3441
Sök

Diesel motorn ryker? D24.

99 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#1
Tjenare!
Jag har precis renoverat motorn i min D24, har bytt alla packningar i toppen och planat den. Sedan när ja plockat ihop allt så ryker den som f*n. Så sa en till mig att det kunde va turbon, så kollade den, visade sig att det var stopp i returen så att den hade tryckt ur sig massa olja i avgasröret. När jag hade fixat returen och tagit ur all olja ut avgassystemet så ryker den fortfarande. Någon som vet vad det kan va för fel på den? Snälla hjälp sad

Eller tvärtom!

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
11 november 2007
#2
Vart ryker det ifrån? Det kan inte bara vara olja som förångas?

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

99 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#3
Det ryker från avgasröret, bak altså. Jo det tror jag också det är. Men det borde ju försvunnit?

Eller tvärtom!

Är jag Medlem?
125 Inlägg
11 november 2007
#4
tar den nån olja??  har du haft bränsle pumpen väck vid renovering?? i så fall är den fel inställd:/
går den sämmre eller??  hur mycket laddar turbon?

Gillar Merca

99 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#5
Nej nu tar den ingen olja, nåt ytterst lite kanske. Innan tog den ju hur mycket som helst.
Nej pumpen ska va rätt, mätte upp den när vi tog bort den och sen så sa dom på Karlbergs att den va bra inställd. Vet inte hur mycket turbon laddar, men ryker extra mycket när turbon laddar.... sad
Senast redigerat av Jollejas (11 november 2007)

Eller tvärtom!

44 Inlägg
11 november 2007
#6
Tjena...de är inte så att du blåst en tätning i turbon med tanke på den täta returen...

Mvh Jonth


99 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#7
Jag har också tänkt på det lite. Får väl plocka ner turbon och renovera den..

Eller tvärtom!

Är jag Medlem?
125 Inlägg
11 november 2007
#8
har du ställt upp pumpen på den??  för D24 med turbo ryker som f#n med upp ställd pump;)  ryker det som när du varvar upp den eller rycker den hela tiden även om du ligger på samma varv??

Gillar Merca

99 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#9
Nej har inte rört pumpen. men kanske ska prova att ställa ner den nåt?

Den ryker bara lite lite när man ligger på jämt varv, normal rök typ.
När ja varvar upp den så ryker den ju som f*n, speciellt när turbon börjar ladda! Då ser man inget bak.. sad

Eller tvärtom!

Är jag Medlem?
125 Inlägg
11 november 2007
#10
jaha  det är normalt att en D24 röker men inte så mycket,,, är nog för högt på ställd och du har nog lite högt ladd,, skulle inte tro att det är fel på turbon för dom brukar ju ta olja som f#n då:P    men prova att skurva ner pumpen då ryker den ju mindre...

Gillar Merca

99 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#11
Okej, ska ställa ner det lite imorn och prova smile
Hur vet jag om jag har för högt ladd då? roll

Eller tvärtom!

Egenföretagare
40 Inlägg
12 november 2007
#12
skräm på han på pumpen, en d24 ska ryka, eller som jag alltid sa när jag hade min 944 d24tic med uppskrämd pump, och sotade satan, " ingen fart utan rök"

MVH//Marcus


99 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#13
Jo har hört att dom ska ryka. Men om man ligger bakom och knappt ser nåt, då ryker det för mycket enligt min mening.

Är det svårt att ställa ner pumpen själv eller måste man lämna bort den?

Eller tvärtom!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
12 november 2007
#14
Jollejas skrev:
Jo har hört att dom ska ryka. Men om man ligger bakom och knappt ser nåt, då ryker det för mycket enligt min mening.

Är det svårt att ställa ner pumpen själv eller måste man lämna bort den?
Det sitter en plomberad skruv på sidan av pumpen, skruva den inåt tror jag så får den mindre sopp. Det kan ju oxå vara så att en diesel ryker mycket om spridarna är dåliga. har du provtryckt dem? Är spridarbilden bra?

Jag har fö. en d24 i min lt biltransport, den ryker som fan när den e kall men sen lugnar den ner sig!
Senast redigerat av v8rickard (12 november 2007)


99 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#15
v8rickard skrev:
Jollejas skrev:
Jo har hört att dom ska ryka. Men om man ligger bakom och knappt ser nåt, då ryker det för mycket enligt min mening.

Är det svårt att ställa ner pumpen själv eller måste man lämna bort den?
Det sitter en plomberad skruv på sidan av pumpen, skruva den inåt tror jag så får den mindre sopp. Det kan ju oxå vara så att en diesel ryker mycket om spridarna är dåliga. har du provtryckt dem? Är spridarbilden bra?

Jag har fö. en d24 i min lt biltransport, den ryker som fan när den e kall men sen lugnar den ner sig!
Okej, jag får kolla på det när jag kommer hem snart.
Nej har inte provtryckt dom. Hur provtrycker man spridarna då?

Nej den ryker kanske lite lite mindre när den är varm, men den ryker alldeles för mycket då också..sad


EDIT

Var ute förut och kollade om jag kunde ställa ner pumpen, men hittade ingen skruv med plomb på sad
Vore snällt omkan rita en ring på den skruven på bilden? smile
http://aycu26.webshots.com/image/34585/ … 953_rs.jpg

Eller tvärtom!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
13 november 2007
#16
Hej igen, jag fick aldrig länken att funka riktigt...
Men har du aldrig vart o rört på denna skruven och det har funkat förut tror jag nog inte det är den kanske...För motorn gick ok innan du renovera eller var den likadan då?
Du sa att du var säker på att pumpen var till 110% rätt ställd? Vet att dessa motorer är jävligt kännsliga om de inte står rätt, man skall hellst ha micrometer o massa skit när man nollar pumpen. annars skulle jag tippa spridarna, en kompis hade likande problem på sin gammle traktor. den rök som fan, inte vidare rapp på o starta osså var den orkeslös, har du märkbart sämre drag i motorn? Att kolla spridarna är kanske inte så svårt men man måste ju ha massa specialverktyg dessvärre... man kollar så att de öppnar vid rätt tryck och att det blir en fin dimma av diesel. Det du kan göra är ju gör en synlig kontroll, ser de brännda o jäkliga ut kanske du kan få tag i reserver från en annan motor!
RC

EDIT

Du har inte igentäppt luftfilter??
Senast redigerat av v8rickard (13 november 2007)


99 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#17
v8rickard skrev:
Hej igen, jag fick aldrig länken att funka riktigt...
Men har du aldrig vart o rört på denna skruven och det har funkat förut tror jag nog inte det är den kanske...För motorn gick ok innan du renovera eller var den likadan då?
Du sa att du var säker på att pumpen var till 110% rätt ställd? Vet att dessa motorer är jävligt kännsliga om de inte står rätt, man skall hellst ha micrometer o massa skit när man nollar pumpen. annars skulle jag tippa spridarna, en kompis hade likande problem på sin gammle traktor. den rök som fan, inte vidare rapp på o starta osså var den orkeslös, har du märkbart sämre drag i motorn? Att kolla spridarna är kanske inte så svårt men man måste ju ha massa specialverktyg dessvärre... man kollar så att de öppnar vid rätt tryck och att det blir en fin dimma av diesel. Det du kan göra är ju gör en synlig kontroll, ser de brännda o jäkliga ut kanske du kan få tag i reserver från en annan motor!
RC

EDIT

Du har inte igentäppt luftfilter??
Nej inte 100 % men den gick ju innan och har inte ändrat pumpen sen det..
Men som sagt den var ju inne på karlbergs verkstad och dom sa att pumpen stod rätt..

Nej tycker det är bra klipp i motorn..
Jag fick ju med en beg. topp när ja köpte den så det finns spridare på den om jag märker att någon inte ser bra ut..

http://www.garaget.org/gallery/archive/58983/189553_2ptkj9.jpg
Vart är skruven!?

Eller tvärtom!

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
13 november 2007
#18
hmm, ser inte skruven nu men ja tror den sitter på vänstra gaveln om jag inte minns fel... Var ett tag sen ja skruvade på den själv...tongue Kan kolla här hemma imorn eller så, har en pump löst liggandes...


410 Inlägg
13 november 2007
#19
Jao om du ser enligt denna bilden så, skruven ska sitta i fronten på pumpen om man kollar framifrån bilen och mot torped plåten.

http://i16.tinypic.com/8f4vtq0.jpg

Copyright @ Rybbs Production

99 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#20
Okej tackar smile får kolla den imorn smile hur mycket ska man skruva in den? ca 1/4 varv eller 1 varv? Är den känslig?

Eller tvärtom!


Sök