3373
Sök

Tänk på det här om du kör utan bälte..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 december 2007
Är folk så dumma att inte förstå vad det innebär att köra utan bälte så tycker ja de kan skylla sig själva. Det lär väl knappast vara någon som får en AHA upplevelse nu? Hoppas inte de iaf tongue

892 Inlägg
9 december 2007
Använder bälte även om jag bara ska till macken och köpa nått. Ser till att alla passagerare har bilbälte med, fast kanske mest av den anledning av böterna man får ifall passagerare åker utan. roll

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

16 197 Inlägg
10 december 2007
barrre skrev:
evilaudio skrev:
camaro67 skrev:

Du måste väll få montera ett 2-punkts eller 3-punkts?
Det måste väll ha funnits som tillval?

de finns inga fästpunkter i bilen som är avsedd för de.. snacka me stationschefen när ja besikta sist å han sa att eftersom den aldrig haft de vid nån besikting så måste ja göra en krocktest om ja skulle eftermontera bälten.. men får mig kvittar de eftersom ja HATAR å ha bälte på mig.. om ja nu inte rejsar vill säga.

ehh? det fanns 2-punkts bälten i chevelle redan från -64.
Du har med största sannolikhet fästpunkterna i golvet. Titta lite nogrannare bara.

bilen har haft 29 ägare å de va "lapp på lapp" i golvet när vi köpte den så hela golvet e bytt..

å även man de skulle va så kommer ja aldrig stoppa i bälten i den...hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
10 december 2007
henand372 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=TPpU5azjCB8

Säger då det!

jo där lär ju bältet säkert hjälpa.. haha

"Testar man inte så får man aldrig veta"

245 Inlägg
10 december 2007
henand372 skrev:

Säger då det!

Kom å tänka på när jag hade lånat en toyota buss för att flytta grejer och sent på natten får möte av en långtradare som kör om en annan långtradare! Då jag inte har nån dödslängtan så kastar jag ut bilen i vägrenen och skänker en tacksamhetens tanke att det inte var nått hinder i vägen för mig för då hade den eller det fått en flygfärd.

Ang filmen så hade det antagligen gått lika illa för mig o bilen som på filmen om jag inte kastat ut bilen i vägrenen vilket m a o hade inneburit en snabb död förhoppningsvis i en numera likkista istället för bil.

Maskinförare
1 163 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Angående varför jag startade den här tråden, är för att jag vet bland dom jag känner, så slarvar många med bälte.. Ville bara få folk att lyfta på ögat och slänga en tanke till varför det finns bälte i bilen.

Blev faktiskt också intresserad, nån som orkar räkna på vad en fullbur samt 6-punkts bälten gör i säkerhet ? ;D

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

1 754 Inlägg
10 december 2007
Vill ha en GRYM bur och 6-punktsbälte i bilen tongue

Man har väl större chans att överleva då?

Jag kan inget om allt.

Maskinförare
1 163 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
logiskt sett så ökar väl chansen att överleva, kolla bara WRC krascher.. :S
Ifs dom bilarna är ju byggd med HÖG säkerhet. Sen är det inte säkert att buren gör mer nytta än den är farlig, beror på vem som gjort buren, osv..

schtek
478 Inlägg
10 december 2007
Ddem är ju svetsade och byggda på etthelt annat sätt så att bilen SKA deformeras och att kupen ska vara intakt och en egen del av bilen, se NASCAR och dragracing bilar tex.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
10 december 2007
henand372 skrev:

Säger då det!

Fyfan de tog ju aldrig slut!!

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

987 Inlägg
10 december 2007
henand372 skrev:

Säger då det!

Åååhfyfan.. dra på fan.. Den vart ju bara MOS!

i like it load

17 Inlägg
10 december 2007
Men sedan kan man ju använda ett bälte på rätt OCH fel sätt.
Bältet kan ju även vara en dödsfälla - som sagt, så det gäller ju att man vet hur det ska ställas in och sitta osv.
Var ju en (säkert fler..) liten tjej som blev "halshuggen" av sitt bälte för att de satt för högt upp, att det låg mot halsen (de frontalkrockade i 90 km med ett rattfyllot som körde i 130).

Men att köra utan bälte är verkligen... inte bra.
Jag blir TOKIG på min sambo som ALLTID sätter på sig bältet när han börjat köra. Är inte det jobbigare?!
Istället för att ta allt på en gång innan han börjar rulla iväg, så måste han ut på 70-vägen, hinna köra så att han fått i 4.an-5.an och SEDAN sätter han på sig bältet! Fumlar med ratten osv.
Han hade ju kunnat dö fan 10 gånger på den lilla sträckan! ARGH! Hatar att han ska vara så puckad.. men konstigt nog älskar jag honom ändå. xP
Senast redigerat av turbotrollet (10 december 2007)

Troligen galen...
567 Inlägg
10 december 2007
Bara idioter som åker runt utan bälte...

Han hette (precis som jag) Johan, min syssling. Han sladdade upp och ned på vägbanan många gånger innan bilen välte över på taket och en sten gick in genom vindrutan. Då Johan inte hade bälte på sig så föll han framåt och stenen trängde in i hans hjärna. Han avled omedelbart, 21 år gammal. Hade han haft bälte på sig hade han överlevt den kvällen.
Senast redigerat av mebben (10 december 2007)

1 754 Inlägg
10 december 2007
Sant, utan bälte kan man vara körd.

Jag kan inget om allt.

Maskinförare
1 163 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Ajja, hoppas läsningen fick nån som inte använder bälte att tänka om...

Muttley
10 december 2007
använder bälte alltid var jag än kör någonstans.! och de ska även mina passagerare göra annars kan de faktsikt ta och transportera sig på annat vis. I min bil gäller bälte så är de helt enkelt.  även när jag åker med andra tjatar jag om bälte om de inte tar de på sig då faran är jävligt stor att jag själv åker på stor skada bara för att andra idioter som åker med vägrar ha ett snöre runt sig.

4 506 Inlägg
10 december 2007
Bälte är en självklarhet för mig, Passagerarna får gärna gå ist om dom vägrar  ta på sig bälte. Jag acsepterar det inte om dom vill åka utan.

har en polare som envisar sig med att inte använda bälte, han påstår att det känns som han ska bli strypt, och att det skaver + han kan tydligen inte vri sig och kolla döda vinkeln med bälte på? Endå har vi krockat en gång och då krossade han framrutan med sitt huvud...

Vet inte varför han ska vara en sådan jävla idiot ibland..

Kan du andas kan du dö.

Meister
6 763 Inlägg
10 december 2007
henand372 skrev:

Säger då det!

Det finns bara en bil som är farligare att krocka med än VW typ1(bubbla) och det är VW typ2(buss/pickup) big_smile

8 156 Inlägg
11 december 2007
P.S. Nu vet jag att Gud inte finns.
Det är en titel på en film om några av mina bekanta som omkom midsommarkvällen 1992.
Föraren hade bälte och överlevde. Dom som inte hade det kastades ut ur bilen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
11 december 2007
camaro67 skrev:
henand372 skrev:

Säger då det!

Det finns bara en bil som är farligare att krocka med än VW typ1(bubbla) och det är VW typ2(buss/pickup) big_smile

Jaha? En tidigt Toyota Hiace då?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök