3354
Sök

Fundering om Nm / hk

16 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
#1
Hur var det där med att Nm och Hk var samma vid 7000rms?

Rätta mig om jag har fel

10 287 Inlägg
15 november 2007
#2
FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT


I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

191 Inlägg
15 november 2007
#3
...eller tvärtom.... wink

E30 325 Rösta gärna...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
16 november 2007
#4
För att bygga vidare på Sharkys resonemang och tydliggöra en i övrigt utmärkt förklaring

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

Det här ger att vid varvtalet 7023.5 rpm kan konstanten n förkortas bort då 7023.5/7023.5 = 1

Det står alltså egentligen P = M * 1 eller P = M eftersom M *  1 = M

Hoppas jag förtydligat lite för alla som inte läst klart mattekurserna i skolan ;-)

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Wankel
1 080 Inlägg
16 november 2007
#5
sorry för ot, men hur FAN lär man sig sånt där??
fattar inte ett skit haha

MDS Västerås

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
16 november 2007
#6
Läsa t.ex. fysik på gymnasiet är en bra början

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 november 2007
#7
zovix skrev:
Läsa t.ex. fysik på gymnasiet är en bra början

/Magnus

Just då hade man ju grava funderingar om varför man läste om vissa saker i matten, vilket man i dag är glad över att man gjorde smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

16 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#8
tack för svaren! smile

Rätta mig om jag har fel

Norrlänning
1 453 Inlägg
18 november 2007
#9
Inte för att förstöra sharkys fina uträkning, men tyngdaccelerationen är 9.82 sist ja hade fysik smile

Äntligen får man använda kunskaperna man fick i matte A,B,C,D och fysik A och B big_smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

10 287 Inlägg
18 november 2007
#10
Normalaccelerationen på jordytan är 9,80665 m/s2. Men genom att jorden är tillplattad vid polerna så skiljer g beroende på vilken latitud man befinner sig på. I Sverige brukar man runda av till 9.82m/s2.

/Göran

Ellertz skrev:
Inte för att förstöra sharkys fina uträkning, men tyngdaccelerationen är 9.82 sist ja hade fysik smile

Äntligen får man använda kunskaperna man fick i matte A,B,C,D och fysik A och B big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

ingen aning
687 Inlägg
18 november 2007
#11
är det så oberoende av hur effekt- och vridmomentskurvorna ser ut???

även zebran har sina fläckar

88 Inlägg
18 november 2007
#12

Kör ifrån mig om du kan . . . . . Allt under 500 Häster kallas för START MOTORER !
* * * BESTÄLL DINA MICKEY THOMPSON, 070 - 52 90 900, mickey.thompson@home.se


Sök