4168
Sök

vilken volvo för drifting?

7 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#1
Hallå!

Jag tänker köpa en volvo för att sladda lite med i vinter.  Vilken är bäst av 340/360-240? Tanken är väll oxå att fixa i ordning bilen oxå "trima den lite inför sommaren..

////Nybörjare smile

933 Inlägg
9 december 2007
#2
jag skulle lätt valt 340
du behöver ju inte lika mycket hk i den som i 240 (jag antar att 340 väger mindre)
och sen att den är lite udda.
Det skulle varit mitt val
Senast redigerat av martincool (9 december 2007)


Gödseldräng
4 529 Inlägg
9 december 2007
#3
eller en 460 turbo ? eller var det 440 turbo dom hette ?
dom är ju lite små tuffa tongue
går väl rätt bra med turbo på dom wink


1 060 Inlägg
9 december 2007
#4
jag hade nog satsat på en 240 i de fallat!! 440/460 är framhjulsdrivna wink

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

Chef
379 Inlägg
9 december 2007
#5
360 av senare modell är väl hyfsat ok, då med B200K motorn. men typ en gammal 340/360 med B14-B19 motorn är totalt värdelösa som bilar..... skulle duga som sänke smile

240, eller ännu hellre en 740, då 740:in är 50 kg lättare över bakhjulen än 240, med det är 740:in lättare att kontrollera sladden.

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

7 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#6
Ok B200K motorn hur är den att trimma då? om jag har förståt rätt så är inte det b20n?

509 Inlägg
9 december 2007
#7
940 turbo borde väl vara den sista turbo bilen med bakhjulsdrift men mest klös i?

218 Inlägg
9 december 2007
#8
jag kan bara säjja att 340/360 är roliga någge vetlöst, Fast då ska man ha b200 big_smile eller om man sätter i en B23


864 Inlägg
9 december 2007
#9
360 är väl framhjulsdriven?

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
9 december 2007
#10
Tuffhaggman skrev:
360 är väl framhjulsdriven?

Nej den är bakhjulsdriven

486 Inlägg
9 december 2007
#11
240 är lite bättre att sladda med. För dom e lite längre så det e lättare att åka kontrollerade ställ. Min erfarenhet är att 340:n gärna vill snurra när man när man får brett ställ.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

bjompa
9 december 2007
#12
Jag har en 360 GL -88 med B200k-motor, därför tänkte ja ge dej följande råd..

Om du nu väljer en 360 me B200k motorn asså den lite nyare varianten.. då ska du börja med att byta avgassystemet iaf.. de som sitter orginal är troligtvis byggt av en väldigt farträdd människa..
Systemet stryper så in i helvete...
Främre röret börjar som ett S, sen vidare, givetvis en kat. som måste spettas eller tas bort.. sista burken är oxå strypande eftersom den är stor å så går rören in å ut på samma sida...
Kort sagt mycke böjar å jävulskap helt i onödan...
Sen är väl b200-motorn ganska slö i sej oxå..
En komips hängde i en b21a å de vart en jävla skillnad, även att de inte skiljer speciellt mycke effektmässigt..

så en 360 me b21/b23 eller liknande är inte helt fel... lätta som fan att sladda me.. du behöver inte heller använda så mycke gas heller då bilen väger 100kg över bakaxeln. (Vikten stämmer kanske inte riktigt men de är inte långt ifrån)

7 100 Inlägg
9 december 2007
#13
Team-Adolfsson skrev:
eller en 460 turbo ? eller var det 440 turbo dom hette ?
dom är ju lite små tuffa tongue
går väl rätt bra med turbo på dom wink

men dom är ju framhjulsdrivna?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Dr Snuggles
956 Inlägg
9 december 2007
#14
bmx skrev:
Team-Adolfsson skrev:
eller en 460 turbo ? eller var det 440 turbo dom hette ?
dom är ju lite små tuffa tongue
går väl rätt bra med turbo på dom wink

men dom är ju framhjulsdrivna?

Ja det är dom, så just därför ska man INTE ha dom på vintern big_smile

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Pan
9 december 2007
#15
Polare har en 360 och jag en 740 min går att åka bredare med men han har goare diffrential. Vet inte om det sitter lamell diff eller något på den men den är odiffad oftast iaf vilket är rätt gött.

Mvh

7 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#16
nej vi snackar 340/360 inte 440

226 Inlägg
9 december 2007
#17
jag skulle satsa på en 345GLS eller en 360GLT då dom har störst motorer, samt har 300:ns växellådan vid bakaxeln så den har bättre viktfördelning bak-fram än sej 240-740...
hade en 345 GLS som första bil å den va skit kul på vintern big_smile


Chef
379 Inlägg
9 december 2007
#18
B200K ser ut som en B21/B23, så frågan om det egentligen inte är en sån fast nerstrokad till 2.0 liter.

Du skulle säkert kunna slänga i en B23E från en 240/740 GLT, med 131 hk. är väl 112? i 360 GLT?

Men som andra säger också så är 240/740 längre, och lättare att kontrollera, lång hjulbas är bra.

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

7 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#19
skruva kan jag så vad för motor som sitter i är väll inte största frågan tänte mer på balansen i bilarna,komfort osv .. tack för alla tidigar svar det lutar åt en 360 jag tror den blir bäst som sleeper..............smile

5 Inlägg
10 december 2007
#20
tjena om jag var som du skulle jag köpa en 360 glt för dom rätt bra!! hade en sån förra vintern men jag sladde ner ett järn staket så det vart skrot men kul hö hö!!



Sök