3572
Sök

Lyssna på bilstereon med bilen avstängd?

892 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
Skulle vara trevligt att lyssna på bilstereon medans man mekar, men det drar ju på batteriet. Jag undrar hur länge man max BÖR lyssna innan man har dragit ur batteriet så det inte går att driva startmotorn, eller om det finns nått sätt man kan koppla in en batteriladdare så man kan ha allt igång de timmar man är i garaget.
Jag måste ju ha strömmen på så andra system drar ju de med. Har en voltmätare, men under hur många volt bör man stänga av? Den står på ca 11 med elen på men motorn avstängd.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

a.k.a aLan.
281 Inlägg
14 november 2007
vad jag har hört så mår inte stereon bra att matas med mindre än 12v , när jag höll på med förra bilen, så stängde jag av tändningen/stereon när den gick under 12.. då startade jag bilen och lät den gå några minuter..

Mvh

342 Inlägg
14 november 2007
Har också hört att det inte är bra att spela med stereon under tolv volt sad Men skaffa en Volt mätare så kan du juh se hur mycket ström det är kvar i batteriet

2 600 Inlägg
14 november 2007
11 volt låter lite tongue men ha du bara stereon på och inte slusteg och så kan du väll ha den igång en stund men hälst så ska det vara över 12 volt tongue på pappas focus så stänger stereon av sig efter en timme smile går ju att sätta på den igen men tro att den timmen finns där för en särkild anledning tongue

gör som jag kör gubba racer=)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
14 november 2007
Har du slutsteg så bör du inte lyssna på musik med för låg volt, men annars så brukar cdn slå av vid för låg ström utan skador..

Hur som helst, de är väl inte så svårt att bara koppla på batteriladdarn när du står i garaget, du kan väl inte behöva bygga in en jävel..? yikes big_smile

Är du orolig så byt till ett fräscht batteri med bättre kapacitet.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

892 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
Hmm, ok...det är så att bilen står alltid på ca 11 (lite över) när motorn är av, och kanske 13-14 när motorn är på...

Dåligt batteri? Brukar inte ha några andra problem...förutom att bilen är lite svag/rycker på lågt varv...men det har väl inget med batteriet att göra. roll

Jag har en laddare från ClasOlsson, men det är väl ingen topp-grej precis. Hur som helst så har den 2 lägen, Full charge och floating charge (om jag minns rätt), där full skulle vara att batteriet bör vara urladdat och får inte plockas ur förän det är färdigladdat, och float kan man ladda lite när man vill...
Vilket läge bör jag ha, gissar på float? smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

1 142 Inlägg
14 november 2007
fixa ett till batteri som du flyttar lver kablarna till så spelar du med de och när det batterit är slut laddar du de...tycker de lät bra i mina öron iallafall

2 600 Inlägg
14 november 2007
koppla på din clasolsson laddare så borde det funka bra smile vet inte redigt hur läget float är:P

gör som jag kör gubba racer=)

442 Inlägg
14 november 2007
jag har haft min sterio på i 7 timmar en ggr när jag höll på med en sak o ville ha lite musik(har inget slutsteg i bilen så). men de är la olika på alla, har ett bra batteri i min så.

52 Inlägg
14 november 2007
På PDOL körde jag med min bilstereo igång i många timmar, två dagar i rad.
Har slutsteg med ganska kraftfulla basar.
Startade utan problem när jag skulle hem (har dock 120AH batteri)

892 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
Ah, men det kanske funkar ett tag då iaf...eller så slänger jag på laddaren och håller tummarna. roll
Men då ska det funka med slutsteget med då?

Men tack för hjälpen! smile

Min projekt tråd

52 Inlägg
14 november 2007
Så länge det är hyfsat varmt i garaget borde bilen starta även med väldigt lite ström i batteriet.
Håll dig över 10V ska det gå bra.

21 761 Inlägg
14 november 2007
Det är bättre att ha batteriladdaren kopplad till batteriet medan man spelar stereon när motorn är avslagen.

Om batteriets spänning är ungefär 11V när stereon spelar på låg volym, då är det för låg spänning tycker jag. För att batteriet ska hålla ett längre tag så bör man inte låta det bli mycket urdraget (mer än 50%) ett stort antal gånger, då tar det mycket stryk. Om det händer ett fåtal gånger så brukar det gå bra.

Vilospänningen när ett vanligt bilbatteri är 50% urdraget är ca 12,2V.

52 Inlägg
15 november 2007
Drönirettab skrev:
Det är bättre att ha batteriladdaren kopplad till batteriet medan man spelar stereon när motorn är avslagen.

Om batteriets spänning är ungefär 11V när stereon spelar på låg volym, då är det för låg spänning tycker jag. För att batteriet ska hålla ett längre tag så bör man inte låta det bli mycket urdraget (mer än 50%) ett stort antal gånger, då tar det mycket stryk. Om det händer ett fåtal gånger så brukar det gå bra.

Vilospänningen när ett vanligt bilbatteri är 50% urdraget är ca 12,2V.

Sant, men folk säger att det inte är speciellt bra att ha batteriladdaren inkopplad heller, då startmotorn kan ta skada av detta. (Det är dock bara något jag hört, kan vara bullshit)

Maskinförare
1 163 Inlägg
15 november 2007
Annars kanske det underlättar att skaffa en vanlig stereo till garaget ? big_smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

52 Inlägg
15 november 2007
haha bästa idén faktiskt. tongue

21 761 Inlägg
15 november 2007
TheeDude skrev:
Sant, men folk säger att det inte är speciellt bra att ha batteriladdaren inkopplad heller, då startmotorn kan ta skada av detta. (Det är dock bara något jag hört, kan vara bullshit)

Det påståendet har iaf jag aldrig hört, finns ingen rimlig orsak till att startmotorn skulle må dåligt anser jag smile.  Däremot är det inte lämpligt att ha en oreglerad laddare inkopplad en längre tid eftersom laddspänningen kan bli ganska hög på en sån laddare, då finns risk att tex batteriet överladdas.

Att svara på trådskaparens fråga om hur länge man bör spela, det blir ganska svårt. Det beror ju på hur hög strömförbrukningen är, ju högre strömförbrukning desto mer sjunker spänningen och då är det svårare att veta hur mycket man egentligen har dragit ur batteriet.

Har man ett kraftigt och/eller ett stort batteri så klara det iof av att starta motorn även om det har blivit mycket urdraget, men då kanske man inte tänker på det när man sedan använder bilen och då fnns risk att man kör omkring ett långt tag med dåligt laddat batteri.

Om man inte laddar upp batteriet igen med en laddare, då kan cellplattorna sulfatera vilket knäcker ett batteri ganska lätt. Även om man kör bilen en lång stund så klarar inte generatorn av att ladda upp batteriet helt när det har blivit mycket urdraget, därför ska man använda en batteriladdare istället.
Senast redigerat av Drönirettab (15 november 2007)

9 Inlägg
15 november 2007
batteriet tar skada med för många urladdningar. och köra med batteriladdare på samtidigt är inte heller bra. alla fall med billiga laddare.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök