra för..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Konsult
1 247 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
BAE skrev:
Om du har fått fel modell så ska du ju inte behålla det, du ska ju ha det du beställt iallafall??
Nu får du ju bara halva av halva effekten för den pengen, inte mycket att hurra för..
// Tommy

menar att det står 600w nånting på steget dvs 1200w tongue samma sak som att 2400w steget har 1200w max på den smile Anledningen till att jag inte skickar tillbaka steget är för att det är nytt och jag skulle egentligen ha ett beg.

Steget jag fick orkar utan vidare driva mina 12" Boss Titanium, visserligen är dom inga höjdar högtalare men dom spelar på så iaf bakluckan fladdrar lite.

Mångsysslare
546 Inlägg
28 oktober 2007
då var det ett hyfsat steg för pengarna enligt dig då?

Sök