3555
Sök

Angående installera billjud ( nybörjare)

Ragge
32 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Hallå.

Aldrig gjort mer med bilens ljud än byta stereon, men nu ska jag försöka få ett ordentligt ljud i bilen. Läst runt lite om hur det går till osv, men tänkte höra lite med er här på forumet också.

1 baslåda kopplat till ett monoblock , sen koppla monoblocket till ett 4 kanals slutsteg, sen koppla 4 st koaxialhögtalare till 4kanals-steget (ska det vara koaxial alla 4?), sen 4kanals-slutsteget till stereon ?  Allt som har med batteriet att göra tror jag att jag har förstått redan så tog inte med det.

Kanske blev lite rörigt men hoppas ni förstår ^^

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat

21 761 Inlägg
26 november 2007
Nja, det mesta var rätt men inte riktigt allt smile. Om stereon har två par lågnivåutgångar, dvs Front och Rear, så brukar man koppla Rear till basarnas steg (monoblocket) och koaxialhögtalarnas steg till Front.

På det sättet kan man från stereon finjustera ljudvolymen för basen och koaxialerna oberoende av varandra.

Men det behöver inte vara koaxialhögtalare, det kan i många fall bli ett bättre ljud med separat midbas och diskant (kitsystem). Dessa kitsystem kan ofta, men inte alltid, ha ett bättre delningsfilter så att tex diskanten inte får ett vasst ljud.

På de lite mer påkostade koaxialhögtalarna så sitter det nog ett ganska bra delningsfilter, då blir det säkert ingen större skillnad i ljudkvalitet jämfört med kitsystem. Fördelen med kitsystem är dock att om man sätter diskanten på tex instrumentbrädan eller i A-stolpen, så lyfts ljudbilden upp och ljudet hörs lite mer "framifrån" än "nerifrån".

Ragge
32 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Okok:P  Stereon har 2st lågnivå, så nu vet jag hur jag ska koppla, någorlunda i alla fall.smile tackar tackar
Senast redigerat av ragge____ (27 november 2007)

" The only dependable thing about the future is uncertainty"
http://www.gamefaqs.com/features/mygame … ferentbeat

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök