2823
Sök

Ändrör på Saab 9000 CSE 2.3t 97/98

36 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
Tjo!

Till att börja med så kan jag säga att jag är värdelös på bilar å meka så ha överseende!

Ok, nu äre så att jag skulle vilja sätta på ett nytt ändrör på Schaaben eftersom det gamla är halverst rostigt och fult.

Det jag skulle vilja veta är vad för mått på det rör som sitter på nu (alltså orginal) ? Jag är lite osäker på årstalet på bilen men 97 eller 98 är det.
Skulle vilja veta detta för att veta vad jag ska utgå ifrån när jag ska söka ett nytt rör på internet.
Ni får gärna komma med förslag på rör som ni tror kan funka bra och så smile

Finns det några andra saker jag ska tänka på vid monteringen? Kommer nog ta hjälp av någon lite mer kunnig men ändå smile

Tack på förhand!

654 Inlägg
2 november 2007
För att göra detta så måste du många ggr ha tillgång till en svets.
Sen beroende på hur pass fräsht ditt nuvarande slutör är så kan det gå att sätta en skarvmuff mellan nya och gammla..Men då måste du ha samma dimension på nya som det gammla är.Ev kanske en vinkelslip också kan göra det smidigare.

I princip alla dinmensioner från 2" - 6" (går säkert med större också:P) går att svetsa fast på din orginal burk.Ger kanske ett lite (knappt) bättre ljud (brummm brummm).
Själv hade ja valt ett 3,5" slutrör..ser bra ut på din saab och är inte allt för stort heller.

Enklast vid monteringen är nog att "hänga av" bakre burken från upphängningen så den hänger ned lite..Enklare att komma åt då.
Och sen som sagt en vinkelslip för at kapa bort gammla röret och sen en svets för att få på nya.
Om burken är väldigt rostig så borsta gärna av med stålborste eller dylikt för att få bra kontaktyta för svetsarna att sätta sig i.
Ev så kan även en lösning va att köpa en beg sport dämpare (orginal style på utformninge) och bara byta.(sista burken nu med slutröret på).

36 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
Blida skrev:
För att göra detta så måste du många ggr ha tillgång till en svets.
Sen beroende på hur pass fräsht ditt nuvarande slutör är så kan det gå att sätta en skarvmuff mellan nya och gammla..Men då måste du ha samma dimension på nya som det gammla är.Ev kanske en vinkelslip också kan göra det smidigare.

I princip alla dinmensioner från 2" - 6" (går säkert med större också:P) går att svetsa fast på din orginal burk.Ger kanske ett lite (knappt) bättre ljud (brummm brummm).
Själv hade ja valt ett 3,5" slutrör..ser bra ut på din saab och är inte allt för stort heller.

Enklast vid monteringen är nog att "hänga av" bakre burken från upphängningen så den hänger ned lite..Enklare att komma åt då.
Och sen som sagt en vinkelslip för at kapa bort gammla röret och sen en svets för att få på nya.
Om burken är väldigt rostig så borsta gärna av med stålborste eller dylikt för att få bra kontaktyta för svetsarna att sätta sig i.
Ev så kan även en lösning va att köpa en beg sport dämpare (orginal style på utformninge) och bara byta.(sista burken nu med slutröret på).

Om jag ska vara ärlig så förstod jag inte så mycket av vad du sa men ska men ska visa det för han som ska hjälpa mig :p
Tack så mycket för hjälpen! smile

Sök