3475
Sök

Volvo 940 laddtryck

1 062 Inlägg
14 augusti 2008
#61
Jens_940 skrev:
Ricky skrev:
har nu monterat min tryckklocka från turbomeck.se och kan säga att jag är nöjd med den, så kan redkomdera han till andra smile kostade 685 med frakt...

Okej! Svårt att installera och justera in? Vad laddar du nu? Skillnad effektmässigt?
Kan jag använda mig av den då jag sen ska chippa bilen hos BSR, då de vill att jag ska använda deras 1,0 wastegateklocka...


Jens

jag laddar ca 0.8...lite smål pill var det att justera in laddet, men justera lite på måfo först, sen åkte jag och ute testade, sen små justera ja lite bara på känn, och vips så hade ja lagom ladd smile nej är rätt lätt att sätt ditt den, man får ta bort slangen från turbon till luftburken, sen är det bara att släppa på två stycken bultar 12ans nyckel, sen sitter det en sprint under turbon, du ser den när du kollar under den... ja tror inte det spelar nån roll vilken klocka du kör med..
Senast redigerat av Ricky (14 augusti 2008)

128 Inlägg
15 augusti 2008
#62
Ricky skrev:
Jens_940 skrev:
Ricky skrev:
har nu monterat min tryckklocka från turbomeck.se och kan säga att jag är nöjd med den, så kan redkomdera han till andra smile kostade 685 med frakt...

Okej! Svårt att installera och justera in? Vad laddar du nu? Skillnad effektmässigt?
Kan jag använda mig av den då jag sen ska chippa bilen hos BSR, då de vill att jag ska använda deras 1,0 wastegateklocka...


Jens

jag laddar ca 0.8...lite smål pill var det att justera in laddet, men justera lite på måfo först, sen åkte jag och ute testade, sen små justera ja lite bara på känn, och vips så hade ja lagom ladd smile nej är rätt lätt att sätt ditt den, man får ta bort slangen från turbon till luftburken, sen är det bara att släppa på två stycken bultar 12ans nyckel, sen sitter det en sprint under turbon, du ser den när du kollar under den... ja tror inte det spelar nån roll vilken klocka du kör med..

Okej så jag kan köra med en ftt-klocka tills vidare eftersom jag ska vänta med att chippa bilen, och klarar den verkligen 0,8 utan chip?

Jens


1 062 Inlägg
15 augusti 2008
#63
Jens_940 skrev:
Ricky skrev:
Jens_940 skrev:

Okej! Svårt att installera och justera in? Vad laddar du nu? Skillnad effektmässigt?
Kan jag använda mig av den då jag sen ska chippa bilen hos BSR, då de vill att jag ska använda deras 1,0 wastegateklocka...


Jens

jag laddar ca 0.8...lite smål pill var det att justera in laddet, men justera lite på måfo först, sen åkte jag och ute testade, sen små justera ja lite bara på känn, och vips så hade ja lagom ladd smile nej är rätt lätt att sätt ditt den, man får ta bort slangen från turbon till luftburken, sen är det bara att släppa på två stycken bultar 12ans nyckel, sen sitter det en sprint under turbon, du ser den när du kollar under den... ja tror inte det spelar nån roll vilken klocka du kör med..

Okej så jag kan köra med en ftt-klocka tills vidare eftersom jag ska vänta med att chippa bilen, och klarar den verkligen 0,8 utan chip?

Jens

ja du kan köra med ftt klocka så länge, men då måste du ju köpa en klocka till sedan.. glömde skriva att jag har chipat den oxå...

145 Inlägg
15 augusti 2008
#64
Tråkiga är ju att den blir ju trött även med chip och 1bar tongue
och då kommer man bara få riva mer och byta fler saker.


854 Inlägg
15 augusti 2008
#65
Köpte en 940 ltt -96 igår och den skulle vara otrimmad... när jag senare betraktade motorn mer noggrant efter att det kändes som att det var mer än 135 hk så såg jag att det satte ett litet t-kors mellan turbon och tryckklockan. Jag vet att det inte är bra och ska återställa till orginal snarast men det vore kul att veta laddet på ett ungefär och hur mycket extra kräm det kan ge?


1 661 Inlägg
15 augusti 2008
#66
Köp en turbotrycksmätare

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
15 augusti 2008
#67
Svårt att säga, men jag provkörde en 940 ltt som jag tyckte gick alldeles för bra för att ha 135hk. Såg också att nån hade satt t-kors på wg-slangen, det konstiga var att jag inte hörde några spikningar wink

Jag gissar på att den laddade 0,5-0,7, svårt att säga wink


854 Inlägg
15 augusti 2008
#68
Det är på väg, men som jag skrev så köpte jag bilen igår.


One Man Clan
4 287 Inlägg
15 augusti 2008
#69
Kmarcus skrev:
Köpte en 940 ltt -96 igår och den skulle vara otrimmad... när jag senare betraktade motorn mer noggrant efter att det kändes som att det var mer än 135 hk så såg jag att det satte ett litet t-kors mellan turbon och tryckklockan. Jag vet att det inte är bra och ska återställa till orginal snarast men det vore kul att veta laddet på ett ungefär och hur mycket extra kräm det kan ge?

De gör inget om den är pyst så länge laddet inte går över 0.6 bar..... Ni som säger att de är farlig kan ju gärna förklara varför..


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
16 augusti 2008
#70
Precis som du säger så är det inte farligt om laddet inte överstiger 0,6 bar. Men har den laddat mer än det så är det risk att den börjar spika. Vilket beror på fel luft/bränsleblandning. I värsta fall kan det spika sönder en kolv eller flera. Ventilerna är inte så glada vid det heller.


118 Inlägg
16 augusti 2008
#71
Marcus_89 skrev:
Svårt att säga, men jag provkörde en 940 ltt som jag tyckte gick alldeles för bra för att ha 135hk. Såg också att nån hade satt t-kors på wg-slangen, det konstiga var att jag inte hörde några spikningar wink

Jag gissar på att den laddade 0,5-0,7, svårt att säga wink

Det vore konstigt om du hade hört spikningar.. eftersom att det ända som skiljer FT o LT är WG-klockan.. alltså är det inga som helst problem att ladda 0.6-0.7 med LTTn. Går säkert ladda 0.8 utan chip om du kör på 98oktan. Tror inte Volvo från början byggde med en felmarginal på typ 1hekto..

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
16 augusti 2008
#72
Det har du rätt i, men hade du sett bilen hade du nog reagerat tongue Den var inte fräsch när man lyfte på huven och såg hur där såg ut tongue


One Man Clan
4 287 Inlägg
16 augusti 2008
#73
Marcus_89 skrev:
Precis som du säger så är det inte farligt om laddet inte överstiger 0,6 bar. Men har den laddat mer än det så är det risk att den börjar spika. Vilket beror på fel luft/bränsleblandning. I värsta fall kan det spika sönder en kolv eller flera. Ventilerna är inte så glada vid det heller.

Eller så är de så att spikar de så sänker styrsystemet tändningen tills de slutar spikar...om de så är 10 grader...sen går den på med tändningen igen tills de börjar spika å släpper då av om de är så....
så att man spikar sönder en kolv de skulle jag knappast tro möjligtvis om man kör chippad tändning som de kan bli strul


4 506 Inlägg
21 april 2009
#74
Lyfter denna tråden lite då jag tycker den är väldigt intressant och ist
för att skapa en ny så är det ju bättre att denna fortsätter då den säkert
innehåller den del svar för vissa redan.

Iafa pappa rotade runt i ett skåp på Volvo och hittade lite ritningar från 940 tiden.
Då hittade han en ritning på ett Kalibrerat T-kors för LTT motorerna så att det blir
0,6bar utan att man behöver röra något mer. Och utan att något som inte redan var skadat skadas..

Så vi gjorde ett och jag ska montera det imorgon och se hur det känns.
Om någon är intresserad så är det bara att säga till.
Detta är alltså utmätt av Volvos egna mekaniker inget "bonna" trim.

Kolla in imorgon efter 19:00 så ska jag nog ha hunnit komma hem och monterat det och provkört.


//Wallis
Senast redigerat av _Wallis_ (21 april 2009)

Kan du andas kan du dö.

4 506 Inlägg
21 april 2009
#75
Kan ej säga exakt vad laddtrycket blev då jag var så smidig
och tappade min laddtrycksmätare i marken innan så att
mätartavland snurrar runt haha.

Men skillnad på effekten märker man helt klar.
Och nu känner man även av att det finns en liten turbo där iafa.

Kan du andas kan du dö.


Sök