3684
Sök

Gul pil blinkar i displayen på en 850 !

plattsättare!
804 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Det är så att en gul pil blinkar i displayen och jag vet inte hur man får bort det någon som vet?
det gör så att bilen slirar för det känns som vinteläget är i på automatlådan halvt lr vad man ska säga och dåligt med olja är det inte!
har testat att ta bort minus kabeln en timme för att den ska slockna men det hjälper inte!
när jag tog bort minus kabeln så hjälpte det tills ja va ute och körde och ställde bilen sen dagen efter så kommer den tillbaka

någon som vet hur man får ur det? lr får bort det?

det är en årsmodell 94:a

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

2 452 Inlägg
9 november 2007
ta ut databoxen o sätt i den efter att du gjort den strömlös ett tag med....brukar hjälpa....

döden kommer tillbaka

bäst
319 Inlägg
9 november 2007
min lös på min t5r 50 mil efterrasasde lådan! så kör inte me bilen

plattsättare!
804 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
turbodeath skrev:
ta ut databoxen o sätt i den efter att du gjort den strömlös ett tag med....brukar hjälpa....

nollställer man allt då ladd å hela köret om man gör det?

Medlem
www.pro-racing.se

bäst
319 Inlägg
9 november 2007
kolla oljan! det är ju något fel på bilen varför försöka släcka lampan då? inte bara fixa problemet?

plattsättare!
804 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
men om den lyser konstant då slirar den som satan då är ju vinterläget i kopplat!

Medlem
www.pro-racing.se

plattsättare!
804 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
ja vill ha bort det p.g.a att det är en växel som ligger i halvt lr så och om lampan inte är där så går den som vanligt så får man bort det så borde den gå som den ska?

Medlem
www.pro-racing.se

M3
40 Inlägg
9 november 2007
Blomsterberg skrev:
ja vill ha bort det p.g.a att det är en växel som ligger i halvt lr så och om lampan inte är där så går den som vanligt så får man bort det så borde den gå som den ska?

Så du tror att själva lampan styr något i växellådan??:S Börja kolla över växellådan istället efter vad det är som tänder lampan.

plattsättare!
804 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
Mockis skrev:
Blomsterberg skrev:

Så du tror att själva lampan styr något i växellådan??:S Börja kolla över växellådan istället efter vad det är som tänder lampan.

jo får ta och felsöka upp det får se om det händer något

Medlem
www.pro-racing.se

956 Inlägg
12 november 2007
kalle_fiat skrev:
min lös på min t5r 50 mil efterrasasde lådan! så kör inte me bilen

precis så var det för kompisen med...Det kalaset gick på 15000 kr...
Senast redigerat av golf88 (12 november 2007)

eldus veldus

4 824 Inlägg
12 november 2007
Om pilen blinkar så har den satt en felkod på lådan eller något som har med den att göra, kolla felkoderna genom att göra på följande sätt
Christian S skrev:
Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.

Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.

Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6

Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

kolla även oljenivån i lådan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

med lem
1 925 Inlägg
12 november 2007
pilen betyder ju att vinterläget är i, så det borde ju vara något med det eller ? smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

4 824 Inlägg
13 november 2007
_fillan_ skrev:
pilen betyder ju att vinterläget är i, så det borde ju vara något med det eller ? smile

Den LYSER inte utan den BLINKAR och det gör den när den indikerar att det något fel på lådan eller något i systemet till lådan.

Är rätt säker på att den inte lyser när man har i vinterläget utan den lyser när man väljer något av dom lägena som finns nedanför D läget.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
13 november 2007
Christian S skrev:
_fillan_ skrev:

Den LYSER inte utan den BLINKAR och det gör den när den indikerar att det något fel på lådan eller något i systemet till lådan.

Är rätt säker på att den inte lyser när man har i vinterläget utan den lyser när man väljer något av dom lägena som finns nedanför D läget.

på min lyser den när vinterläget är i samt läge "3" & "L".

2 Inlägg
18 februari 2014
gammal tråd men kan försöka få svar ändå.

har en volvo 855 -96 som den gula pilen LYSER på. Hittade i handboken att den lyser om man använt hög/låg växel kombinerat med vinterläget. MEN jag har inte använt något av det så vad kan vara fel då????? yikes

Forummoderator
18 171 Inlägg
18 februari 2014
albert_kga skrev:
gammal tråd men kan försöka få svar ändå.

har en volvo 855 -96 som den gula pilen LYSER på. Hittade i handboken att den lyser om man använt hög/låg växel kombinerat med vinterläget. MEN jag har inte använt något av det så vad kan vara fel då????? yikes

Jo. Det var en gammal tråd... Låser denna. Gör gärna en ny i denna avdelning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök