3393
Sök

Hur skall jag trimma min Volvo 740 16V ?

JÄRNA
76 Inlägg
11 november 2005
Trådstartare
#1
ge mig idèr om hur jag kan trimma min käre volvo 740 glt 16v...
skulle vara as schysst om ni kunde ge mig ider om hur jag kan öka hk antalet i min motor

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!
Vadå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väl inte för att tittas på!?

10 287 Inlägg
11 november 2005
#2
SKRIV VETTIGA SUBJECT.....
Nu är jag snäll och ändrar ditt "help me" till nåt bättre, men nästa gång låser jag tråden.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
11 november 2005
#3
Trådar finns om iofs om detta, men vi kör en till.

1: Har du tänkt att besikta den lagligt efteråt (dvs trimningen får inte vara uppenbar)?

2: Hur mycket pengar är du villig att lägga?

3: Vilka resurser har du?

/Göran


740 mannen skrev:
ge mig idèr om hur jag kan trimma min käre volvo 740 glt 16v...
skulle vara as schysst om ni kunde ge mig ider om hur jag kan öka hk antalet i min motor

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

JÄRNA
76 Inlägg
11 november 2005
Trådstartare
#4
tänkte lägga ner typ 5000-10000:- på trimmningen.... vill ju helst ha en b204ft sån motor som du har sharky.. och trimma på en sådan :-)

it's not the FART that kills, it's the SMÄLL!!
Vadå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väl inte för att tittas på!?

10 287 Inlägg
11 november 2005
#5
5-10000:-, ok. Då kan du glömma en turbokonvertering.

1: Elfläkt
2: Försök hitta nån som säljer chip till 16V.
3: Höj kompet (plana toppen). Motorn är i orginal tänkt för att funka på 91oktan. Kolla med tex Trendab vad dom säger.
4: Klipp remmen till balansaxlarna
5: Höja tändningen 3 grader genom att byta plats på stiften i kontakten till vevaxelgivaren.
6: Matchporta så att alla kanaler i toppen matchar insug och grenrör perfekt.

Har du sedan pengar kvar så kan nytt avgas med fullflödeskat vara värt att tänka på.

Lägg inte pengar på att byta ut orginal luftfilterbox mot öppet filter. Öppna istället upp luftfilterboxen i botten. (plocka ur den så ser man ).

Mvh
Göran

P.S Min motor är en B234, inte en B204, och komplett motor med turbo , sprut, mappning och kringutrustning såsom intercooler etc kostade runt 140.000 kr.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

xPuffra
196 Inlägg
11 november 2005
#6
funkar detta med att "byta plats på stiften i kontakten till vevaxelgivaren."?! blir det en märkbar effekt?


12 086 Inlägg
11 november 2005
#7
lindbergern skrev:
funkar detta med att "byta plats på stiften i kontakten till vevaxelgivaren."?! blir det en märkbar effekt?

Det gör man väl inte på en orginalare i första taget, anledningen att man sätter tidigare tändning är väl att förbränningen ska starta tidigare. Lr rättare sagt att den ska starta rätt vid höga varvtal så att man får optimal förbränning. Det är ju fördröjning mellan att fördelaren ger tändstiftet en ström till förbränningen antänds och den blir bara större o större vig högre varv då kan man kompensera med att ställa tillbax tändningen några grader

En orginalmotorn har "sen" tändning för att få en säkert gång.

33 Inlägg
23 juli 2007
#8
Om man nu ska skifta plats på stiften är det i fördelaren då eller??

220 Inlägg
23 juli 2007
#9
Vevaxelgivaren har väl inget med fördelaren att göra??

Crackert skrev:
Om man nu ska skifta plats på stiften är det i fördelaren då eller??


47 Inlägg
24 juli 2007
#10
Vart sitter den där nedra kontakten till vevaxelgivaren?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 juli 2007
#11
Matte88 skrev:
Vart sitter den där nedra kontakten till vevaxelgivaren?

Säker på att du bör ge dig på detta om du inte hittar kontakten?

Ett tips är at leda runt sprängkåpan, innanför sitter nämligen herr svänghjul...


461 Inlägg
24 juli 2007
#12
Chip, Extractor, Sportsystem, Sportluftfilter finns på http://www.kgtrimning.com/
Race/sport katt "om ni köper 88-" finns på http://www.katalysatorteknik.com/
Plana toppen gör ju dom flesta maskin verkstäderna
Kammar - http://www.stenparnermotor.se/
Hittade sjävl på turbo clubens forum för 800kr så kolla där och släng upp en köpes annons eller om du vill ha nya så fråga bara så vet dom vart det finns.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

47 Inlägg
28 juli 2007
#13
bumpe skrev:
Matte88 skrev:
Vart sitter den där nedra kontakten till vevaxelgivaren?

Säker på att du bör ge dig på detta om du inte hittar kontakten?

Ett tips är at leda runt sprängkåpan, innanför sitter nämligen herr svänghjul...

Jo.. jag förstår väll att givaren sitter någonstans runt svänghjulet, men kontakten behöver ju inte nödvändigtvis sitta där!?


7 Inlägg
28 juli 2007
#14
Köp en turbo moter ist o häng i så får man lägga en dag att byta när man kommer till Bes! men kanske inte så roligt om man skulle åka i en flygande! sj tycker ja inte det är lönt att trimma på en motor utan torbo man blir bara besviken av att inte få så mkt effekt man hoppats på:P

Varför Orginal När Man Kan Styla!

33 Inlägg
2 augusti 2007
#15
Necrodamus skrev:
Vevaxelgivaren har väl inget med fördelaren att göra??

Crackert skrev:
Om man nu ska skifta plats på stiften är det i fördelaren då eller??


Nej läste lite snabbt bara..

Proljece?
1 464 Inlägg
2 augusti 2007
#16
Tryck på 3" raka rör och parabol på skuffen så kommer den toppa lite över 200 smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

Avstängd
1 266 Inlägg
2 augusti 2007
#17
haxer skrev:
Tryck på 3" raka rör och parabol på skuffen så kommer den toppa lite över 200 smile

Hatar verkligen denna person. om du vet något om turbo och sug motorer, så borde du veta att man INTE ska ha 3" på hans motor.

och ja just det..hur går det med din rost ? är det inte jobbigt att laga rost på en bil från 1998 ? hade jag tyckt iaf
Senast redigerat av TheFinnishFlash (2 augusti 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

125 Inlägg
2 augusti 2007
#18
M.Persson skrev:
Chip, Extractor, Sportsystem, Sportluftfilter finns på http://www.kgtrimning.com/
Race/sport katt "om ni köper 88-" finns på http://www.katalysatorteknik.com/
Plana toppen gör ju dom flesta maskin verkstäderna
Kammar - http://www.stenparnermotor.se/
Hittade sjävl på turbo clubens forum för 800kr så kolla där och släng upp en köpes annons eller om du vill ha nya så fråga bara så vet dom vart det finns.

Tror inte du hittat trimkammar för 800kr till 16v! möjligtvis en standard 8v kam, typ k-h-kam eller vx-kammarna. Trimkammar till 16v går på minst 5000 för omslipade snälla upp till 10k för vassa typ.


29 Inlägg
20 juli 2010
#19
Folkraceshoppen.se säljer trimkammar till b234 för 2000:- plus att du måste skicka dina gammla kammar till dom. så inte så stora summor.


313 Inlägg
25 november 2010
#20
Jag skulle ha köpt en extraktor från KG eller Timos. expandera upp rördiametern till 2½" efter  extraktorn. Bygt ett ITB av gamla spjällhus från någon bil. Helst inte större än 42mm per spjäll för att inte tappa gashastigheten på låga varv, det är ju ändå en gatbil. Matchporta så gott det går. Skulle väll gissa på att det hamnar på närmare 220hk om du gör det rätt.

Se länk nedan för bild på ITB.
http://www.garaget.org/?car=70716&image=643539

Sedan får man väll se om man ska köpa sig något VEMS eller MS eller kanske till och med nya kammar.



Sök